Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Test kit

Gio’s reef

ZeewaterForum lid
Hallo ik heb een vraagje,

ik wil mijn aquarium gaan vullen maar weet iemand goedkope test kit met de benodigdheden die je nodig hebt voor de start?

Alvast bedankt!

Kiwi286

Garnalen knuffelaar
Heb in het begin gewoon strips gebruikt. Wellicht minder gemakkelijk af te lezen maar kan je inschatten hoe hoog al je waardes zijn en hoe de opstart verloopt

Later zou ik wel echt een goede test kit kopen. Heb zelf die van Colombo, is prima. Voor fosfaat zal ik wel een andere halen. Nitriet kan ook wat afwijken.
Kan ook gewoon direct een goede set kopen, net zo makkelijk.

OP
G

Gio’s reef

ZeewaterForum lid
Welke test zijn belangrijk om te kopen voor de start van je aquarium?
Ik dacht zelf: nitraat, nitriet, ammonia, calcium, magnesium. Laat me weten welke ik wel en niet moet kopen voor de start?
Alvast bedankt!

activ

ZeewaterForum lid
Welke test zijn belangrijk om te kopen voor de start van je aquarium?
Ik dacht zelf: nitraat, nitriet, ammonia, calcium, magnesium. Laat me weten welke ik wel en niet moet kopen voor de start?
Alvast bedankt!
kh en fosfaat nog en erbij in je lijstje.
Ik zou gewoon Salifert kopen, dan heb je direct goede en zo duur zijn ze niet.

LordFruitCake

ZeewaterForum lid
Wat je voor de start KAN kopen zijn ammonia en nitriet. Ik zeg bewust kan, omdat het niet perse nodig is. Ze zijn bij elkaar 15 euro (salifert) en vertellen je waar je in cyclus bent. Nitraat,fosfaat en KH zijn daarna belangrijk om aan te schaffen. CA en MG weer daarna. Als je een goede kwaliteit zout kiest kan je her en der wat schuiven als de kosten dan beter verdeeld zijn voor jou

don pedro

Senior Forumlid
Wat je voor de start KAN kopen zijn ammonia en nitriet. Ik zeg bewust kan, omdat het niet perse nodig is. Ze zijn bij elkaar 15 euro (salifert) en vertellen je waar je in cyclus bent. Nitraat,fosfaat en KH zijn daarna belangrijk om aan te schaffen. CA en MG weer daarna. Als je een goede kwaliteit zout kiest kan je her en der wat schuiven als de kosten dan beter verdeeld zijn voor jou
voor zout tijdens de opstart zou ik niet te veel geld uitgeven , er zit niets in je bak wat al de toevoegingen in je dure zout nodig heeft.
Pas als je wat duurdere koraaltjes gaat plaatsen zoals acros / montipora / Goniopora dan kun je beter zout gaan gebruiken.
Maar dan ben je al maanden verder en heb je al meerdere waterwissels gedaan als het goed is…..
voor testen raad ik je salisert aan , voor fosfaat de red sea….

grt peter

ps koop ook een goede zoutmeter….

LordFruitCake

ZeewaterForum lid
voor zout tijdens de opstart zou ik niet te veel geld uitgeven , er zit niets in je bak wat al de toevoegingen in je dure zout nodig heeft.
Pas als je wat duurdere koraaltjes gaat plaatsen zoals acros / montipora / Goniopora dan kun je beter zout gaan gebruiken.
Maar dan ben je al maanden verder en heb je al meerdere waterwissels gedaan als het goed is…..
voor testen raad ik je salisert aan , voor fosfaat de red sea….

grt peter

ps koop ook een goede zoutmeter….
Denk je niet dat de instabiliteit die dat veroorzaakt voor een starter, meer werk is, meer ellende zal veroorzaken en een stuk meer stress veroorzaakt met "m'n water waardes zijn niet goed"?

Ik zelf geloof in de stabiliteit van een goed zout wat het je geeft in de opstart. Na de opstart en voor je eerste dieren, hoef je geen toevoegingen te kopen, geen nieuw zout, en geen 100x water te wisselen om op goed leef milieu voor je koralen te komen. Welke ook weer zorgen voor schommelingen en alle gevolgen van dien. Ben het met je eens dat er geen verbruikers zijn en dat het in dat opzicht niet echt nodig is.

Of je moet alleen vissen gaan houden, dan is een duurder zout zinloos en weg gegooid geld

OP
G

Gio’s reef

ZeewaterForum lid
Bedankt voor alle reacties,

ik heb op dit moment Aqua Forest SEA salt. Volgens mij is dit prima zout, van de LFS gehoord.

Patrick_NL

ZOAddict
Je had beter REEF salt kunnen nemen, tenzij je alleen vissen wilt gaan houden.

SEA is wat armer qua kh, CA, sporenelementen, etc...

Als je straks koraal wilt gaan plaatsen en je gaat dit (laten) meten, ben je eerst moeilijk bezig om alle waarden weer op hoogte te brengen.

OP
G

Gio’s reef

ZeewaterForum lid
Zou iemand op kunnen sommen wat de beste waarden zijn die je moet bereiken? Heb al op internet gezocht maar krijg niet echt concreet antwoord.

Johny reeffreak

ZeewaterForum lid
In de testsetjes die je koopt staan ook uitleg’boekjes’ waar de stappen zitten en wat de waardes zijn in de zee in de buurt van koraalriffen. Ik zou daar gewoon mee vergelijken, alles opsommen duurt een beetje lang en iedereen vind andere waterwaardes beter dan andere: bijvoorbeeld fosfaat en nitraat, sommige willen ze heel laag en andere dan weer wat hoger

Kiwi286

Garnalen knuffelaar
Zou iemand op kunnen sommen wat de beste waarden zijn die je moet bereiken? Heb al op internet gezocht maar krijg niet echt concreet antwoord.
Staat overal, ja ze wijken soms af, maar dit is mijn lijstje die ik er in het begin heb bijgehouden:

Zoutgehalte (bij 25°) 1.023-1.025
Kh (carbonaathardheid): 8-9
Ph (zuurgraad): rond 8.5
NH4 (ammonia): 0
NO2 (nitriet): <0,1 (moet in ver houding zijn met No3, nitraat 100=1 dus als nitraat 10 is, moet de nitriet rond de 0,1 zijn)
NO3 (nitraat): rond 10
PO4 (fosfaat): 0.03-0,1
Ca (Calcium): 400-450
Mg (Magnesium): 1300-1400

Alle waardes staan in verbinding. Zo kan een te hoog calcium effect hebben op je Kh, en zo ook op je Ph. Maar dat staat zat uitgelegd op internet en ik weet ook niet 100% zeker hoe dat werkt. Dus kan een ander lid je beter uitleggen of gewoon online opzoeken... is ook niet zo moeilijk.

Johny reeffreak

ZeewaterForum lid
Je zegt dat je je aquarium wilt gaan vullen, maar op een andere topic vraag je wat er mis is met je hamer. Heb je je aquarium gevuld en gelijk dieren erin gestopt?

Kiwi286

Garnalen knuffelaar
Je zegt dat je je aquarium wilt gaan vullen, maar op een andere topic vraag je wat er mis is met je hamer. Heb je je aquarium gevuld en gelijk dieren erin gestopt?
Denk dat ie bedoelt met vissen/koralen gaan vullen.
Typisch geval van niet goed ingelezen over de hobby.. als dit lid niet eens een test kit heeft of weet wat de correcte waardes zijn vind ik het niet zo vreemd dat de hamer het loodje heeft gelegd

Erbe2307

René van der Bel
Je had beter REEF salt kunnen nemen, tenzij je alleen vissen wilt gaan houden.

SEA is wat armer qua kh, CA, sporenelementen, etc...

Als je straks koraal wilt gaan plaatsen en je gaat dit (laten) meten, ben je eerst moeilijk bezig om alle waarden weer op hoogte te brengen.

Blijkbaar zitten er al koralen in.

Ander advies:
Koop het eerste boekje van Tanna Hoff. Daar staan alle basics in, als je die informatie volgt kan er eigenlijk niks misgaan.

Verder, je zegt hier dat je van plan bent je bak te gaan vullen, maar uit je andere post blijkt dat ie al gevuld is.
Alle reacties hier gingen ervan uit dat je vullen met water bedoeld, maar blijkbaar is dat een reeds gepasseerd station.

Dan, wat betreft de testsetjes:
Niets is zo duur als een dood koraal. Met betrouwbare tests voorkom je voor een groot deel dat bijvoorbeeld een hamer 's ochtend "opeens" dood is. Een goede betrouwbare test hoeft niet duur te zijn, kijk naar de lijn van Salifert. Voor fosfaat zou ik een duurdere, betrouwbaardere test adviseren, bijvoorbeeld de Red Sea pro.

Ik neem aan dat je wel je water hebt getest of laten testen voordat je dat hamerkoraal plaatste.
Wat zijn je waardes nu?

Als je per se steenkoralen wilt houden, dan hoort bovenstaande erbij.
Als je nu wilt besparen, begin dan met enkel lederkoralen. Die zijn veel meer vergevingsgezind en als over een halfjaar tot jaar je bak een stuk stabieler is en jij alles goed onder controle hebt, ga dan eens nadenken over een hamer o.i.d.

Kortom, sommige kosten zijn gewoon noodzakelijk om te voorkomen dat je later je geld door de plee spoelt. Welke kosten noodzakelijk zijn hangt deels ook af van jouw doelen.

OP
G

Gio’s reef

ZeewaterForum lid
Blijkbaar zitten er al koralen in.

Ander advies:
Koop het eerste boekje van Tanna Hoff. Daar staan alle basics in, als je die informatie volgt kan er eigenlijk niks misgaan.

Je zegt hier dat je van plan bent je bak te gaan vullen, maar uit je andere post blijkt dat ie al gevuld is.
Alle reacties hier gingen ervan uit dat je vullen met water bedoeld, maar blijkbaar is dat een reeds gepasseerd station.

Dan, wat betreft de testsetjes:
Niets is zo duur als een dood koraal. Met betrouwbare tests voorkom je voor een groot deel dat bijvoorbeeld een hamer 's ochtend opeens dood is. Een goede betrouwbare test hoeft niet duur te zijn, kijk naar de lijn van Salifert. Voor fosfaat zou ik een duurdere, betrouwbaardere test adviseren, bijvoorbeeld de Red Sea pro.

Ik neem aan de je wel je water hebt getest of laten testen voordat je dat hamerkoraal plaatste.
Wat zijn je waardes nu?

Als je per se steenkoralen wilt houden, dan hoort bovenstaande erbij.
Als je nu wilt besparen, begin dan met enkel lederkoralen. Die zijn veel meer vergevingsgezind en als over een halfjaar tot jaar je bak een stuk stabieler is en jij alles goed onder controle hebt, ga dan eens nadenken over een hamer o.i.d.
image.jpg
Dit is mijn nieuwe aquarium en omdat ik met mijn eerste aquarium veel geklooi heb gehad wil ik het nu beter doen. Vandaar alle vragen🙈

OP
G

Gio’s reef

ZeewaterForum lid
Staat overal, ja ze wijken soms af, maar dit is mijn lijstje die ik er in het begin heb bijgehouden:

Zoutgehalte (bij 25°) 1.023-1.025
Kh (carbonaathardheid): 8-9
Ph (zuurgraad): rond 8.5
NH4 (ammonia): 0
NO2 (nitriet): <0,1 (moet in ver houding zijn met No3, nitraat 100=1 dus als nitraat 10 is, moet de nitriet rond de 0,1 zijn)
NO3 (nitraat): rond 10
PO4 (fosfaat): 0.03-0,1
Ca (Calcium): 400-450
Mg (Magnesium): 1300-1400

Alle waardes staan in verbinding. Zo kan een te hoog calcium effect hebben op je Kh, en zo ook op je Ph. Maar dat staat zat uitgelegd op internet en ik weet ook niet 100% zeker hoe dat werkt. Dus kan een ander lid je beter uitleggen of gewoon online opzoeken... is ook niet zo moeilijk.
Bedankt, ik had wel dingen gevonden maar vind het fijner om zo van iemand te horen😊

Bovenaan