Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Sump onder bestaand aquarium plaatsen

LarsB

ZeewaterForum lid
Er staat een verhuizing op de planning, dus een goed moment om de nodige aanpassingen aan het aquarium te doen.
Eén van die aanpassingen is het plaatsen van een sump. Op dit moment heb ik er alleen een afschuimer in en verder niets.

Nu heb ik een paar vragen:
- Is het mogelijk om zonder problemen een sump onder een bestaand aquarium te plaatsen? Als in: gaat het geen negatieve gevolgen hebben op de waterwaarden?

Volgens mij werkt een sump doorgaans door middel van een overloop systeem in het aquarium. Ik heb een kale glazen bak, waar dus geen overloop in zit.
- Is het mogelijk een overloopsysteem in te bouwen zonder gaten te boren?
- Zo niet, kan ik dan gewoon een slang in de bak hangen die water aanzuigt en naar de sump toe brengt (zelfde idee dus als een potfilter)? Enige probleem wat ik daarbij kan bedenken is dat de oppervlakte niet wordt afgezogen.
- Aangezien een slang in de bak lelijk is: ik kwam ook iets tegen van een overloop box (van Tunze). Hang je over het glas heen en heeft, volgens mij, min of meer dezelfde functie als een slang in de bak. Alleen dan minder lelijk en met een oppervlakte afzuigertje eraan. Is dat een optie?

Ik heb me nooit uitbundig in sumps verdiept, omdat ik er geen ruimte voor heb ivm een volledig afgesloten onderkast. Met de verhuizing ga ik een deurtje uit de kast zagen zodat er wat onder kan staan :)
 
Een sump is eigenlijk gewoon een glazen bak waar de techniek in kan staan hangen of liggen.

Eenvoudig een slang in je bak hangen is risicovol omdat een sump geen gesloten systeem is zoals een potfilter. Met overlopen als grootste risico
De overflowbox van tunze werkt een beetje als een slang in de bak maar trekt voornamelijk oppervlakte water uit de bak en als het niveau in je bak telaag wordt zal er geen water meer doorstromen

Afhankelijk van je bak zou je ook een paar gaten kunnen boren en een overloopkamer erin kunnen lijmen
 
Het risico van overlopen had ik inderdaad al begrepen.
Als ik een overflowbox zou gebruiken die alleen water van de oppervlakte aanzuigt (als die er zijn tenminste), dan zou dat risico niet meer aanwezig zijn, toch? Tenzij je de sump tot de nok toe vult, dan kan er een paar liter overstromen lijkt me.

Gaten boren zou het mooiste zijn natuurlijk, maar heb daar geen ervaring mee en omdat ik mijn vissen en koralen niet echt tijdelijk elders kan onderbrengen, moet de bak ook zsm weer gevuld worden. Ik denk dus dat boren voor mij op dit moment geen geschikte optie is.
 
Ik heb ooit een overloop gezet op een juwel zoetwateraquarium. Gekocht via een bekende Chinese site voor 4 tientjes. De Tunze overloopbox ken ik niet, maar ik verwacht dat deze hetzelfde werkt. Als je graag zelf knutselt zijn er wel tekeningen op het web (Google: aquarium overloop maken)
Ideaal is het niet, maar het werkt zeker wel.
De vraag is: waarom wil je een sump?
Zoals gezegd is het eigenlijk gewoon een bak waar je techniek uit het zicht staat. Heb je een probleem met de situatie van je huidige techniek of wil je iets toevoegen of ...?
 
Ik wil graag een sump om de techniek uit het zicht te werken. Daarnaast, zoals ik het begrepen heb, vergroot het de stabiliteit van je water door een groter watervolume. Ik heb maar een 120 liter bakje, dus extra volume is altijd goed.
 
Ik neem aan dat als je gaat verhuizen, je de bak toch leeg moet hebben. Gaten erin boren is niet zo heel moeilijk opzich, maar ik zou het mezelf nog makkelijker maken.
Het aquarium zelf (alleen het glas) op maat laten maken is echt helemaal niet zo duur! Als je dat op dezelfde maten laat doen, maar dan met overloop erin, kan je je oude meubel gebruiken. Dan heb je meteen een mooie krasvrije bak, en het maakt de verhuizing een stuk makkelijker.... Je doet water in de nieuwe bak... dan ga je de stenen/zand overzetten, en als de oude leeg is de vissen over.
 
Hoe zit het met de stevigheid van het meubel ? Je wil eigenlijk de voorkant open zagen die nu dicht is, hoe is de achterkant van het meubel ? Die dichte wand geeft namelijk veel stevigheid aan het meubel
 
Wbt stevigheid van het meubel durf ik niet zo veel over te zeggen. Ik heb het aquarium + meubel van iemand overgenomen.
Ik weet alleen dat hij hol is van binnen en er een frame van steigerhout is gemaakt. Het klopt natuurlijk wel wat je zegt. Ik kan het frame natuurlijk uit voorzorg gelijk verstevigen aan de voorkant.

Ik neem aan dat als je gaat verhuizen, je de bak toch leeg moet hebben. Gaten erin boren is niet zo heel moeilijk opzich, maar ik zou het mezelf nog makkelijker maken.
Het aquarium zelf (alleen het glas) op maat laten maken is echt helemaal niet zo duur! Als je dat op dezelfde maten laat doen, maar dan met overloop erin, kan je je oude meubel gebruiken. Dan heb je meteen een mooie krasvrije bak, en het maakt de verhuizing een stuk makkelijker.... Je doet water in de nieuwe bak... dan ga je de stenen/zand overzetten, en als de oude leeg is de vissen over.
Helaas heb ik als student een beperkt budget. Aangezien een nieuwe bak nog niet noodzakelijk is, bespaar ik dat geld liever om ergens anders aan te besteden ;)
Ik weet zo gauw niet wat een nieuwe bak zou kosten. Mijn bakje is een kubus (50x50x50) en alle standaard maten komen daarom niet overeen. Een aquarium met gelijke inhoud zou dan zo'n 130 euro kosten.

Bijkomend probleem is dat ik geen betrouwbare aquariumbouwers in noord Nederland ken.
 
Bovenaan