Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Toevoeging sporenelementen

Handboek in de bijlage. Je hebt niet de Reef Moonshiners toevoegingen nodig, zijn hier ook niet verkrijgbaar, je kan dit met bijvoorbeeld ATI toevoegingen realiseren zolang er maar op de flesjes vermeld staat hoeveel ml verhoging per 100 liter, zal je dan moeten uitrekenen voor je eigen bak.
Hierbij ook weer hetzelfde probleem als hiervoor ook al besproken: zijn alle sporenelementen echt nodig. Uiteraard zal Moonshiners zeggen van wel, dat verkoopt beter. Maar ook in het handboek geen wetenschappelijk bewijs.

Zie hier wat de trace elementen doen.

Met alle elementen heb je dus ook meer kleur, groei en staan de poliepen verder open.

Zie hier wat de trace elementen doen.

Met alle elementen heb je dus ook meer kleur, groei en staan de poliepen verder open.

Ik zie een opsomming maar geen wetenschappelijke onderbouwing. Dat blijft het probleem met al deze zaken. Iedereen kan wat op Internet zetten, maar waar is het op gebaseerd?
Dat de poliepen dan meer open staan en je meer kleur hebt, ligt dat aan die specifieke sporenelementen of aan andere goede omstandigheden?
Kortom, het blijft koffiedik-kijken wat hier waar is.
Feit is wel dat, ondanks dat bepaalde sporenelementen niet aangevuld worden, koralen er toch uitstekend, mooi van kleur en met open poliepen, bij staan in veel bakken. Ook dat bewijst niet alles maar geeft wel aan dat het blijkbaar toch niet van levensbelang is?

ook kunnen koralen tijdens extreme stress soms hele felle kleuren laten zien, dus mooie kleuren is niet altijd een goed teken. Een ding dat vaak vergeten wordt

Hier 5 jaar op dsr gedraaid zonder een wissel. Enige wat ooit extra toegevoegd is is iodine ivm de vele zoanthids en mangaan voor de goniopora's. Niet een idee gehad dat de koralen ook op enig punt maar een tekort aan elementen gehad hebben die zichtbaar zijn groei of kleur. Grappig ook dat Triton veel van deze elementen 0 als set-point heeft staan.
FB_IMG_1693423001367.jpgFB_IMG_1693423019789.jpgFB_IMG_1693423029998.jpgFB_IMG_1693422577793.jpg

ook kunnen koralen tijdens extreme stress soms hele felle kleuren laten zien, dus mooie kleuren is niet altijd een goed teken. Een ding dat vaak vergeten wordt
Juist door stress zie je vaak hele mooie koralen en extreme poliep expansie. Soms zelfs aangeboden als extreme/ultra corals voor een extreme prijs.
Vooral beginners vallen hier als een blok voor. Ervaren reefers weten meestal al waar het (op den duur) eindigt. In de kliko....20230725_110725.jpg

Hier 5 jaar op dsr gedraaid zonder een wissel. Enige wat ooit extra toegevoegd is is iodine ivm de vele zoanthids en mangaan voor de goniopora's. Niet een idee gehad dat de koralen ook op enig punt maar een tekort aan elementen gehad hebben die zichtbaar zijn groei of kleur. Grappig ook dat Triton veel van deze elementen 0 als set-point heeft staan.
Bekijk bijlage 620409Bekijk bijlage 620410Bekijk bijlage 620411Bekijk bijlage 620408
Mooi toch?
Een duurzaam resultaat is IMO veel meer waard dan een mooi inelkaar gedraaid verhaal op een website.
Pretenderen we quasi wetenschappers te zijn of zijn wij "gewone" zeeaquarianen.

Ik kies voor het laatste....

Laatst bewerkt:
wetenschappelijk bewezen of niet ik merk dat de aanwezigheid van een totale pakket wat ook voorkomt in de zee geen slecht iets is voor de beesten in mijn bak. Draai zelf op DSR EZ en alles komt mooi op kleur en groeit... heb meerdere speciale Acroporas en door middel van ICP testen kan ik zien wat mijn verbruik is van spoor elementen en voeg dit handmatig toe. spoor elementen pakket kost zo een 100 euro samen daar doe je heel lang mee.. als je ziet wat een beetje koraal al kost is dit geen overbodige luxe. reef moonshiners heeft een handige tool waar je de resultaten van icp kan toevoegen en krijg je te zien wat en hoeveel je moet toedienen.

Als je zonder wissels werkt en zelfs met vaker trouwens krijg je altijd resultaten terug waar je zelf bepaalde spoor elementen moet toedienen dit is ook het geval bij ATI of aqua forrest etc.

wil je groei en max kleur van je koralen dan kom je wat mij betreft terug op een ding: Stabiliteit en met name de KH. draai je een 4-5 maanden stabiel zonder dat de kh in ene keer zakt zie je al een groot verschil bij de voor en na fotos. ik zal paar fotos delen dit liegt er niet om.

Er zijn meerdere wegen die na Rome leiden en ieder zal een manier moeten zoeken die het beste bij zijn aquarium past. Maar dat bashen van DSR steeds gaat nergens over.. Ik zie geweldige resultaten in mijn aquarium en niemand kan me wijs maken dat dit systeem niet werkt.

Foto 1 : net uit de winkel

Foto 2: na 3 maanden met stabiele para meters.

Foto 3: vage blauwe kleur uit de winkel na roze kleuren die eruit komen ( homewrecker of walt Disney in wording ) gaat niet om de benaming maar dat stabiliteit alles is. En ervoor zorgen spoor elementen aanwezig zijn een niet slecht iets is. Zeker bij high end koralen! De makkelijke soorten kom je beter weg.

Rest van foto’s random. Resultaten liegen er niet om. Zou nooit meer willen wisselen is overbodig en niemand die mij anders kan vertellen want ervaar het zelf .

Bijlagen

• 6CF04868-C353-4615-8311-CA2E4A4CCBE9.jpeg
    6CF04868-C353-4615-8311-CA2E4A4CCBE9.jpeg
    179,4 KB · Weergaven: 53
  • 02D3AA9C-8313-4BB5-8202-2BF17A080702.jpeg
    02D3AA9C-8313-4BB5-8202-2BF17A080702.jpeg
    163,2 KB · Weergaven: 52
  • 607467A6-9BB1-468E-BE91-BC6F7F57DBA8.jpeg
    607467A6-9BB1-468E-BE91-BC6F7F57DBA8.jpeg
    200,4 KB · Weergaven: 52
  • 92DF48D4-F40B-453E-A1A4-F638397A3CD8.jpeg
    92DF48D4-F40B-453E-A1A4-F638397A3CD8.jpeg
    151,1 KB · Weergaven: 51
  • EFF94E6D-1D20-4937-821B-B355072C5A7C.jpeg
    EFF94E6D-1D20-4937-821B-B355072C5A7C.jpeg
    112,6 KB · Weergaven: 51
  • CC3CC405-B3D0-4995-9FF5-6B7BC8C3F237.jpeg
    CC3CC405-B3D0-4995-9FF5-6B7BC8C3F237.jpeg
    151,2 KB · Weergaven: 48
  • B27C798D-16C7-4AA8-B641-36F2E7CD8F79.jpeg
    B27C798D-16C7-4AA8-B641-36F2E7CD8F79.jpeg
    200,9 KB · Weergaven: 46
  • EC51323F-C7F4-4CAB-9CFB-E68760734B49.jpeg
    EC51323F-C7F4-4CAB-9CFB-E68760734B49.jpeg
    210,4 KB · Weergaven: 45
  • A8663B84-85D0-4E49-A5AA-2DAC3B0917CB.png
    A8663B84-85D0-4E49-A5AA-2DAC3B0917CB.png
    486,2 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
wetenschappelijk bewezen of niet ik merk dat de aanwezigheid van een totale pakket wat ook voorkomt in de zee geen slecht iets is voor de beesten in mijn bak. Draai zelf op DSR EZ en alles komt mooi op kleur en groeit... heb meerdere speciale Acroporas en door middel van ICP testen kan ik zien wat mijn verbruik is van spoor elementen en voeg dit handmatig toe. spoor elementen pakket kost zo een 100 euro samen daar doe je heel lang mee.. als je ziet wat een beetje koraal al kost is dit geen overbodige luxe. reef moonshiners heeft een handige tool waar je de resultaten van icp kan toevoegen en krijg je te zien wat en hoeveel je moet toedienen.

Als je zonder wissels werkt en zelfs met vaker trouwens krijg je altijd resultaten terug waar je zelf bepaalde spoor elementen moet toedienen dit is ook het geval bij ATI of aqua forrest etc.

wil je groei en max kleur van je koralen dan kom je wat mij betreft terug op een ding: Stabiliteit en met name de KH. draai je een 4-5 maanden stabiel zonder dat de kh in ene keer zakt zie je al een groot verschil bij de voor en na fotos. ik zal paar fotos delen dit liegt er niet om.

Er zijn meerdere wegen die na Rome leiden en ieder zal een manier moeten zoeken die het beste bij zijn aquarium past. Maar dat bashen van DSR steeds gaat nergens over.. Ik zie geweldige resultaten in mijn aquarium en niemand kan me wijs maken dat dit systeem niet werkt.

Foto 1 : net uit de winkel

Foto 2: na 3 maanden met stabiele para meters.

Foto 3: vage blauwe kleur uit de winkel na roze kleuren die eruit komen ( homewrecker of walt Disney in wording ) gaat niet om de benaming maar dat stabiliteit alles is. En ervoor zorgen spoor elementen aanwezig zijn een niet slecht iets is. Zeker bij high end koralen! De makkelijke soorten kom je beter weg.

Rest van foto’s random. Resultaten liegen er niet om. Zou nooit meer willen wisselen is overbodig en niemand die mij anders kan vertellen want ervaar het zelf .

Als eerste je hebt een hele mooie bak!

Je zegt zelf ook dat je merkt dat de koralen het beter doen met met alle sporen. Je voegt tenslotte alles toe wat dsr er niet in doet.

Als je mij vraagt is dsr dan te duur want je voegt er nog een hoop extra aan toe. Andere methodes zitten deze sporen wel in en zou je misschien ook aan moeten vullen maar wel in vele mindere mate.

Je zegt het kost 100€ en doe je lang mee. Dat ligt er ook maar net aan hoe groot je watervolume is en het verbruik van je koralen. Met een andere methode zou je het misschien wel halen met 30€ en die methodes zijn misschien nog wel goedkoper ook.

Glenn heeft nooit een Icp gestuurd. Waarom niet? Waarom geen bewijzen? Zo zijn er meerdere discussies waar nooit antwoord op wordt gegeven.

Een prachtig aquarium inderdaad, maar de instelling dat niemand je wat kan wijsmaken vind ik wel wat riskant. Ook hier geldt 'in het verleden behaalde resultaten...'. Altijd blijven leren van jouw ervaringen en de ervaringen van anderen :)
Dat je zegt dat water wisselen overbodig is vind ik ook een beetje kort door de bocht, er zijn veel aquarianen die een prachtig aquarium hebben staan en wel waterwissels doen.

Een prachtig aquarium inderdaad, maar de instelling dat niemand je wat kan wijsmaken vind ik wel wat riskant. Ook hier geldt 'in het verleden behaalde resultaten...'. Altijd blijven leren van jouw ervaringen en de ervaringen van anderen :)
Dat je zegt dat water wisselen overbodig is vind ik ook een beetje kort door de bocht, er zijn veel aquarianen die een prachtig aquarium hebben staan en wel waterwissels doen.
Dit is niet arrogant bedoelt. Ik zit 15 jaar in de hobby en leer nog steeds bij en ook ik maak nog altijd fouten waar ik weer een les uit haal. Ik overleg vaker ook met andere aquarianen en vrienden als ik iets wil doen of plannen voor de toekomst heb.. je kan nooit stoppen met bijleren in onze hobby. In mijn optiek heeft de tijd niet stil gestaan en door de jaren heen is de hobby geëvalueerd. Er zijn heel veel mensen die prachtige bakken hebben staan met water wissels. Nog altijd enkel met een kalkreactor , calcium reactor En afschuimer met de wekelijkse water wissels werken met grote successen. Maar dit is geen must meer. Voorheen werkte het alleen maar zo. Nu heb je meerdere methodes die zich bewezen hebben.

Door de maandelijkse icp testen kan ik de stand van zaken in mijn bak aardig opvolgen. Ik heb in al mijn tijd in de hobby me waardes nooit zo stabiel weten te houden. Dit werkt voor mij en dat hoeft voor een ander niet perse zo te zijn, de een zweert bij ATI de ander bij Aqua forest en weer en ander bij water wissels. Maar terug komend op mijn opmerking, is dat enkel water wissels die werken en nodig zijn overbodig. Je kan het heel goed zonder. Ik ken mensen die 24 jaar enkel SPS bakken hebben gehouden.. En nu de laatste jaren zonder wissels werken. Iedereen mag zeggen wat hij wilt maar met een ding ben ik het eens water wissels is overbodig als je als alternatief op een manier als DSR of Bijv ATI werkt.

Laatst bewerkt:
Als eerste je hebt een hele mooie bak!

Je zegt zelf ook dat je merkt dat de koralen het beter doen met met alle sporen. Je voegt tenslotte alles toe wat dsr er niet in doet.

Als je mij vraagt is dsr dan te duur want je voegt er nog een hoop extra aan toe. Andere methodes zitten deze sporen wel in en zou je misschien ook aan moeten vullen maar wel in vele mindere mate.

Je zegt het kost 100€ en doe je lang mee. Dat ligt er ook maar net aan hoe groot je watervolume is en het verbruik van je koralen. Met een andere methode zou je het misschien wel halen met 30€ en die methodes zijn misschien nog wel goedkoper ook.

Glenn heeft nooit een Icp gestuurd. Waarom niet? Waarom geen bewijzen? Zo zijn er meerdere discussies waar nooit antwoord op wordt gegeven.
Ja wat is duur vraag ik mij dan af? Als je met een andere methode werkt zal je ook een flesje hier en daar moeten kopen. Toevoegen in een aquarium volume van 400 liter is het nog altijd milliliters werk. En een 400 liter bak is een beetje de gemiddelde aquarium. Doe eens gek en pak 1200 liter?! dan x3 zit je nog altijd in zelfde kosten plaatje kwa aanschaf. Hele hobby is nu eenmaal duur en om hier overal te vallen dat goedkoper kan?

Onder aan de streep willen we allemaal maar één ding: een goed draaiende aquarium en huis voor onze beesten. Als ATI iets meer zou kosten in gebruik maar alles top zou draaien dan zou ik dat liever doen en een koraal minder kopen. Maar dat ben ik…

DSR werkt voor mij.. het kan duur zijn, lastig zijn teveel tijd kosten etc dat mag iedereen zelf invullen maar het werkt want ik zie het zelf... Ik voeg spoor elementen toe omdat ik vind dat mijn koralen er beter door kleuren .. dit is mijn beleving. Als ik allemaal makkelijkere soorten in me bak had staan en dan spreek ik over de Acros dan zou ik het ook rustig zonder de ontbrekende spoor elementen kunnen doen maar wil je toch dat beetje extra de perfectie nastreven dan moet je icp testen doen en toevoegen zoals hier gebeurt. Deze hobby is me passie en lust , een escape of real life drukke baan etc. Niks is mij teveel.. ieder mag voor zich zelf invullen wat het beste bij hun bak en leven past.

Hier draait alles op auto pilot.. doe enkel nog kh testen een keer per dag en dat kost me 1 min werk alkatronic dosetronic etc zitten stof te happen in de kast. En wekelijks meet ik po4 en de rest. Ik vind het een luxe ..

Eigelijk zeg je wat velen hier beweren.

Je doseert een balling en gaat dan spoorelementen aanvullen die een ICP jou aanbeveelt. Dit is echter niet waar DSR voor staat en tegenspreekt aangezien deze volgens de methode overbodig zouden zijn.

Je volgt de methode dus niet zoals deze ontwikkeld en aanbevolen wordt en volgt dus bijgevolg niet de DSR methode maar een variant waar ik persoonlijk volledig voorstander van ben, het gaat hem niet om welk (balling)product je doseert maar de manier waarop de spoorelementen gedoseert worden.

Dit gezegd zijnde, zeer mooie gezonde bak en je ervaring is een bron van informatie die voor elk van ons een grote waarde heeft.

Grtz,
Matthijs

Precies dit is wat ik bedoel

Je doseert een balling en gaat dan spoorelementen aanvullen die een ICP jou aanbeveelt. Dit is echter niet waar DSR voor staat en tegenspreekt aangezien deze volgens de methode overbodig zouden zijn.

Je volgt de methode dus niet zoals deze ontwikkeld en aanbevolen wordt en volgt dus bijgevolg niet de DSR methode maar een variant waar ik persoonlijk volledig voorstander van ben, het gaat hem niet om welk (balling)product je doseert maar de manier waarop de spoorelementen gedoseert worden.

Dit gezegd zijnde, zeer mooie gezonde bak en je ervaring is een bron van informatie die voor elk van ons een grote waarde heeft.

Grtz,
Matthijs
Klopt ook niet helemaal , mijn bakje draait met ati en ook ik moet bepaalde elementen toevoegen terwijl ati aangeeft dat het er in zit
Verbruik is in geen één bak hetzelfde , waar ik een tekort van heb zou bij een ander precies goed kunnen zijn en dat wil dan niet zeggen dat ati niet werkt.
Wellicht zou het met dsr ook goed draaien met de sporenelementen die ik toevoeg , maar daar zal ik nooit achter komen.
Heb je daar toch weer die verschillende wegen naar Rome
Ieder zijn ding nietwaar..

En waar zegt ATI dat je geen andere toevoegingen moet doen buiten de ati + (of pro) aan de hand van ICP's?

Grtz,
Matthijs
Zeggen ze niet , ze bieden juist extra sporenelementen aan.. 😊

Klopt ook niet helemaal , mijn bakje draait met ati en ook ik moet bepaalde elementen toevoegen terwijl ati aangeeft dat het er in zit
Verbruik is in geen één bak hetzelfde , waar ik een tekort van heb zou bij een ander precies goed kunnen zijn en dat wil dan niet zeggen dat ati niet werkt.
Wellicht zou het met dsr ook goed draaien met de sporenelementen die ik toevoeg , maar daar zal ik nooit achter komen.
dat geloof ik ook zeker en dat zou met iedere methode zijn dat je aan moet vullen. alleen dsr voegt in zijn producten al minder toe dan alle andere methodes dus zou je ook meer sporen toe moeten voegen

Logischerwijs zou je denken dat methodes eerder laag dan hoog in de sporenelementen gaan zitten, het is makkelijker om een tekort op te lossen dan ophopingen (en het levert extra geld op).

@AReza : goede reactie, kwam inderdaad iets arrogant over maar begrijp je zienswijze

Grtz,
Matthijs

In mijn optiek, kleuren de Acros in bijzonder maar ook de LPS met spoor elementen zoals fluor,boron, ijzer etc. Ik heb een tijd zonder gedraaid en in al die tijd was mijn kh constant. Dit heeft zeker geholpen bij de kleur durf ik mijn hand voor door de vuur te steken. Tegelijkertijd heb ik ICP testen gedaan en de ontbrekende spoor elementen toegevoegd.. koralen die ik als groen koop in een winkel worden na een tijd rainbows of multicolored. Vage beige kleuren worden fluo oranje. Oranje wordt multi color en dan spreek ik van oren tot SPS. Dus het is een complete plaatje in mijn optiek. Bewijs zwart op wit heb ik niet ik zie wel dat dit samen? De stabiele kh de nutriënten die stabiel en rond 7 nitraat en 0,07 fosfaat plus de spoor elementen heel veel doen aan de gezondheid maar ook de kleuren van de koralen.

DSR enkel is prima voor het behouden van een gezond aquarium maar het totale plaatje zoals hier boven genoemd krijg je de maximale uit je beesten en vooral de kleuren. Ik geloof in moonshiners methode. Ik volg dit eigenlijk maar niet met hun spoor elementen en voeg nog niet alles toe wat hun aanbevelen. Maar wel een grote deel en dat doet de bak heel goed!

Grtz,
Matthijs

In mijn optiek, kleuren de Acros in bijzonder maar ook de LPS met spoor elementen zoals fluor,boron, ijzer etc. Ik heb een tijd zonder gedraaid en in al die tijd was mijn kh constant. Dit heeft zeker geholpen bij de kleur durf ik mijn hand voor door de vuur te steken. Tegelijkertijd heb ik ICP testen gedaan en de ontbrekende spoor elementen toegevoegd.. koralen die ik als groen koop in een winkel worden na een tijd rainbows of multicolored. Vage beige kleuren worden fluo oranje. Oranje wordt multi color en dan spreek ik van oren tot SPS. Dus het is een complete plaatje in mijn optiek. Bewijs zwart op wit heb ik niet ik zie wel dat dit samen? De stabiele kh de nutriënten die stabiel en rond 7 nitraat en 0,07 fosfaat plus de spoor elementen heel veel doen aan de gezondheid maar ook de kleuren van de koralen.

DSR enkel is prima voor het behouden van een gezond aquarium maar het totale plaatje zoals hier boven genoemd krijg je de maximale uit je beesten en vooral de kleuren. Ik geloof in moonshiners methode. Ik volg dit eigenlijk maar niet met hun spoor elementen en voeg nog niet alles toe wat hun aanbevelen. Maar wel een grote deel en dat doet de bak heel goed
Als je ATI draait zal je bij een ICT ook bepaalde spoor elementen moeten toevoegen. Dit blijf je terug zien bij alle methodes. Zeker als je een bak hebt die toch aardig gevuld is.. ik doe om de 5 weken wel een test en nu weet ik wel een beetje wat ontbreekt en door de weeks is het vaak 0,2 milliliter die ik toevoeg op de fluoride na. Daar gaat 20 milliliter om de 3 dagen in de bak en ma 5 weken de test en dan heb je definitieve uitslagen. Met 2x 0,2 milliliter of paar druppels van spoor elementen in een gevulde bak kan je weinig fout doen. Eerder goed! Als je paar koralen hebt is het overbodig maar een fanatieke aquaria-an als velen hier op de forum met serieuze bakken kunnen met de beetjes die ik opnoem weinig fout doen maar eerder goed.. een stabiele bak met alle spoor elementen is een prima streef! Als de totale plaatje compleet is kan het niet anders dan dat de beestjes optimaal erbij gaan staan.

Als je je bak een beetje kent in verbruik
en zo kan toedienen is het een zeer effectieve manier voor optimale waardes voor een huis aquarium.. weet zeker dat je een pracht bak erop nahoudt. Greetz Reza

Back
Bovenaan