Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Strandkrabben?

Doppeke

ZeewaterForum lid
Hoi allemaal!

Ik heb een aantal vraagjes, hopelijk kunnen jullie me helpen en je ongezoute mening geven :).

Ik heb een aantal strandkrabben(tjes) en zou die graag willen houden. Ik heb een bak van 60 op 30 (leeg!). Maar ik weet niet goed of dit eigenlijk wel een goed plan is?
Ik was aan het denken om uiteraard een zand/natuurgrindbodem te leggen en schuin naar boven te werken zodat ze zowel een dieper stuk water hebben en dan een ruimte droog bovenaan.
Zeewater (echt kustwater) kan ik alle weken bekomen. Vers voedsel ook. Verstopplekken etc maak je zelf of koop je. Maar hebben deze dieren stroming nodig? Extra licht? Verwarming? Moet er een filter in?

Ik zat met het idee om er dus een zeebakje van te maken met verder mosselen, kokkels, garnaaltjes. Plantjes ook maar heb totaal geen idee welke geschikt zijn? Moet er ook levend steen in?

Zoveel vragen.. Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en/of mening!!

Groetjes
Doppeke
 
Hoi Doppeke,

Leuk idee, maar krabben maken wel een rommel van je bak, ze graven alle stenen onderuit. Dus zorg ervoor dat deze goed op de boden liggen eventueel vastgeplakt / gekit of zoiets ik zelf probeer ze te mijden in mijn bakje. Kleintjes geen probleem maar de grotere heb ik liever niet.
Volgens mij hoeven krabben geen droog stuk te hebben, ze kunnen gewoon onderwater leven. Je houd ook wel heel weinig water over als je een soort strand wil nabootsen, op land blijft zand wel onder een hoek van 45 graden liggen maar in het water is er al gauw niet meer dan een paar graden over.
Een filter heb je wel nodig je zou voor een kleine eiwitafschuimer kunnen gaan deze zijn ook niet al te duur en werken prima met de juiste afstelling, bv de "Sera Mini Eiwitafschuimer Ps 130" deze gebruik ik ook.
Een verwarming is niet nodig in ieder geval als je hem niet buiten of in de schuur plaatst, Het beste is om je water zo rong de 16/17/18 graden te houden. ( dus een koeling kan van pas komen )
Gewoon stenen zoeken langs de kust of in havens begroeide oesters van de steigers halen die zijn meestal al mooi begroeid.
Stroming is wel nodig in je bak, mossels hebben dit nodig om voedsel te verkrijgen.
Plantjes het meeste zeewier dat ik heb geprobeerd gaat dood, na een poosje begint er vanzelf het een en ander te groeien in je bak.
Verlichting ik gebruik op dit moment de standaard lamp die in het aquarium zat is net voldoende, ik wil in de toekomst deze gaan veranderen voor een paar LED strips.

Succes hopelijk heb je hier wat aan.
Gr Ferry
 
Bovenaan