Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

stroomverbruik led

Carly

ZeewaterForum lid
Hoi Ik heb een vraag over het stroomverbruik van dimbare ledverlichting.

Normaal gesproken bij verlichting zit er een weerstand voor. Zodat als je bijv een 100w lamp helemaal dimt de lamp niet minder verbruikt doordat de weerstand het overige wattage overneemt. Maar is dit bij led ook zo dat als je 100w led dimt verbruikt het dan nog steeds 100w ?

Ik heb het geprobeerd zo makkelijk en duidelijk mogelijk uit te leggen ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel en een antwoord hier op heeft.

Mvg, Carly.
 
Hi Carly, wat je zegt klinkt wel logisch, maar tenzij je echt antieke apparatuur hebt, of van een speelgoed-electronica kitje gebruik maakt, werkt een dimmer niet met een weerstand.
Dat kan eigenlijk ook niet, dan zou de dimmer alleen maar op één wattage lichtbron werken. Dan zou je voor een hoger wat peertje, een lagere weerstand moeten hebben, en een hogere weerstand voor een lager wattage peertje. En stel je zou een kroonluchter aan het plafond hangen met 8 x 40 watt erin, en je zou die laag draaien, dan zou de dimmer 300 watt moeten dissiperen. Dat is niet haalbaar, het zou smelten of in brand vliegen.

De meeste verkochte dimmers zijn pulse width modulation. Ze schakelen heel snel, stroom aan, en stroom uit. 50% helderheid, is 50% stroom aan, 50% stroom uit. Een dure dimmer wisselt vaker dan een goedkope dimmer. Maar bij gloeilampen/halogeenlampen zie je het verschil niet, omdat de gloeidraad niet zo snel afkoelt.
Led lampen zijn véél gevoeliger hiervoor, en zie je dan knipperen, vooral als je hem in de uithoeken van je zicht ziet.
Maar het wordt wel veel gebruikt voor leds... soms zie je het als je een iets filmt, wat led verlichting heeft, dan zie je het knipperen, doordat de camera ook een zeker aantal beelden per seconden heeft,.

Dit betekent dus 50% vermogen van de led, gebruikt 50% van de hoeveelheid stroom + een beetje voor de electronica in de regelunit.

Als led verlichting ingebouwde dimming functionaliteit heeft, kan een ledje ook gedimd worden door doe hoeveelheid stroom erdoor, te beperken (niet het voltage)
dit heeft vóór en nadelen, maar dit zou nog efficienter zijn. Dit is omdat leds op hun maximale capaciteit minder efficient zijn dan als ze op een lagere stroomsterkte worden aangestuurd.
 
Bedankt voor je reactie als ik het goed begrijp zou het dus zo zijn als ik de led op 50% dim dat het stroom verbruik ook 50% (plus het apparaatje die dit regelt) verminderd omdat deze op een snelle manier de stoom aan en uit zet waardoor op het moment dat het stroom uit staat er ook niks verbruikt word.

Eigenlijk vergelijkbaar met het aantal herts van een tv maar dan met toevoer van stroom.

Excuses voor het simpele verworden ben geen elektricien maar probeer het wel te begrijpen :unsure::giggle:
 
Bovenaan