Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Taeniura lymma (Blauwpuntrog)

oezie

Senior Member
Mooie beesten om te zien, Maar hou maar snel op met de foto's en de filmpjes, anders krijg ik nog ideeen......:rolleyes::p

leuke roggen inderdaad. Maar de dieren op de foto zien er naar mijn mening niet echt gezond uit, erg mager namelijk. En dat nu je ze al 10 maanden hebt. Ik zou proberen ze wat meer te voeren anders houden ze het misschien niet nog 10 maanden vol. wel voer je gelukkig afwisselend. heb je al een beetje groei waargenomen?

T.Lymma staat bekend als erg moeilijke eters. Wat betreft de vitaminen pillen, die zijn idd erg belangrijk(jodium) voor het voorkomen van schildklier problemen. (net als bij mensen)

Ook is een bak met de afmeting als de jouwe niet echt een geschikte bak om deze dieren lang in te houden. Ze worden incl staart 70 cm lang waarvan het lichaam de helft is ongeveer. De inrichting van je bak is wel super voor deze dieren, maar je geeft dan ook al terecht aan dat andere dieren van ongeschikt belang moeten zijn in hun aquarium.

Laatst bewerkt:
Ik vind het van bovenaf toch wel te zien, maar niet heel makkelijk inderdaad.
Ik heb het geluk een aantal dieren te mogen hebben verzorgd ( en nog) en door meerdere dieren te kennen (ook niet allemaal zonder problemen) denk ik wel te kunnen zeggen dat deze dieren niet dik genoeg zijn. Onder het zand liggen van de dieren is voor een aquariaan niet zo leuk, Maar het hoort ook bij het natuurlijke gedrag van het dier. Ook de dieren die ik in het wild heb gezien zijn veel zwaarder gebouwd. Ook omdat het jonge dieren zijn hebben ze veel voeding nodig om zich goed te ontwikkellen.

Ze zijn misschien niet graad mager toch hoop ik dat je ze een beetje extra wilt verwennen. Toch vind ik het een topprestatie dat je de dieren al zo lang hebt, zijn echt lastige dieren in de aanvang. Ondanks dat mijn reactie misschien niet de leukste is geniet ik van je foto's en hoop ik dat we er vaker foto's van te zien krijgen.

gr. Bas

arjen_D

Algemeen Moderator
Maarten gaarne niet op de man spelen.

opbouwende commentaar moet kunnen en vooral bij een onderwerp zoals deze!

MartinV

Senior Forumlid
Bas als een aquariaan zo met jou in discussie gaat,wat ik gelezen heb ben ik het volkomen met je eens!
DIT SLAAT NERGENS OP!!

dragonfish

Senior Forumlid
laat ik maarten_H dan maar even steunen.

ik heb zelf best wel wat ervaring met roggen, zowel zoet- als zeewater.
En zover ik kan zien op deze foto's zijn je roggen in prachtige staat.

het is super makkelijk te zien of een rog niet te mager is: als je aan de staartbasis het bekken ziet, is het dier te mager. (dat zie je door 2 opstaande puntjes aan weerszijden van de staartbasis)

en als ze verder eten en lekker actief zijn, zeg ik: goed werk.
het kan altijd nog mis gaan, taeniura lymna is een van de moeilijkere soorten en het zal niet de eerste zijn die het een jaar goed doet en toch opeens op een week tijd vermagert en doodvalt (letterlijk) Maar zolang je goed en gevarieerd voert en je aquarium op roggen is afgestemd, is het risico best klein.

Ik weet niet wat je aan ervaring gepost hebt, dus misschien zijn volgende tips volledig overbodig, maar ik geef ze toch maar.
- Stroming is naar mijn ervaring essentieel voor roggen. Ik heb dan ook altijd waterbeweging voorzien onderaan in de bak.
- Dagelijks voeren is een must. roggen hebben een veel sneller metabolisme dan bv haaien. er zijn plaatsen waar het goed gaat met 2-3 voederingen per week, maar ik geef liever dagelijks een beetje dan een paar keer heel veel. Ik vind ook dat je het aan een rog ziet als hij bv 2 dagen niet gegeten heeft.

Maarten blijf alsjeblieft je ervaringen posten, die zullen voor mij wellicht ook leerzaam zijn, maar respecteer dan ook mijn ervaring met deze dieren.

Ik weet dat ik als ik reageer dat meestal is omdat ik denk nog wat nuttigs toe te kunnen voegen, en bij dit topic is dat denk ik zo. over het algemeen zal ik misschien daardoor als een betweter overkomen maar ik schroom ook niet mijn ongelijk te geven. Dat jou mijn post rouw op je dak valt snap ik ook, dat had ik ook al in mijn reactie gezet dat het misschien niet leuk over kwam.

Dragonfish heeft hierboven een aantal nuttige bijdrage's vooral deze:
"het is super makkelijk te zien of een rog niet te mager is: als je aan de staartbasis het bekken ziet, is het dier te mager. (dat zie je door 2 opstaande puntjes aan weerszijden van de staartbasis)"

Ik weet dat ik je hiermee misschien weer tegen het zere been schop maar volgens mij zie ik dit echt een beetje bij je dieren, ik vergelijk ze met de dieren die ik ken. Welke ook niet allemaal dik genoeg zijn. Nogmaals mijn reactie is goed bedoeld om te helpen, en niet om de betweter uit te hangen. Ik heb ook bevestigd dat idd de vit. pillen belangrijk zijn, dat je inrichting top is, dat je afwisselend voert, laat me dan ook 1 andere mening aangedaan zijn wat betreft hun lichaamsvolume.

dragonfish

Senior Forumlid
Hallo Bas,

je ziet op enkele foto's wel de aanzet van het bekken, maar ik vind dat juist een teken van gezondheid.

ja, ik heb ook al dikkere roggen gezien, maar die beschouw ik niet als gezonder, integendeel.
je kan een dier ook overvoeren of te vet voeren en dat gaat niet alleen ten koste van hun gezondheid (leverafwijkingen b.v.) en levensduur maar werkt ook het natuurlijk gedrag tegen.

want dan krijg je idd dieren die zich heel veel verstoppen. en een gezonde rog moet juist regelmatig op onderzoek uitgaan.

om dit te stimuleren, gaf ik zelf regelmatig levend voer: kleine slakjes (of krekels), kleine krabben, garnalen, ... Deze gaf ik vaak wel met vrij veel tegelijk, waarna ik een dag niet voerde. op die manier hebben ze eerst een feestmaal en moeten ze daarna echt zoeken voor de kost.

Bovenaan