Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tetraodon Nigroviridis

Plux

ZeewaterForum gebruiker
Ik heb nu bijna 4 jaar 3 Green Spotted Puffers (tetraodon nigroviridis) in een 180L brakwater bak en momenteel ben ik aan het voorbereiden om ze te verhuizen naar mijn nieuwe 350liter zeewater aquarium.

Deze kogels zijn erg leuke rakkers, ze worden wel eens beschreven als puppies maar dat zijn het ook echt. Als ik met een bakje voer aan kom lopen door de kamer buitelen ze kwispelend over elkaar terwijl ze mij hyperactief langs het glas volgen. Wanneer ik echter zonder voer aan kom lopen blijven ze rustig door de bak zwemmen. Ze zijn daarnaast ook altijd op jacht in de bak, maar ze raken af en toe wel verveeld en gaan dan tegen het glas op zwemmen. De bak is ingericht met veel doorgangen en af en toe verander ik de inrichting een beetje en zijn ze weer even zoet. Ik heb slechte ervaringen gehad met brakwater planten, dus daardoor is het een on-going strijd tegen alg.

Nu ben ik een zeewater bak (FOWLR) aan het voorbereiden als nieuw tehuis voor deze rakkers en ik weet dat de rakkers erg agressief zijn tegen tankgenoten maar ik ben toch aan het kijken naar alles wat er misschien wel bij kan. Omdat dit mijn eerste zeewater bak wordt heb ik geen idee over welke zeedieren de grootste overlevingskans hebben bij de GSP's. Alle info over successen of mislukkingen is welkom.
 
Dieet!

Over 1 week of op zijn hoogst over een maand ga ik de kogels verhuizen naar hun nieuwe zeewater bak. Ik heb ze de afgelopen tijd wat minder levende muggenlarven gevoerd.

Hoewel ze op de levende rode muggenlarven uitstekend zijn opgegroeid leek het me toch wat onnatuurlijk om dat te blijven voeren in zeewater. Ik geef het nu nog maar heel af en toe. Hoewel ik de muggenlarven altijd in een zeefje goed afspoel heb ik het idee dat er toch veel zooi mee het aquarium ingaat op deze manier. Het water waarin de muggenlarven vaak geleverd worden is op zijn minst dubieus te noemen. Ook als het in krantenpapier wordt geleverd ben ik er toch niet echt gerust op.

Voornamelijk voer ik ze nu dus diepvriesvoer en dan afwisselend kokkels, mosselen en garnalen, want dat hebben ze hier in de buurt op voorraad. Ik ontdooi het voer (ongeveer 1 mosseltje-sized portie opgedeeld in kleine stukjes) en spoel het goed af onder de koude/lauwe kraan. Ik ben altijd op zoek naar goede alternatieven maar deze drie zijn toch het makkelijkst verkrijgbaar.

Levend voer krijgen ze nu wel minder. Soms wat slakken uit mijn kweekbak (maar dat gaat tergend langzaam) of die ik bij de aquariumzaak mee kan krijgen (dat is de laatste tijd een stuk lastiger dan vroeger toen je gewoon een volle zak mee kon nemen, helaas verkopen ze tegenwoordig meer slakkenbestrijders overal dus zijn de meeste bakken ook bijna slakkenvrij).

Wat ook een goede optie is zijn voedergarnalen (zijn volgens mij 'ghost' shrimp of glasgarnalen). Ik vind het alleen erg moeilijk te aanschouwen omdat het echt een slagveld veroorzaakt in de bak, en de garnaaltjes in paniek alle kanten op schieten. Het is wel duidelijk dat de kogels dan echt in hun element zijn. Bij een 'showdown' tussen de twee zweeft de kogel recht voor de garnaal die dan even een beetje stil blijft hangen, en zodra de kogel een move maakt schiet de garnaal achteruit. Na een paar keer gaat de kogel echt tactisch te werk en drijft de garnaal in een hoek waarna hij er als een pitbull bovenop duikt, soms werken ze zelfs samen en drijven ze de garnalen naar elkaar toe op. Ik denk dat in de nieuwe zeebak waar de rakkers heen gaan meer verstopplekjes zijn waar de garnalen zich op kunnen houden, maar uiteindelijk krijgen de kogels ze toch wel te pakken.

Een minder dramatisch levend voer heb ik helaas nog niet kunnen vinden, dus misschien dat ik toch weer het risico aanga met de muggenlarven. Tenzij ik natuurlijk ergens betaalbare slakjes als voer kan vinden, maar dat is me tot nu toe nog niet gelukt.

Overigens gedroogde muggenlarven eten ze wel, maar dan laten ze veel liggen. Met vlokvoer hetzelfde, ze scheuren toch veel liever stukken van een hompje vlees en jagen het liefst nog achter iets aan.
 
Ze worden trouwens ongeveer om de dag gevoerd nu, soms om de twee dagen. In de zeewater bak komen ook een aantal andere bewoners (oa. heremietkreeften en turboslakken, maar geen vissen) en ik zal ze daar wel tevreden moeten houden om te voorkomen dat ze daar werk van gaan maken.
 
Plaatjes

Hier twee gejatte plaatjes van het interwebs.

Dit is dus de Tetraodon Nigroviridis. Fel geel/groene rug met zwarte vlekken, en een witte buik (de buik verkleurt soms naar donkergrijs, de oorzaak hiervan is niet helemaal duidelijk maar het heeft niets te maken met ziektes of de blijheid van de vis, want de 3 van mij wisselen allen af van felwit naar donker grijs op de buik
nigroviridis_swims.jpg

Het blijven toch echt puppies. 's avonds als de lichten uitgaan (en 's ochtends als ze uitslapen, en ze zijn nogal lazy) zoeken ze allen een plekje en gaan dan zo opgekruld liggen. Hoewel ze nog een beetje om zich heen kijken moet je soms echt je best doen om ze weer wakker te krijgen. Alle 3 van mijn kogels doen dit ook, dus het is normaal gedrag voor alle GSP's voor zover ik weet. Als ze eenmaal wakker zijn dan doen ze wel alles om je aandacht te krijgen en om je zover te krijgen dat je ze gaat voeren :)
nigroviridis_sleepy.jpg

Volgens mij hebben ze niet echt een vast nestje, maar het lijkt erop dat in mijn bak de 3 wel een soort overeenkomst hebben over wie waar woont. Ze liggen nooit erg dicht in de buurt van elkaar, en als er een langs een ander zwemt die ligt te pitten, zie je wel dat ze direct alert worden.
 
(Zodra ik ze zover krijg dat ze stil blijven hangen voor een foto zal ik ook een paar fotos van mijn GSPs hier toevoegen.)
 
Hoe staat het er nu voor met je GSPs? Ik heb er ook 1 (gekregen van een maat). Best uitdagende beestjes kwam ik net achter. Las ook ergens dat ze giftig zijn voor de mens, iemand een idee hoe of wat, en in welke mate? Ik bedoel, ik ga er niet aan sabbelen maar als tie bijt ofzo, wor je der dan ziek van ofzo? Wel een ontzettend leuke vis, en laat voor alsnog alle andere vissen lekker met rust...
 
het verhaal was dacht ik als volgt:

de kogelvis pikt bacterieen op die het tetrodotoxin gif bij zich dragen en de kogelvis zelf ondervind hier geen hinder van maar het hoopt wel op in zijn huid(had ik ergens gelezen) een vis die zijn hele leven in een aquarium heeft gezwommen zou waarschijnlijk niet giftig zijn maar aangezien GSP's niet in gevangenschap te fokken zijn hebben ze waarschijnlijk altijd wel iets bij zich.

Het gif komt dus alleen vrij wanneer je ze zou willen eten, ik ben zelf al vaak genoeg gebeten door mijn kogeltje. Ik kan me voorstellen dat dit ook een probleem kan vormen als ze groter dan 10cm zijn want ze zijn erg aggressief en bijten best hard voor hun grootte. Maar ze zijn dus niet gevaarlijk
 
het verhaal was dacht ik als volgt:

de kogelvis pikt bacterieen op die het tetrodotoxin gif bij zich dragen en de kogelvis zelf ondervind hier geen hinder van maar het hoopt wel op in zijn huid(had ik ergens gelezen) een vis die zijn hele leven in een aquarium heeft gezwommen zou waarschijnlijk niet giftig zijn maar aangezien GSP's niet in gevangenschap te fokken zijn hebben ze waarschijnlijk altijd wel iets bij zich.

Het gif komt dus alleen vrij wanneer je ze zou willen eten, ik ben zelf al vaak genoeg gebeten door mijn kogeltje. Ik kan me voorstellen dat dit ook een probleem kan vormen als ze groter dan 10cm zijn want ze zijn erg aggressief en bijten best hard voor hun grootte. Maar ze zijn dus niet gevaarlijk

Bedankt voor je reactie!

Tis echt een leuk visje. Hoop dat tie geen vinnen gaat bijten anders zal ik em tzt toch weg moeten doen. Voor alsnog heeft tie t ontzettend naar z'n zin in ieder geval.
 
hoe groot is hij nu ongeveer en bij wat voor vissen komt hij?

Zit nu al in mn bak hè, ik had em een tijdje terug gekregen maar had mij eerder nog niet echt kunnen inlezen. Beestje is nu zo'n 7 a 8 cm.

Heb nu 2 nemo's (lijkt op Amphiprion rubrocinctus), 1 vossekop (Siganus vulpinus) en 2 Azur juffers (Chrysiptera hemicyanea).
Daarnaast nog 4 garnalen hoewel ik er nu nog maar 3 kan spotten. 1 hermietkreeft die eerst kwijt was, maar had ik gisteren weer gevonden, en dan nog 3 zandzevende zeesterren.

Eigenlijk wilde ik er ook nog wel een keer een Picasso bij zetten, maar op zo'n 500L bakkie weet ik niet of dat slim is. Maar das een heel ander vraagstuk :p
 
denk zelf dat als er wat niet goed zou gaan dat het met de garnalen te maken zal kunnen hebben. In de natuur eten ze garnalen (net als krabben/kreeften/slakken) ze willen nog wel eens de neiging hebben om 'te grote' prooien gewoon te proberen. Zo zou ineens een garnaal een poot kunnen missen of een vis een stuk vin. ik vermoed dat het op een 500L bak wel goed zou zitten met de vissen. garnalen en misschien zeesterren weet ik niet zeker, is even afwachten.

hoe doet hij het tot nu toe in zout water? de mijne is nu ongeveer net zo groot en wil ik ook op zout gaan houden. ik heb gelezen dat als ze aan de jonge kant zijn voor zout dat ze dan wat rustiger zijn en ze op latere leeftijd wanneer ze zich beter gaan voelen wel agressief worden. Alleen is aan de lengte niet perse de leeftijd af te leiden aangezien ze nog wel eens een tijd niet of nauwelijks willen groeien
 
denk zelf dat als er wat niet goed zou gaan dat het met de garnalen te maken zal kunnen hebben. In de natuur eten ze garnalen (net als krabben/kreeften/slakken) ze willen nog wel eens de neiging hebben om 'te grote' prooien gewoon te proberen. Zo zou ineens een garnaal een poot kunnen missen of een vis een stuk vin. ik vermoed dat het op een 500L bak wel goed zou zitten met de vissen. garnalen en misschien zeesterren weet ik niet zeker, is even afwachten.

hoe doet hij het tot nu toe in zout water? de mijne is nu ongeveer net zo groot en wil ik ook op zout gaan houden. ik heb gelezen dat als ze aan de jonge kant zijn voor zout dat ze dan wat rustiger zijn en ze op latere leeftijd wanneer ze zich beter gaan voelen wel agressief worden. Alleen is aan de lengte niet perse de leeftijd af te leiden aangezien ze nog wel eens een tijd niet of nauwelijks willen groeien

Ik wacht het maar af dan. Voor alsnog gaat het allemaal prima, dus hopelijk blijft dat zo.

Hij doet het super in zout water! Totaal niet schuw en eet zich goed rond. De eerste dagen moest tie nogal wennen en had daarom een wat zwarte buik. Daarna heb ik alleen maar zijn normale kleur gezien. Zelfs als ik mn hand in het water stop maakt t hem helemaal niet uit, in tegenstelling tot bv mn vossekop. Laatst bij het voeren van artemia vergiste tie zich zelfs, en beet tie in mn pink. whahaha. ;)
 
wij hebben ook een GSP op zeewater zitten.
met kogelvissen moet je ook heel erg afwachten met wat voor een karakter je te maken hebt en wat dat betreft is geen kogelvis hetzelfde.
die van ons is echt een watje en laat zich wegjagen door de anemoonvissen en ook is hij reefsafe hier.
 
ik ben eigenlijk wel benieuw of iemand kan melden dat een GSP niet reefsafe is gebleken? heb de mijne nu al een tijdje tussen wat simpele koralen zwemmen en tot nu toe naar mijn weten nog niets kapot gemaakt. Hij heeft wel alle slakken opgegeten en soms bijt hij in steen om zn tanden te slijpen maar hij is dan zelfs zorgvuldig om geen koralen o.i.d. te raken puur de steen! Verder samen met een tweetal domino juffers geintroduceerd en deze waren eigenlijk verassend rustig naar elkaar toe, helaas wel een domino overleden maar daar had de GSP dan weer weinig mee te maken
 
ik ben eigenlijk wel benieuw of iemand kan melden dat een GSP niet reefsafe is gebleken? heb de mijne nu al een tijdje tussen wat simpele koralen zwemmen en tot nu toe naar mijn weten nog niets kapot gemaakt. Hij heeft wel alle slakken opgegeten en soms bijt hij in steen om zn tanden te slijpen maar hij is dan zelfs zorgvuldig om geen koralen o.i.d. te raken puur de steen! Verder samen met een tweetal domino juffers geintroduceerd en deze waren eigenlijk verassend rustig naar elkaar toe, helaas wel een domino overleden maar daar had de GSP dan weer weinig mee te maken

Die van mij is ook reefsafe! Zelfs poetsgarnaal safe!! Echt mijn grote vriend! Nog nooit in de buurt van koraal geweest.
 
Leuk item. Blijven leuke vissen die ik alleen uit mijn zoetwatertijd ken en dan waren het idd vinnenbijters. Mar wellicht ook wel door verkeerde voeding (wat wist ik er toen van?)

Ik beloof niets maar het zou zo maar een kunnen dat ik het ook eens probeer als de berichten gunstig blijven qua reef en garnalensafe.

Jan
 
Hoe moet je deze dieren laten overwennen op zout water?

Deze vissen worden meestal op jonge leeftijd op licht brak gehouden, en dan met de maand ga je er steeds meer zout bij doen bij het verversen, en dan breng je ze langzaam op zoutwater dus.
Verder zijn de meeste van deze soort Reefsafe. :cool:
 
Deze vissen worden meestal op jonge leeftijd op licht brak gehouden, en dan met de maand ga je er steeds meer zout bij doen bij het verversen, en dan breng je ze langzaam op zoutwater dus.
Verder zijn de meeste van deze soort Reefsafe. :cool:


Daarbij zijn het prima slakkenruimertjes dus........Zullen grotere slakken niets doen maar wel die $%^$#@ kleintjes.....Zat al in mijn eerste zeebak op mijn 14e.. heel strijd met Frank van de Graaf van ARTIS die zei dat ze niet op zout te houden waren. Enfin... back in 1969 dus........
 
Daarbij zijn het prima slakkenruimertjes dus........Zullen grotere slakken niets doen maar wel die $%^$#@ kleintjes.....Zat al in mijn eerste zeebak op mijn 14e.. heel strijd met Frank van de Graaf van ARTIS die zei dat ze niet op zout te houden waren. Enfin... back in 1969 dus........

Grotere slakken niets doen?
Die garantie heb je niet, ze eten volwassen appelslakken met gemak op.
En groter misschien nog wel.. verder kunnen het wel erg terretoriale vissen zijn hoor.
Dus genoeg ruimte is wel nodig voor deze vissen.
Vergis je er niet aan, maar het kunnen echte etterbakken zijn!
 
Bovenaan