Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Synchiropus picturatus(LSD mandarijn pitvis)

eddy&isis

Senior Forumlid
Synchiropus picturatus(LSD mandarijn pitvis)

Worden altijd aangegeven als moeilijk houdbaar in een bak jonger dan 1 jaar. Tegen alle raadgevingen in heb ik na twee maanden mijn eerste exemplaar in mijn RSM (130l) vrij gelaten. Heb dit risico genomen toen ik zag dat deze diepvriesartemia at in de winkel.
Deze eerste was een mannetje en ik wou dolgraag een koppeltje houden. Opnieuw tegen beter weten in heb ik na zeven à acht maanden een vrouwtje toegevoegd in mijn te kleine bakje. (dat is eigenlijk nog het moeilijkste, een vrouwtje vinden, denk dat 90% van de visjes die ik in winkels zag, mannetjes waren).
Dit tweede exemplaar heb ik niet zien eten in de winkel en heb ik dus eerst levende artemia gevoerd. Durfde het wel te riskeren omdat het mannetje ondertussen al de artemia uit mijn hand kwam eten. Hij zou dus wel het goede voorbeeld aan zijn vrouwtje geven. Na een week at ze gretig van de diepvriesartemia.
Momenteel heb ik al een bijna twee maand een gezond koppeltje zwemmen.

De foto's hieronder zijn genomen bij het uitzetten van het vrouwtje. Na een kleine strubbeling sloeg de vonk over (lees ook in dit topic)

MVG
Eddy

Bijlagen

• BILD3565-800.jpg
    BILD3565-800.jpg
    42,7 KB · Weergaven: 59
  • BILD3577-800.jpg
    BILD3577-800.jpg
    50,8 KB · Weergaven: 52

aad & marja

Senior Forumlid
ik heb hier ook een koppel van rondzwemmen en momenteel zitten zij al 3 jaar in de bak wllwaar 700 ltr maar eten allerlei diepvriesvoer bv artemia en myssis en doen het daar zeer goed op,mn lipvissen maken nog wel eens ruzie maar dat is te overzien,in ons aquariumdus een goed houdbare vis.
aad en marja

OP
eddy&isis

eddy&isis

Senior Forumlid
Bij mij gaat het ook nog steeds goed met de pitvisjes.

Ze zijn er allebei steeds als eersten bij als ik de 2 van de 3 stromingspompen eventjes afzet voor ik het diepvriesvoer geef. En in tegenstelling tot wat veelal beweert wordt zullen ze wel eten uit open water opnemen en niet alleen het voedsel dat ze tussen de stenen terugvinden.
Wel ben ik er zeker van dat je ze niet tussen de hele snelle jongens (juffers, doktors, lipvissen,...) moet plaatsen. Ik denk dat ze daar toch net wat meer moeite moeten doen om hun deel te krijgen bij de voederbeurten en dan moeten ze het echt hebben van het kostje dat ze samenzoeken tussen het levend steen. En droogvoer wordt al eens per ongeluk in hun bekje opgezogen, maar dat zullen ze direct weer uitspuwen.
Heb ze tot nu toe alleen nog maar volgend diepvriesvoer weten eten; artemia, mysis, krill (fijngehakt), dapnia, rode muggenlarven, cyclops. En 1 keer in de twee maand geef ik ze een beetje levende tubifex.

MVG
Eddy

Bijlagen

• BILD4670-800.jpg
    BILD4670-800.jpg
    72 KB · Weergaven: 80
  • BILD4673-800.jpg
    BILD4673-800.jpg
    74,1 KB · Weergaven: 62
  • BILD4676-800.jpg
    BILD4676-800.jpg
    94,7 KB · Weergaven: 69