Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Sterfte Poetsgarnaal onduidelijk..

Lipske

ZeewaterForum lid
Dag iedereen.

Ik heb sinds gisteren 1 van de 2 poetsgarnalen dood terug gevonden. Nu heb ik al tientallen forum posten doorlezen maar kan niet direct een oorzaak linken aan de mijne (meeste kwamen Door ouderdom/lipvis/pistoolgarnaal/mantis)
Aangezien ik deze garnaaltjes zo zalig vind wil ik toch wel snel terug een koppel in de bak. En hoop via dit bericht toch een oorzaak te vinden.
• Mijn bak is 350 liter.
• Draait nu zo’n 2 maanden. Opgestart 1 maand later Opkuisploeg in zonder problemen; 2x mitrax, 2 hermietkreeft, 1 globulus zee-egel. En 5 turbo slakken.
Gisteren Water gemeten toen ik het zag
• ammoniak: 0
• no3:10
• Po4: 0
• kh: 10
• Zout: 1024,8
• ph: 8,65
• ca: 435
• magnesium 1290


Na de opkuisploeg nu een week geleden kwamen devolgende erin: Koppel anemoon visjes, 1 goby, koppel Poetsgarnaaltjes en 5 zandzevende slakken.

Ik heb niets van roofvissen en ben opgestart met RRR dus ook geen of bijna geen plaagdieren zoals borstelwormen en dergelijke. Ik heb van start tot nu telkens 18 soms 36 liter per week ververst waterwaardes altijd stabiel geweest.
Als laatste heb ik de garnalen in emmer gedaan en met druppel techniek 2 uren laten wennen. Ze deden het een week goed nu dus eentje gestorven. Ik hou met hart vast de andere leeft nog en gisteren 2x een stukje artemia zien nemen.

Alvast bedankt voor wie mij kan helpen!

Zoals op foto te zien was er wel een zwarte vlek die mij opviel Miss dat dat er iets mee te maken heeft?
 

Bijlagen

  • D7B4AF0B-E1CF-4E51-AF69-3CB31DDFF238.jpeg
    D7B4AF0B-E1CF-4E51-AF69-3CB31DDFF238.jpeg
    95,9 KB · Weergaven: 44
  • D6960ED3-4236-43A5-A7E2-5394409F2FB1.jpeg
    D6960ED3-4236-43A5-A7E2-5394409F2FB1.jpeg
    129,4 KB · Weergaven: 47
  • 86D0422B-51A6-4329-B72F-E736FAC191E0.jpeg
    86D0422B-51A6-4329-B72F-E736FAC191E0.jpeg
    124 KB · Weergaven: 45
Ik mis je NO2, oftewel nitriet na ammoniak is dit ook een killer.

Rest van je waardes gaan niet voor sterfte zorgen.
 
@R. Ladage bedankt voor je reactie, en die test heb ik eerlijk gezegd niet omdat me altijd is vertel dat ammoniak gelijk stijgt met nitriet.. en zo te zien was.
 
garnalen zijn gevoeliger dan de meeste mensen denken ...vooral voor koper.....

weet je zeker dat hij dood is en dat je niet zijn oude jas gevonden hebt na een vervelling ?

als ze vervellen dan verstoppen ze zich tot hun nieuwe jas weer hard is...
 
Deze garnalen kun je soms niet met twee te gelijk houden. Vechten net net zo lang tot dat er een het loodje legt. Heb dit zelf meerdere malen ondervonden.
 
@don pedro meten de meeste mensen met garnalen dan hun water op koper? Of is niet te doen?

Ja ik dacht ook eerst aan vervellen. Maar Het lijkt niet op een leeg jasje.. het lijkt echt alsof de binnenkant nog volledig is. Een jasje zou toch zoals op de foto iets lichter dan en holler moeten zijn? Ik hoop heel erg hard dat het maar een verveling is maar ik vrees van niet.. zal straks nog een foto met flits erbij zetten Miss dat het dan duidelijk zichtbaar is? Lijken de jasjes dan zo hard op een levende garnaal?
 
@Nijland ja de eerste week leken ze goed overeen te komen en zaten altijd in zelfde hoekje. Had er 2 omdat ik veel gelezen heb dat ze leuker vinden met 2 en aangenamer gedrag tonen. Vind alleen meestal ook zielig voor hem :)

Maar ik zoals jij hebt ondervonden kan natuurlijk ook dat ze gevochten hebben. Heb alleen niet waargenomen (zit net voor de lichten volledig uitgaan ook nog veel voor de bak)
 
Lijkt me veel te vol en donker van kleur om maar een verveling te zijn :/
 

Bijlagen

  • 5EBD5C24-C693-410A-820A-BBDDC3B7E24E.jpeg
    5EBD5C24-C693-410A-820A-BBDDC3B7E24E.jpeg
    124 KB · Weergaven: 27
2 poetsgarnalen moeten prima kunnen, deze is inderdaad echt dood. Het velletje heeft gewoon de kleur maar inderdaad niet de inhoud.
Nitriet kan je niet 1 op 1 aan ammoniak hangen. Wat men nog wel eens wil adviseren is inderdaad om de ammoniak in de gaten te houden, dit is namelijk de eerste waarde waaraan je kan zien dat er iets mis gaat en tevens ook de gevaarlijkste.

Echter geld dit alleen nadat de nitrogen cyclus helemaal is doorlopen. Dit zou na 2 maanden wel moeten, maar ik weet bijvoorbeeld niet hoe jij die doorlopen hebt?
Begon je met levend steen of niet?

Hoe dan ook, ik zou sterk adviseren tijdens de opstart fase die cyclus te monitoren door ammoniak, nitriet en nitraat te meten. Voor nu zou ik gewoon dat tientje uitgeven en die testkit halen of neem water mee naar de speciaalzaak en laat het daar meten. Dit soort dingen wil je uit kunnen sluiten.
 
@R. Ladage ik begrijp het. Ik ga zo snel als ik kan om Salifert nitriet. Ik ben begonnen met 37 kilo RRR en ong 5 kilo levend vers steen in de sump.
 
Hoe kan je no2 verlagen? Deels water verversen maar ik heb een deltec 1500i en deze draait maar op stand 3 van de 8. Zou het helpen of is het nodig deze wat hoger te zetten?
 
Denk zelf dat je gewoon dikke pech hebt gehad

heb ze zelfs al zien overijden na inbrengen omdat ze stress gevoelig zijn
 
@dreamworld ja inderdaad. Begin ook te denken dat het gewoon pech was of dat hij al wat zieker was (zie zwarte vlek op zijn lijf)

Derest doet het goed. Koralen blijven in leven, anemoontjes en zandhapper doet Normaal. Heb daarnet met pincet vlokvoer naar de andere garnaal gebracht en nam het vlot aan. Dus dat is positief nu is het wel elke dag bang thuis komen en direct zoeken in de bak!
 
Hoe kan je no2 verlagen? Deels water verversen maar ik heb een deltec 1500i en deze draait maar op stand 3 van de 8. Zou het helpen of is het nodig deze wat hoger te zetten?
Nee heeft niks met skimmen te maken en alles met bacteriën. De bacterie populatie moet groeien, dit vergt tijd. Na 2 maanden zou dit gewoon prima moeten zijn, maar meten is weten.
Mocht je nitriet meten zou ik er een stoot bacteriën tegenaan groeien.
 
@R. Ladage Het zou me wel verbazen moest ik nitriet meten want ik voeg elke 2 weken levend bacterien toe. Die maak ik aan in een apparaat. Het is van biota marin activator.
 
Ik vermoed dat dit wel goede bacteriën zijn? Heb dit gekocht op aanraden vd winkel vond er zelf nietveel van online. En mag ik deze blijven toevoegen Hoelang de bak ook draait?
 
Ik vermoed van wel :).
Ja zeker lekker 2 wekelijks blijven toevoegen, houd je bacterie cultuur gezond en voorkomt hoop problemen. Je kan ook nog andere bacteriën kopen en daarmee afwisselen. Andere merken bevatten andere stammen, dus dan zorg je voor nog meer diversiteit.
 
Microbe lift of Korallen-Zucht ZEObak zijn goede bacterien , die jij nu gebruikt hoor ik niet veel over
 
Laatst bewerkt:
Klinkt misschien als een open deur; maar voer je ze wel goed? Ik heb er 3 in mijn bak zitten en ik moet ze echt gericht voeren (met een pincet of direct uit m’n hand) anders dan krijgen ze geen kans door de vissen
 
Bovenaan