Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Synchiropus splendidus

LSDragon

Veteran
In tegendeel tot wat velen roepen heb ik zo'n exemplaar in een nieuw gestarte bak geplaatst. Dat wat zon 2 jaar geleden en hij doet het nog goed.

Ik heb m nog nooit ander voer zien eten dan levend voer en het geen wat ie tussen de stennen zoekt de hele dag door.

Ik zie m vaak ruzie zoeken met zn spiegelbeeld dus dat is een teken om geen twee (zelfde sexe) bij elkaar te houden.

Verder kan ik wel zeggen dat i echt sterk is, echt vreedzaam en superrrrrrrrrrrrrrrr mooi dus zeker een must have.

Bijlagen

• Mandarijn.jpg
    Mandarijn.jpg
    128,5 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:

Jan de Groot

Senior Forumlid
Met alle respect, het vermelden dat het bij jou wel is gelukt om een Mandarijn in te brengen in een nieuwe bak is leuk voor jou maar.... is wel het verkeerde antwoord op "hoe houdbaar zijn onze vissen". En zeker geen aan te raden werkwijze want:
Er gaan zoveel Mandarijntjes dood aan verhongering omdat ze veel te vroeg in een systeem worden gebracht dat ze gewoon geen enkele overlevingskans biedt. En dat kan niet genoeg onder de aandacht worden gebracht!!!!

Net als bij elke andere vissoort, zijn er exemplaren die zich niet aan de regels houden. Ik heb prachtexemplaren onder m'n handen zien vermageren ondanks oude en ruime (en vuil genoeg gezien mijn voerregime) bak en uiteindelijk dood en nu zwemt er een koppel al máánden helemaal gevuld in de rondte die ik, zachtjes gezegd weinig overlevingskans had gegeven gezien de ingevallen buik.
En ja, deze eten levende artemia en ik zie ze ook wel eens diepvries pakken.

VG Jan

Juggernaut

Senior Forumlid
Naar mijn mening zeker geen vis om gelijk in je bak te plaatsen!!
Had er zelf 1 na 6maanden toegevoegd en helaas aan verhongering dood gegaan:(:(
Nu hoorde ik dat er varianten in de handel zijn die vervangend voer aan nemen...
Mits ik er een x 1 vind zal ik hem dan ook zeker aan schaffen want het blijft een prachtig visje! Maar tot die tijd wacht ik nog een maand of 6:D

isja smand

begheerder
helemaal mee eens jan!!
geen geschikte beginnersvis
dus beginners NIET aan beginnen!
laat je bak eerst eens minimaal een jaar rijpen
en kijk dan eens weer
vergeet niet dat bijna elk visje dat je koopt zn vrijheid heeft moeten inleveren voor onze hobby en je moet er zelf ook een paar uur voor aan het werk
dus verdient hij toch ook een geschikte bak
(ook ik ben eigenwijs hoor maar deze is een feit)

jaco vlieland

Senior Forumlid
zeker geen vis om mee te starten,
beste pas als je aquarium 1 jaar staat.
heb er nu 1 die ik 3 jaar heb en ben er blij mee

Cubic1

ZeewaterForum gebruiker
totaal geen beginners vis .
jij hebt misschien geluk gehad dat deze is blijven leven .
maar je bent dan ook 1 van de weinige die hierin geslaagd is
normaal gezien na 1 jaar in een zeer goede gerijpte aqua
altijd zonde als deze mooi diertjes sterven door gebrek aan voeding

grtz bart

Jim

Senior Forumlid
Nou vind ik de stelling "een jaar draaien" ook een beetje gek hoor! Hoe weet je nu dat je na een jaar voldoende organismen in je bak hebt zodat de pitvis iedere dag voldoende te eten heeft? Ik zag een tijd lang copoden zitten in de bak maar die zijn ten prooi gevallen aan de poetsvis (schijnbaar ook niet de meest houdbare vis). Nu zie ik geen copoden meer.

Mijn vraag is dus wanneer is een bak rijp??

Captain Nemo

Senior Forumlid
Van nature eten alle pitvissen dus zeker ook de mandarijnvis amphipoden. Maar ook copepoden. Een prima vervangingsvoeder is cyclo-peeze ( kan je in de diepvriezer vinden in flesjes... Pracht van plankton uit de laboratopria van ARGENT LABORATORIUM . uitvinding van de helaas kort geleden overleden vriend van mij Johnny Alegre.Doet denken aan een fijner vorm van Calanus finmarkius
ook bij "de Jong Marinelife "worden de mandarijnvissen er mee gevoerd en ze eten het maar wat graag!!

Ik heb veel ervaringen met Mandarijnen want ,ze zwemmen bij ons voor "de deur "
Groet van Captain Nemo van af het eiland Mactan Cebu. De plaats waar 95% van alle mandarijnvissen vandaan komen!:cool:

Laatst bewerkt:

JanWillem & Helene

Senior Forumlid
Nou vind ik de stelling "een jaar draaien" ook een beetje gek hoor! Hoe weet je nu dat je na een jaar voldoende organismen in je bak hebt zodat de pitvis iedere dag voldoende te eten heeft? Ik zag een tijd lang copoden zitten in de bak maar die zijn ten prooi gevallen aan de poetsvis (schijnbaar ook niet de meest houdbare vis). Nu zie ik geen copoden meer.

Mijn vraag is dus wanneer is een bak rijp??

Dit is een stelregel, net zoals bv. de 1 watt verlichting per liter water.
Bij de 1 gaat het wat sneller als bij de ander.
Ik zie de meeste lipvissen als duidelijke voedselconcurrenten van de pitvissen.
Dit maakt het dus nog moeilijker.
De tip van Captain Nemo is zeker niet slecht alleen in de praktijk niet haalbaar omdat vrijwel alle andere vissen snellere eters zijn als de Mandarijnen.
Een Mandarijn bekijkt eerst zijn "prooi" van alle kanten en neemt dan pas een besluit of hij het op zal eten.
En dan is het vrijwel altijd al te laat en weggekaapt door een andere vis.
Of je moet er echt de tijd voor nemen en ze bijvoeren met een pipet, hier gaat echter heel veel tijd inzitten en dan zijn er de andere dieren zoals de brutale poetsgarnalen nog...

Dit zijn alles persoonlijke ervaringen, mijn paartje Mandarijnen is lekker dik, leven van het levend voer in het steen en ik heb geen lipvissen

Captain Nemo

Senior Forumlid
Dit is een stelregel, net zoals bv. de 1 watt verlichting per liter water.
Bij de 1 gaat het wat sneller als bij de ander.
Ik zie de meeste lipvissen als duidelijke voedselconcurrenten van de pitvissen.
Dit maakt het dus nog moeilijker.
De tip van Captain Nemo is zeker niet slecht alleen in de praktijk niet haalbaar omdat vrijwel alle andere vissen snellere eters zijn als de Mandarijnen.
Een Mandarijn bekijkt eerst zijn "prooi" van alle kanten en neemt dan pas een besluit of hij het op zal eten.
En dan is het vrijwel altijd al te laat en weggekaapt door een andere vis.
Of je moet er echt de tijd voor nemen en ze bijvoeren met een pipet, hier gaat echter heel veel tijd inzitten en dan zijn er de andere dieren zoals de brutale poetsgarnalen nog...

Dit zijn alles persoonlijke ervaringen, mijn paartje Mandarijnen is lekker dik, leven van het levend voer in het steen en ik heb geen lipvissen

Mandarijnen horen in een lager dieren bak en worden helaas vaak in vissen bakken gehouden.Jammer hoor! Overigens voeren wij alle koralen ook met Cyclo - peeze en laten dus een flinke hoeveelheid in de bak "los"genoeg om ook de mandarijnen te bereuiken en alle ander visjes die amphipoden eten zoals Trimma gobies want die vergeten e nog wel eens te noemen...Alle Trimmam gobies en aanverwanten komen overigens ook vanaf mactan/ cebu!!

The Captain uit een warm maar regenachtig paradijs..

Poseidon

ZeewaterForum gebruiker
Mijn koppel mandarijnen doen het heel goed, heb ze nu meer dan een jaar, zijn zeer dik, voer ze niet bij, ze vinden alles tussen de stenen (rsm 250).
Heb ze gisteren betrapt tijdens hun dans dat ze eieren verspreiden, zo mooi gezicht, alleen dat vonden mijn baby kardinaalbaarsjes ook :)
Het zijn zulke leuke visjes! Zij zitten samen met:

1x rifwachter
1 x gele doktor
2 x kardinaalbaarsjes + baby kardinaaljes, nu 10 geteld in zeeegel.
1 x solomondwergbaars
1 x poetsvis
1 x jack in de box.

Ik filter alleen over blusskimmer en fosfaatfilter van aquacompleet, ik ververs 50 liter per week, natuurlijk zeewater.

mebog00

ZeewaterForum lid
Ik heb al langere tijd een koppel mandarijn pitvisjes en die eten volop "lobster eggs"en ook cocopoden

Bovenaan