Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

TDS meter

MVW

Senior Forumlid
Betreft een TDS meter.
Osmosewater checken a.d.h.v. een TDS meter, wie heeft daar ervaring mee?

Alvast bedankt
 
Zullen er wel meer zijn die een tds-meter gebruiken. Heb je er een vraag over?
 
simpel,

waarde op je tds meter nul , osmose water perfect........

Waarde boven de 10 , filter of hars vervangen.
 
Ik heb gewerkt Met ro units( dm water productie procestechniek) tds lees ik ook veel ja. Probleem is dat deze ppm meet. In mijn ervaring met ro units is dat we altijd meten op.microsiemens dus gelijdbaarheid. In mijn ogen zou dan een EC meter voordeliger zijn. Deze meet dus de geleidbaarheid. En niet zoals een tds de evt aanwezige vuiltjes en vaste delen in het water. Op ebay ca 10 usd voor een EC meter ipv minimaal 30e.

verzonden via yarvik x1 mobile
 
Ik heb gewerkt Met ro units( dm water productie procestechniek) tds lees ik ook veel ja. Probleem is dat deze ppm meet. In mijn ervaring met ro units is dat we altijd meten op.microsiemens dus gelijdbaarheid. In mijn ogen zou dan een EC meter voordeliger zijn. Deze meet dus de geleidbaarheid. En niet zoals een tds de evt aanwezige vuiltjes en vaste delen in het water. Op ebay ca 10 usd voor een EC meter ipv minimaal 30e.

verzonden via yarvik x1 mobile

Ik ben benieuwd welk "probleem" je dan ziet bij de toepassing van een TDS meter en een meetwaarde uitgedrukt in ppm..
 
TDS en electrische geleiding hebben veel met elkaar te maken, hoe meet zouten er in water zitten opgelost, hoe meer geleiding er al zijn. TDS staat voor Total Disolved Solids, oftewel totaal opgeloste stoffen. De meeste stoffen die na het zandfilter nog in het water zitten zijn uiteengevallen in ionen. Natrium chloride zal in water voorkomen als Na+ en Cl-. Zuiver water, water dat alleen maar H2O bevat en geen zouten of mineralen, heeft een zeer lage geleiding. Hoe meer zouten er worden opgelost hoe beter het water electriciteit zal geleiden. Ook de temperatuur is van invloed op de geleiding, de geleidbaarheid neemt per graad Celcius met 2 a 3 procent toe.

Conversie van geleiding naar opgeloste stoffen

Als we van een watermonster de TDS en de geleiding bepalen is komt daar het volgende verband uit:

+ 500 ppm staat gelijk aan 1000 μS / cm oftewel 1 EC

verzonden via yarvik x1 mobile
 
Problemen die je ziet is dus alleen bij een vervuild membraan. Meer vuiltjes. Met microsiemens dus ook. Een hoog us/ma getal duid dus op veel geleiding en veel vuiltjes

verzonden via yarvik x1 mobile
 
TDS en electrische geleiding hebben veel met elkaar te maken, hoe meet zouten er in water zitten opgelost, hoe meer geleiding er al zijn. TDS staat voor Total Disolved Solids, oftewel totaal opgeloste stoffen. De meeste stoffen die na het zandfilter nog in het water zitten zijn uiteengevallen in ionen. Natrium chloride zal in water voorkomen als Na+ en Cl-. Zuiver water, water dat alleen maar H2O bevat en geen zouten of mineralen, heeft een zeer lage geleiding. Hoe meer zouten er worden opgelost hoe beter het water electriciteit zal geleiden. Ook de temperatuur is van invloed op de geleiding, de geleidbaarheid neemt per graad Celcius met 2 a 3 procent toe.

Conversie van geleiding naar opgeloste stoffen

Als we van een watermonster de TDS en de geleiding bepalen is komt daar het volgende verband uit:

+ 500 ppm staat gelijk aan 1000 μS / cm oftewel 1 EC

Met dank aan Lenttech.nl zeker? Maar even terug naar mijn vraag. Wat is nu het nadeel/ de tekortkoming van het gebruik van een TDS meter t.o.v. EC meting, voor het monitoren van de werking van een RO apparaat of het volgen van de verzadigingsgraad van een DI filter? Ik kan het niet bedenken.
 
Ik vraag me dus ook af of het gebruik van dm water mogelijk is en deze alleen te filtreren over een actievekool filter

verzonden via yarvik x1 mobile
 
Alle bij voor de verzadeging natuurlijk want hier gaat het dan oo

verzonden via yarvik x1 mobile
 
Ik vraag me dus ook af of het gebruik van dm water mogelijk is en deze alleen te filtreren over een actievekool filtere

Met dm water bedoel je water dat met een ionenwisselaar is gezuiverd?
Met een ionenwisselaar verwijder je alleen geladen deeltjes (de opgeloste zouten). Water kan dan nog steeds organische verontreinigen bevatten. Denk dat aan bv resten van gewasbeschermingsmiddelen en medicijnen.(niet te meten met TDS of EC) Een RO membraan houdt deze stoffen wel tegen en actieve kool zal deze ook vast leggen.
 
Dm water wordt oa ook gemaakt in ro units.Wat ik eerder al schreef. Dmv permeable filters dus de zelfde filters. Ik ken je hier heel veel over vertellen aangezien ik hiermee gewerkt heb(procesopertor). Dm water skid ro units met cip( clean in place) dus zelf spoelen van membraan.

Ionenwisselaar kunnen ze ook gebruiken ja maar wat je zeg voor cloor etc en toevoeg stoffen is een actievekool filter nodig




verzonden via yarvik x1 mobile
 
Vandaar mijn opmerking over microsiemens. De units meten de geleidbaarheid. Bij een hoge us getal betekende het oa dat de membraan verzadigd was en dus spoelen van membraan

verzonden via yarvik x1 mobile
 
Bovenaan