Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Never Ending Story (continues)

Nou hoeft mijn achterwand geen schilderij te worden hoor 🙈 (niet dat mijn dagboeklezers nu een hele fantastisch opgezette tekening verwachten die je in alle staten kan brengen ofzo 😅), want het wordt 'maar' een 3d shadow achterwandbox. Dus alleen verloop van kleur en van licht naar donker wordt belangrijk.
 
Omg wat ben ik blij dat jullie bij elkaar gaan koffie drinken en niet samen bij mij 😂
 
Ik wil het maken van de 3d achterwand in fotoverslag in mijn dagboek vastleggen. Vandaag deel 1 (van het frame, het beschilderen van de plaat en schuren van het plexiglas).
 
Deel 1 foto verslag 3d achterwandbox

(de achterwandplaat is in eerste opzet klaar, maar moet nog verder bewerkt qua kleur en vorm van de schaduwen)
 

Bijlagen

  • 20211008_162329.jpg
    20211008_162329.jpg
    293,3 KB · Weergaven: 34
  • 20211008_162440.jpg
    20211008_162440.jpg
    137,9 KB · Weergaven: 33
  • 20211011_141750.jpg
    20211011_141750.jpg
    218,8 KB · Weergaven: 31
  • 20211011_141626.jpg
    20211011_141626.jpg
    151,1 KB · Weergaven: 39
  • 20211013_105813.jpg
    20211013_105813.jpg
    216,5 KB · Weergaven: 39
  • 20211011_172316.jpg
    20211011_172316.jpg
    87,8 KB · Weergaven: 39
  • 20211011_172558.jpg
    20211011_172558.jpg
    86,9 KB · Weergaven: 35
Deel 2 foto verslag 3d achterwandbox
 

Bijlagen

  • 20211013_162734.jpg
    20211013_162734.jpg
    115,9 KB · Weergaven: 39
  • 20211013_164546.jpg
    20211013_164546.jpg
    246,1 KB · Weergaven: 39
  • 20211013_164614.jpg
    20211013_164614.jpg
    199,3 KB · Weergaven: 39
En deel 3. Waarbij ik direct ook moet aangeven, helaas, maar dit gaat het niet worden...

Met de plexiglasplaat (foto 1) vervalt elk detail van het geschilderde. De plexiglasplaat heeft ook teveel lelijke plekken valt nu op met de ledverlichting. En heel storend, indien de box mét plexiglasplaat achter het aquariumraam staat, dan weerkaatsen de koralen dubbel (foto 2). Dat oogt echt heel onprettig.

Maar dan zou de achtergrond ook zonder plexiglasplaat geplaatst kunnen worden. Dat even geprobeerd ook en niet verkeerd. Wel ook dan details kwijt, maar de koralen weerkaatsen slechts eenmaal in het raam (foto 3).

Dus aanpassing in gedachten, dan maar geen plexiglas er voor.

Totdat.... ik oneffenheden in de achtergrondplaat zag. Die vallen pas op als de T5 verlichting en led van de box aan staan (foto 4). En daar gaat het mis: ik ga daar absoluut niet tegenaan kijken. Ik vind het echt gruwelijk lelijk en weet nu al dat ik mij daar elke keer aan ga storen als ik voor het aquarium zit.

Dus kortom, ik ben ongeveer anderhalf uur tevreden geweest met de achterwand, tot nu.

Einde project. En nu maar even opnieuw bedenken wat en hoe ik het dan wel wil...
 

Bijlagen

  • 20211013_165249.jpg
    20211013_165249.jpg
    160,3 KB · Weergaven: 53
  • 20211013_174101.jpg
    20211013_174101.jpg
    134,9 KB · Weergaven: 54
  • 20211013_171425.jpg
    20211013_171425.jpg
    232,3 KB · Weergaven: 54
  • 20211013_175056.jpg
    20211013_175056.jpg
    117,1 KB · Weergaven: 53
Kan je die plaat niet iets opschuren met een hele fijne korrel?
Eerst mijn scheldkanonade nog even voortzetten, daarna op zoek naar een schuurapparaat. Maar ik verwacht er niets van. Ik had gewoon een ander soort plaat moeten gebruiken denk ik.

Maar het idee met een plexiglasplaat komt in elk geval te vervallen. Ik weet niet exact waar het door komt, maar het glas van deze Juwel doet iets heel anders met plexiglas dan hoe dat was met achterraam van mijn grote aquarium 🤔
 
Eerst mijn scheldkanonade nog even voortzetten, daarna op zoek naar een schuurapparaat. Maar ik verwacht er niets van. Ik had gewoon een ander soort plaat moeten gebruiken denk ik.

Maar het idee met een plexiglasplaat komt in elk geval te vervallen. Ik weet niet exact waar het door komt, maar het glas van deze Juwel doet iets heel anders met plexiglas dan hoe dat was met achterraam van mijn grote aquarium 🤔

Niet direct opgeven hoor. De vorige keer is het ook gelukt.
Ik vind het effect zonder plexiglasplaat ook mooier in ieder geval. Moet zeggen dat ik het effect al best mooi vind. Misschien toch de kleuren iets meer aanzetten? Juist het ondefinieerbare op de achtergrond heeft wel wat.
 
Niet direct opgeven hoor. De vorige keer is het ook gelukt.
Ik vind het effect zonder plexiglasplaat ook mooier in ieder geval. Moet zeggen dat ik het effect al best mooi vind. Misschien toch de kleuren iets meer aanzetten? Juist het ondefinieerbare op de achtergrond heeft wel wat.
Opgeven doe ik (nog) niet. Ik heb net de plaat geschuurd: helaas blijf ik nog steeds oneffenheden zien. Valt precies op op het deel waar ik het nou precies niet wil hebben. Omdraaien is geen optie, het loopt precies van boven naar beneden over de hele plaat.
Ik probeer het morgen nog eens, maar dan met onverdunde, dikkere verf en sponstechniek. Misschien is de verf dan net dik genoeg waardoor een oneffenheid minder opvalt.

Als dat niet werkt: overdenk ik even rustig het eea opnieuw.
 
Mijn dagboek doorgespit op zoek naar foto's van mijn grote aquarium en hoe de 3d achterwandbox toen dan was. En dan blijkt dat die dus ook niet eens zo gedetailleerd was door het plexiglas en ook alleen wat kleurverloop liet zien. Daar werd het effect vooral bewerkstelligd door hetgeen wat ik er juist tussen had geplaatst.

Nu wordt de keuze ineens eigenlijk lastiger nog zelfs.

Dus het is óf een wat gedetailleerdere achterwandplaat zonder iets er voor en zonder plexiglasplaat óf een achterwandplaat met wel een duidelijk kleurverloop, maar met 'hulpmiddelen' die het en schaduw en 3d effect geven. Dan moet er wel een plexiglasplaat tussen.

Oke stof tot nadenken dus en 'mijn kunnen' nog eens overdenken, wat kan ik wel en wat kan ik niet, maar ook wat vind ik nou eigenlijk mooier 🤔. Ik ga er even wat meer tijd voor nemen in ieder geval.

(Pfff, wat een mooi aquarium was het toch 😅)
 

Bijlagen

  • uploadfromtaptalk1428945616442.jpg
    uploadfromtaptalk1428945616442.jpg
    43,5 KB · Weergaven: 61
  • uploadfromtaptalk1428945625941.jpg
    uploadfromtaptalk1428945625941.jpg
    51,8 KB · Weergaven: 62
  • uploadfromtaptalk1426348197618.jpg
    uploadfromtaptalk1426348197618.jpg
    40,8 KB · Weergaven: 59
  • 2016-10-11 13.11.23.jpg
    2016-10-11 13.11.23.jpg
    74,5 KB · Weergaven: 57
  • 2016-08-30 10.20.57.jpg
    2016-08-30 10.20.57.jpg
    63,5 KB · Weergaven: 54
  • 2016-03-27 23.58.19.jpg
    2016-03-27 23.58.19.jpg
    52,8 KB · Weergaven: 60
Mijn dagboek doorgespit op zoek naar foto's van mijn grote aquarium en hoe de 3d achterwandbox toen dan was. En dan blijkt dat die dus ook niet eens zo gedetailleerd was door het plexiglas en ook alleen wat kleurverloop liet zien. Daar werd het effect vooral bewerkstelligd door hetgeen wat ik er juist tussen had geplaatst.

Nu wordt de keuze ineens eigenlijk lastiger nog zelfs.

Dus het is óf een wat gedetailleerdere achterwandplaat zonder iets er voor en zonder plexiglasplaat óf een achterwandplaat met wel een duidelijk kleurverloop, maar met 'hulpmiddelen' die het en schaduw en 3d effect geven. Dan moet er wel een plexiglasplaat tussen.

Oke stof tot nadenken dus en 'mijn kunnen' nog eens overdenken, wat kan ik wel en wat kan ik niet, maar ook wat vind ik nou eigenlijk mooier 🤔. Ik ga er even wat meer tijd voor nemen in ieder geval.

(Pfff, wat een mooi aquarium was het toch 😅)
Kan het zijn dat ik enig perfectionisme bij jou waarneem. Kom op Marjan je achterwand die je hebt gemaakt is prachtig maak het jezelf niet zo moeilijk (positief bedoeld hè)

PS:schitterende bak was dat !!
 
Kan het zijn dat ik enig perfectionisme bij jou waarneem. Kom op Marjan je achterwand die je hebt gemaakt is prachtig maak het jezelf niet zo moeilijk (positief bedoeld hè)

PS:schitterende bak was dat !!
Begrijp hoe je het bedoeld hoor 😉

De achterwandplaat van nu was zeker mooi, ik was er zelfs ook echt tevreden over (maar perfectionisme schuilt inderdaad wel een beetje in me vwb bepaalde zaken), maar de oneffenheden in de plaat zijn echt te lelijk helaas. Dat moet gewoon anders, want bepaalde oneffenheden vallen zelfs op als er geschuurd plexiglas er voor staat.

Maar het komt uiteindelijk vast allemaal goed 😅
 
Mijn dagboek doorgespit op zoek naar foto's van mijn grote aquarium en hoe de 3d achterwandbox toen dan was. En dan blijkt dat die dus ook niet eens zo gedetailleerd was door het plexiglas en ook alleen wat kleurverloop liet zien. Daar werd het effect vooral bewerkstelligd door hetgeen wat ik er juist tussen had geplaatst.

Nu wordt de keuze ineens eigenlijk lastiger nog zelfs.

Dus het is óf een wat gedetailleerdere achterwandplaat zonder iets er voor en zonder plexiglasplaat óf een achterwandplaat met wel een duidelijk kleurverloop, maar met 'hulpmiddelen' die het en schaduw en 3d effect geven. Dan moet er wel een plexiglasplaat tussen.

Oke stof tot nadenken dus en 'mijn kunnen' nog eens overdenken, wat kan ik wel en wat kan ik niet, maar ook wat vind ik nou eigenlijk mooier 🤔. Ik ga er even wat meer tijd voor nemen in ieder geval.

(Pfff, wat een mooi aquarium was het toch 😅)
Prachtige aquaria!
 
Prachtige aquaria!
Ja dat waren ze zeker en bij het bekijken van die oudere foto's komen ook de herinneringen eraan weer naar boven en kriebelt het toch ook weer even, want qua ruimte kan zoiets nog steeds in huis...

Maar ik ben voor mezelf vwb mijn gezondheid en voor mijn manier van leven, beter af met een kleiner formaat en ik moet eerlijk zeggen dat ik het huidige aquarium qua maat echt heel fijn vind. Ik heb er nu meer rust van op de een of andere manier en geniet er veel meer van. Onderhoud is goed te doen, veel tijd ben ik er ook niet aan kwijt en ik kan er evengoed een leuke hoeveelheid aan koralen en andere diertjes in kwijt. Keuzes qua bestand moet ik uiteraard wel maken, maar als ik dan terug denk aan het grote aquarium dan was dat eigenlijk niet eens anders. Want ook toen moesten er keuzes gemaakt worden.
 
Heeft iemand enig idee voor het maken van een matte substantie: hoe en waarmee kan ik een substantie mengen/maken en dat over een voorwerp smeren/leggen, zodat het lijkt alsof het voorwerp vervaagd?

Dit met de bedoeling om een plexiglasplaat evt achterwege te (kunnen) laten.

Ik heb zat spullen in huis om van alles en nog wat te maken, ik kan ook redelijk veel zelf, maar hier kom ik even niet uit.

Zou een matte lak opschuren een dergelijk effect bewerkstelligen bijv? 🤔
 
Heeft iemand enig idee voor het maken van een matte substantie: hoe en waarmee kan ik een substantie mengen/maken en dat over een voorwerp smeren/leggen, zodat het lijkt alsof het voorwerp vervaagd?

Dit met de bedoeling om een plexiglasplaat evt achterwege te (kunnen) laten.

Ik heb zat spullen in huis om van alles en nog wat te maken, ik kan ook redelijk veel zelf, maar hier kom ik even niet uit.

Zou een matte lak opschuren een dergelijk effect bewerkstelligen bijv? 🤔

Ik weet dat onze spuiter de matte aflakken aanmaakt door HG lak te pakken en er matteringspasta/poeder bij te doen. Zo kan je in principe alles mat maken. Is de plexi plaat zandstralen geen mogelijkheid? Dit doen wij ook vaak om licht diffuus te verdelen. Werkt echt super goed en is mega egaal.
 
Ik weet dat onze spuiter de matte aflakken aanmaakt door HG lak te pakken en er matteringspasta/poeder bij te doen. Zo kan je in principe alles mat maken. Is de plexi plaat zandstralen geen mogelijkheid? Dit doen wij ook vaak om licht diffuus te verdelen. Werkt echt super goed en is mega egaal.
Goede tips, dank je wel!

Dit gaat een periode van trial en error worden, maar in mijn hoofd is het al klaar. Nu alleen de uitvoering nog 🙄😅
 
Bovenaan