Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Toevoegingen en extra's

sj44kie

ZeewaterForum lid
Wat voor spullen voegen jullie allemaal toe aan je bak buiten de normale kh toevoegingen etc? Ik lees dat mensen wekelijks copepods toevoegen en sommige voegen af en toe bacteriën toe in de vorm van microbelift special blend enzo?

Ikzelf voeg eigenlijk alleen maar aminodruppels toe van korallenzucht en ik draai op ati essentials pro. En oja mangaan voor de gonio's.

Mijn bak is nu een halfjaar oud en ik ben benieuwd wat ik nog kan verbeteren.

Bijlagen

• 20220812_122508.jpg
    20220812_122508.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 68

World Citizen

Senior Forumlid
Er is niks wat je kan toevoegen wat nog 10% verbetering brengt.
Althans, dat is mijn menig. Je hebt al die dingen allemaal niet nodig om je bak mooi en levend te houden. Al die toevoegingen met mooie namen zullen hoogstens op zeer gedetaileerd niveau iets verandern, maar je koralen groeien niet ineens 2x zo snel of zijn ook niet ineens 2x meer op kleur.

KH,MG,CA en waar nodig trace elementen. Al het andere is niet nodig, en helpt ook maar amper.
Maar nogmaals, dat is mijn mening.

Anders vraag: Welke klacht heb je nu waardoor je iets zou willen toevoegen?

frank2902

Senior Forumlid
Niet te veel toevoegen is mijn advies 😇.

Basis parameters (CA, KH, MG, NO3, PO4) stabiel houden en een kleine maandelijkse waterwissel van 5%. That's it for me 👍. Al het andere is vaak geld naar de maas brengen 😉.

muhkuhx

ZeewaterForum lid
Als je van kokerwormen en sponzen houd kan je phytoplankton toevoegen. Ik doe 3ml per dag van easyreef en sinds dien heb ik overal kokerwormen en sponzen. Is wel leuk. Of de koralen er iets aan hebben durf ik niet te zeggen.

Davy053

ZeewaterForum lid
Mijn bak is ook half jaar oud en ik doe er zeker paar keer per week Special blend van microbe lift in, samen met de starterbacterien is ook van Microbe lift. Laatst heb ik gezien dat je dit ook door doseerpomp kan doseren

Ook 1x in de week prime van seachem matrix op advies van lfs. Ook tracecolors doseren. En aangezien ik 2 mandarijnvisjes heb waarvan er nog maar 1 diepvries eet, elke dag zakje copepods. Zodra ik binnenkort mn eigen kweek van phytoplankton en copepods heb, ga ik dit ook dagelijks erin doen.

Paddy

ZeewaterForum lid
Naast de de Triton Core 7 alleen nog Easyreefs Easybooster en Easysps Evo. Wilde graag meer copepoden om mandarijnvissen te kunnen houden.

Arachno

Joost
Ik gebruik ATI essentials pro. De extra toevoegingen die ik doe zijn: Jodium (toegevoegd aan essentials #1), Kalium en IJzer (toegevoegd aan essentials #2). De extra toevoegingen zijn omdat er bij de ICP tests tekorten/verhoogd verbruik duidelijk werden.
Toegevoegd aan de essentials #1 en 2 zodat alles geleidelijk gedoseerd wordt, en ik niets extra hoef te onthouden / kan vergeten. Eerst verbruik per dag berekend, dan hoe lang ik met de liter essentials (10x verdund) doe, en hierop de extra toevoegingen afmeten en toevoegen.

OP
sj44kie

sj44kie

ZeewaterForum lid
Ik gebruik ATI essentials pro. De extra toevoegingen die ik doe zijn: Jodium (toegevoegd aan essentials #1), Kalium en IJzer (toegevoegd aan essentials #2). De extra toevoegingen zijn omdat er bij de ICP tests tekorten/verhoogd verbruik duidelijk werden.
Toegevoegd aan de essentials #1 en 2 zodat alles geleidelijk gedoseerd wordt, en ik niets extra hoef te onthouden / kan vergeten. Eerst verbruik per dag berekend, dan hoe lang ik met de liter essentials (10x verdund) doe, en hierop de extra toevoegingen afmeten en toevoegen.
Ah misschien ook wel wat voor mij. Hoeveel ml jodium voeg jij toe aan een liter essentials?

Arachno

Joost
Ah misschien ook wel wat voor mij. Hoeveel ml jodium voeg jij toe aan een liter essentials?
Lastige om te beantwoorden, ik voeg de Tropic Marin Iodine toe, dat is nu 16 druppels per liter 1 op 9 verdunde essentials (verbruik 40ml per dag, dus doe 25 dagen met een liter). Had het in het begin heel voorzichtig gedaan met de dosering, en aan de hand van de icp resultaten langzaam verhoogd.
Screenshot_20220815-192015_Gallery.jpg
Drie icp testen geleden zat ik op bijna geen jodium, twee testen geleden op 24 en de vorige op 42. Gaat dus langzaam naar de perfecte waarde.
Voor jou systeem zal je echt moeten kijken wat jouw verbruik is, en de dosering daarop aanpassen. Belangrijk om te weten dat het bij essentials #1 gevoegd kan worden, daar zit de basisdosering jodium ook in.

Regishere

ZeewaterForum lid
Ik geef triton, special blend bacts, jodium, fluoride, ferro, np-pro, amino’s, microbe lift aqua balance, reefpearls, goniopower, 3x per week copepods mysis artemia en artemia nauppli. Oja zeewater draait nu iets meer dan 2 jaren met 1 x groter gaan vorig jaar.

een deel heeft totaal niks met groei te maken maar wel met de kleuring van de koralen.

Arachno

Joost
Lastige om te beantwoorden, ik voeg de Tropic Marin Iodine toe, dat is nu 16 druppels per liter 1 op 9 verdunde essentials (verbruik 40ml per dag, dus doe 25 dagen met een liter). Had het in het begin heel voorzichtig gedaan met de dosering, en aan de hand van de icp resultaten langzaam verhoogd.
Bekijk bijlage 594082
Drie icp testen geleden zat ik op bijna geen jodium, twee testen geleden op 24 en de vorige op 42. Gaat dus langzaam naar de perfecte waarde.
Voor jou systeem zal je echt moeten kijken wat jouw verbruik is, en de dosering daarop aanpassen. Belangrijk om te weten dat het bij essentials #1 gevoegd kan worden, daar zit de basisdosering jodium ook in.
Negeer deze reactie, ik heb net de resultaten van de nieuwe icp binnen, jodium is doorgeschoten naar 180 ug, dus veel te hoog. Vreemd aangezien ik niet veel meer ben gaan toevoegen.
Dus aub niet naar mijn advies luisteren ;)

Jimmy 525XL

Reefer sinds 2010
Ik kom terug op dit topic na een zoekopdracht waarbij ik me afvraag of het wel zinvol is wekelijks bacteriën te blijven toevoegen… Mijn bak draait momenteel prima, net als mijn bankrekening. Ik vraag me dus af of ik ergens onnodige kosten maak en daarbij dacht ik aan de Microbe Lift Special Blend.
Maar ja, zoals meestal; de ene doseert wel bacteriën, de andere niet (en bij sommigen gaat alles vanzelf ongeacht de waardes 😅)
Ik wil anderzijds ook niets cruciaal gaan doen om een paar tientjes uit te sparen en straks met een nitraatpiek of zo te eindigen.
Iemand met goede argumenten om wel of niet SB bacteriën te blijven doseren?

Hats_

Student Kust- en zeemanagement
Ik kom terug op dit topic na een zoekopdracht waarbij ik me afvraag of het wel zinvol is wekelijks bacteriën te blijven toevoegen… Mijn bak draait momenteel prima, net als mijn bankrekening. Ik vraag me dus af of ik ergens onnodige kosten maak en daarbij dacht ik aan de Microbe Lift Special Blend.
Maar ja, zoals meestal; de ene doseert wel bacteriën, de andere niet (en bij sommigen gaat alles vanzelf ongeacht de waardes 😅)
Ik wil anderzijds ook niets cruciaal gaan doen om een paar tientjes uit te sparen en straks met een nitraatpiek of zo te eindigen.
Ik doe t niet, om de hele simpele reden is dat alles prima draait zonder en ik het liefst zo min mogelijk kosten heb aan additieven die wel of niet bewezen zijn om een zeer klein effect te hebben. Enige waar ik er voordeel in zie is als je de bak net opstart of wanneer je erg veel vis of grote vissen toevoegd in 1 keer, maar dit heb ik ook nooit gedaan zonder nare gevolgen...

Maarja iemand anders zal er idd bij zweren dat het erg veel verschil maakt en t ligt ook een beetje aan je eigen visie erop.

booner

ZeewaterForum lid
Nou ja kga niet zeggen of het goed of niet goed is maar als je er mee wilt stoppen en je twijfelt dan kun je het misschien ook afbouwen. Dus eerst om de week te doseren en zo verder afbouwen. Dan kun je waarschijnlijk wel monitoren of er wat gebeurd in je aquarium.
Gooi er zelf elke maand een beetje in maar heb eigenlijk geen idee of dit zin heeft en misschien spek ik wel alleen de fabrikant z’n portemonnee. 🤣

Sjoerd92

ZeewaterForum lid
Ik doe t niet, om de hele simpele reden is dat alles prima draait zonder en ik het liefst zo min mogelijk kosten heb aan additieven die wel of niet bewezen zijn om een zeer klein effect te hebben. Enige waar ik er voordeel in zie is als je de bak net opstart of wanneer je erg veel vis of grote vissen toevoegd in 1 keer, maar dit heb ik ook nooit gedaan zonder nare gevolgen...

Maarja iemand anders zal er idd bij zweren dat het erg veel verschil maakt en t ligt ook een beetje aan je eigen visie erop.

Nouja zou jezelf vooral afvragen waarom je ze wél zou moeten toevoegen? Het toevoegen heeft naar mijn mening in een stabiele bak weinig zin: elke week uit een flesje krijg je niet meer diversiteit in de populatie van en de hoeveelheid bacteriën veranderd er ook niet echt door.

De grote van de bacterie populatie is afhankelijk van de hoeveelheid voeding tot hun beschikking; tenzij je bezetting elke week wisselt zal die redelijk constant zijn en zal er een equilibrium in de populatie zijn. Het toevoegen van bacteriën zal een kortstondige boost aan de populatie geven maar daarna zullen die vrij snel sterven waar er niet genoeg voer is... Mocht je toch meer bacteriën nodig hebben dan kan je beter voeding voor hun toevoegen( denk aan koolstof) waardoor ze uit zichzelf groeien en je niet kostbare preparaten toe moet voegen.

Het argument om toe te voegen na een waterwissel snijd voor mij overigens ook geen hout waar de meeste bacteriën substraat gebonden zijn en de vrije populatie in de waterkolom is verwaarloosbaar.

edit: misschien zo eerlijk om te zeggen wat ik zelf toevoeg: Ati essentials 1 &2 en paar druppels jodium per dag. Reefelixer voorheen ook maar dat bouw ik steeds verder af waar de wierenfilter dit overneemt,

Bovenaan