Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Stekkenbakje

DennisAmber

ZeewaterForum lid
Beste,

Ik wil mijn zoetwaterbak afbreken en deze als stekkenbakje gaan gebruiken, zonder vis etc. Als ik wekelijks ververs is dan per sé een afschuimer nodig? Betreft een 200L bak.

lbakker

..........
Is bij mij niet gelukt zonder vissen, ik had constant de no3 en po4 op 0 waardoor de stekken het niet gaan doen.
Ik zou er gewoon een kleine afschuimer opzetten en een paar kleine visjes erin, anders wordt het lastig om de waarden in balans te krijgen en houden.

Een tunze 9004 heb je 2de hands al voor €50.

lbakker

..........
Met een hele kleine bezetting zal ha vast wel lukken maar toch zou ik er een kleine afschuimer in plaatsen en dat kan best zonder sump.
Een Tunze 9004 kun je zo in een hoek van de bak plaatsen, zo zit hij bij mijn stekkenbak ook (ook zonder sump).

OP
OP
D

DennisAmber

ZeewaterForum lid
Het is geen hoekbak(juwel trigon) en met een dichte kap (ivm katten) gaat dat dan met zo’n afschuimer?

Als ik met wat gerijpt levend steen en een deel water uit mijn draaiende bak begin, zal ik dan geen last hebben van een “opstartfase”(nitrietpiek,alles onder de algen etc).

Is bij mij niet gelukt zonder vissen, ik had constant de no3 en po4 op 0 waardoor de stekken het niet gaan doen.
Ik zou er gewoon een kleine afschuimer opzetten en een paar kleine visjes erin, anders wordt het lastig om de waarden in balans te krijgen en houden.

Een tunze 9004 heb je 2de hands al voor €50.
Is NO3 en PO4 toevoegen via stockoplossing geen optie dan? (Bij zoet in ieder geval wel)

OP
OP
D

DennisAmber

ZeewaterForum lid
Ik kan er best een koppeltje anemoonvissen inzetten uit de showbak, als dat voldoende is. Vraag me alleen af of ik dan bij een wekelijkse waterwissel geen afschuimer nodig hebt, aangezien deze lastig te monteren is in de bak die ik heb(hierboven beschreven)

Thnx voor reactie !!

no3/no4 toevoegen doe ik zo nu en dan alsnog.

Ik ben van mening dat in een zoutwater aquarium een afschuimer simpelweg noodzakelijk is, niet alleen voor het op pijl houden van no3/po4 maar ook voor het verwijderen van mogelijke stoffen die we niet meten, daarnaast ben ik een DSR gebruiker en voer ik geen waterwissels uit.

Heb je niet de mogelijkheid om een hoekje uit de kap te zagen zodat je er wel een afschuimer in kan plaatsen? Een nog mooiere optie is als het mogelijk is om de stekkenbak op de hoofdbak aan te sluiten, zo heb je geen afschuimer nodig, hoef je niets te doseren en blijven de waterwaarden in beide bakken altijd 100% gelijk.

Hoeveel ruimte heb je tussen het wateroppervlak en de kap? (ik zal wel even opmeten hoe veel ruimte de tunze 9004 nodig heeft)

er is bovenwater 6,5 cm nodig om een afschuimer te kunnen plaatsen.

Laatst bewerkt:
Ik kan er best een koppeltje anemoonvissen inzetten uit de showbak, als dat voldoende is. Vraag me alleen af of ik dan bij een wekelijkse waterwissel geen afschuimer nodig hebt, aangezien deze lastig te monteren is in de bak die ik heb(hierboven beschreven)

Thnx voor reactie !!
Juwel verkoopt toch ook zelf Afschuimer die passen in die bak? Is dan misschien niet geweldig maar is iig iets.
Een vriend heeft mijn oude juwel overgenomen en deze Afschuimer dr in gezet en als je niet al te veeleisende koralen heb iig goed genoeg

Nightwish

25 Years and still going
Is niet zo simpel als je denkt, zet een stekkenbakje op voor de stukjes uit je aquarium, maar vergeet niet dat deze stekken dezelfde eisen stellen als in je hoofdbak, dezelfde parameters, licht en stroming.

Ik heb hier een klein bakje van 50 x 30 x 30 meedraaien op de hoofdbak en toch krijg je hier alg en een beetje cyano te verwerken.
Niet zo gezegd zo gedaan dus.

En als je een bakje op wilt zetten los van je systeem heb je zeker te maken met allerlei problemen, opstartfase, bacterien, aanbod en verbruik van nutricien, afschuiming verlichting is ook niet hetzelfde als je aquarium.

Je kan zo als je zegt wel water gebruiken uit je eigen aquarium als verversen, zeker goed, maar ik zou zeggen probeer het gewoon eens uit dan weet je hier meer over te zeggen dan te vragen, ervaring leert veel......succes, gr. Marcel

Bovenaan