Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Sump in de kelder

MrSoreto

Nano Noordzee
Hallo iedereen,

Ik ben bezig om een Noordzeebak op te zetten (een kleintje hoor, maar 60 liter). Oorspronkelijk was ik van plan om de sump onder de bak te plaatsen. Maar ik denk toch dat ik leidingwerk naar de kelder ga aanleggen, als het even meezit is er dan niet eens koeling nodig. Mijn kelder is momenteel 11 graden, in de zomer zal dit iets hoger zijn, maar het komt denk ik niet boven de 15.

Nu is mijn vraag eigenlijk: zijn er meer mensen die hun sump in de kelder hebben, en heeft iemand misschien advies over de grootte/inhoud van mijn sump om voldoende koeling te krijgen? (Uitgaande van een omgevingstemperatuur van tussen de 10 en de 15 graden in de kelder.) Hoe groter hoe meer koeling uiteraard.. maar wat is een goede maat om een bak van 60 liter te koelen?

Alvast bedankt!
 
Bij mij sump in kelder
Zoals je zelf zegt hoe meer wateroppervlak, hoe meer koeling

Preciese maat hiervan is vooral afhankelijk van temperatuur in woonkamer, temperatuur van water & temperatuur van kelder, dus niet voor elke dag hetzelfde
 
Er is hier ook iemand die een lange slang door heel zn kelder heeft lopen om zo dmv de kou van de grond het water te koelen. Weet alleen niet meer wie.
Zowiso hoe groter het oppervlakte hoe meer het kan koelen.
 
oppervlakte is niet de enige factor die de mate van koeling beinvloed.

hoe meer het water oppervlakte in beweging is hoe meer koeling.

en een ventilatortje koude lucht over het wateroppervlakte laten blazen maakt ook voor meer koeling.

misschien dat je met een combinatie van middelen kunt sturen hoeveel je koelt? (in de zomer meer en in de winter minder waarschijnlijk)
 
Maar naast oppervlaktekoeling speelt het natuurlijk ook een rol dat water (zonder koeling of verwarming) langzaam de omgevingstemperatuur aanneemt.

Als ik externe factoren buiten beschouwing laat, en puur kijk naar omgevingstemperatuur en uitga van een sump met dezelfde inhoud als het aquarium. Het aquarium (50% van het water) staat in een ruimte van 20℃ en de sump (andere 50% van het water) in een ruimte van 12℃. Dat is een temperatuurverschil van 8℃, gemiddeld zou het water dan dus 16℃ zijn.

Of klopt dat van geen kant?


Dat van die slang is trouwens best een goed idee, zeker in de zomer een mooie manier om bij te koelen.
 
vergeet ook niet de warmte afgifte van de opvoerpomp......dat red je niet met een eheimpje :p

daarom zou ik dan ook een externe pomp overwegen.
 
Ik heb nu een bak water in de kelder en één in de woonkamer gezet, ik laat deze even acclimatiseren en dan ga ik eens meten wat het temperatuurverschil is. Dan kan ik vanuit dat punt verder denken hoe of wat met de sump.
 
Houd wel rekening met de warmte afgifte van je (opvoer) pompen en verlichting, dit kan zo een paar graden schelen.
 
Klopt, daarom wil ik LED verlichting gaan gebruiken en zoals don pedro al voorstelde een externe opvoerpomp, zodat er maar weinig warmte aan het water wordt afgegeven.
 
Als je een echt seizoensgebonden bak wil realiseren , misschien zoiets ?
Dit heb ik naast de gevel liggen , 35 a 40 meter slang op 1 meter diep in de grond .
Koelde jaren terug mijn inheemse bak .
24 graden binnen in de woonkamer , aquarium zelf 9 graden in de winter en in de zomer max. 22 graden ! Bak was 400 liter , Klein pompje van eheim erop aansluiten van 1100 l/h en maar rondpompen .
Dan hoef je ook niet wakker te liggen van je pompen en licht , het water neemt gewoon de temperatuur aan van de grond .
Wel voorfilter er tussen zetten en een mogelijkheid om de slangen met druk door te spoelen , ik deed dat 1 of 2 keer per jaar en dan komt er wel wat vuiligheid mee , maar ook niet echt veel . Werkte perfect en kan geen koeler tegenop . Enige is dat je de temperatuur zelf niet kunt regelen , maar dat was natuurlijk ook de opzet .;)
 

Bijlagen

  • koeling.jpg
    koeling.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt:
Ik heb een red sea 260 met een teco tk 1000 koeler ,werkt perfect temp hou ik rond de 16 c


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dit ga je niet redden qua koeling.

22 graden is voor een noordzee bak al te warm, ik had mijn complete aquarium in een kelder staan. Ook dan red je het niet om hem onder de 20c te houden zonder koeler.

Je kelder wordt ook warmer, je moet namelijk veel ventileren om al je vocht dat verdampt er uit te houden. Swinters geen probleem maar somers trek je er weer warme lucht in.

Veel lengte slang ingraven(in de kelder eventueel) zal een beter effect hebben.
 
Moet jij het hele jaar door koelen? In de zomer kan ik me voorstellen dat je het niet red, maar in de winter en herfst.. Waar komt al die warmte dan vandaan?
 
Moet jij het hele jaar door koelen? In de zomer kan ik me voorstellen dat je het niet red, maar in de winter en herfst.. Waar komt al die warmte dan vandaan?
Uit je woonkamer enz.
Je water zal warmte uit de woonkamer opnemen en in de kelder vrijlaten.
En door ventilatie in de kelder pers je vochtige lucht naar buiten en haal je warme lucht uit huis naar binnen.


Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Dat snap ik, maar P-W heeft z'n hele bak in de kelder staan. Ik kan me niet voorstellen dat je een bak dan niet onder de 20℃ kunt houden (met uitzondering van de zomer dus).
 
Dat snap ik, maar P-W heeft z'n hele bak in de kelder staan. Ik kan me niet voorstellen dat je een bak dan niet onder de 20℃ kunt houden (met uitzondering van de zomer dus).

Afschuimer, opvoerpomp, stromingspompen en lampen....en al is het weinig vergeet ook je levende dieren niet.

Zomers is je kelder heel snel warm, of je moet een vochtig schimmel hok willen.
 
Als je verder wil kunnen koelen , dan kan je ook het grondwater aan gaan spreken , dat is rond de 15 graden .
Maar wel moeilijker te realiseren dan de slang .
Er is hier iemand op het forum die zo een hele grote bak koelt ( of koelde), maar de resultaten ervan ken ik niet .
 
Ik ga eerst maar eens een bak met ruime sump realiseren, in de praktijk blijkt toch pas of en hoeveel er extra gekoeld moet worden.
 
22 graden is voor een noordzee bak al te warm

Het ligt er natuurlijk aan wat je er aan soorten in hebt. Veel soorten die in de Noordzee en in de Delta voorkomen kunnen prima tegen dit soort temperaturen.
Je kunt dus de temperatuur aanpassen aan de beesten of de beesten aan de temperatuur.
 
Het ligt er natuurlijk aan wat je er aan soorten in hebt. Veel soorten die in de Noordzee en in de Delta voorkomen kunnen prima tegen dit soort temperaturen.
Je kunt dus de temperatuur aanpassen aan de beesten of de beesten aan de temperatuur.


Tuurlijk ga jij lekker noordzeedieren houden op 22 graden.

Als je 22 graden wilt moet je een middelandsezee aquarium nemen, dieren uit onze noordzee maken die temperaturen hier nooit mee en kunnen er ook niet tegen.
 
Bovenaan