U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Als je het noordzee water en zand van het strand meeneemt, heb je direct een afschuimer nodig.Ik ga morgen naar het strand, en zat te denken een emmertje met wat stenen, zand en zeewater mee te nemen om te kijken wat daaruit verschijnt.
Ik heb genoeg zoetwater apparatuur maar moet nog een eiwit afschuimer regelen, hoe snel heb ik die nodig?
Noordzee water is schoon als je het van diepte haalt ja. Maar de TS heeft het over een dagje strand..De verontreiniging zal geen probleem vormen. De Noordzee is schoner (ook aan de kust) dan veel mensen denken. Echter neem je organisme uit een gematigd klimaat en gooit dat in een tropische omgeving. Met als gevolg dat alles af zal sterven door de temperatuurverhoging. Slecht plan dus.
Er zijn genoeg mensen die hun bak op Noordzeewater draaien. Maar gebruikt dan alleen het water. Als je dit zelf gaat verzamelen, doe dat dan bij op komend tij (dan is het zoutgehalte hoger) en pomp het op van een meter of 5 diepte. Niet van het oppervlakte in verband met met verontreiniging zoals olieresten of koelwater.
Eerlijk gezegd is het makkelijker om het aan te schaffen voor +/- 20 cent per liter, meerdere aquariumzaken in Nederland hebben het permanent op voorraad. Denk er wel om dat je het zoutgehalte altijd meet voordat je het in je bak gooit en indien nodig het zoutgehalte op peil brengt met synthetische zout.
Zand en stenen gebruiken is dus geen goed idee, om de eerder genoemde redenen.
Ik heb zowel een Noordzeebak als een rif bak. Beide is leuk maar absoluut niet te combineren.
Ik neem regelmatig water mee van het Noordzee strand. Nooit problemen mee gehad. Maar zoals ik eerder ook al aanhaalde, het is beter om het van een paar meter diep op te pompen inderdaad. En dan is het al snel weer makkelijker om het gewoon te kopen.Noordzee water is schoon als je het van diepte haalt ja. Maar de TS heeft het over een dagje strand..
Ik woon aan zee en kom er regelmatig. Wat je in de branding allemaal tegenkomt wil je echt niet in je bak hebben...
Als je een Noordzee aquarium wil beginnen (want daar komt het dan eigenlijk op neer). Zul je ook ongeveer de zelfde techniek moeten gaan gebruiken als bij een rifbak. In ieder geval verlichting (mag minder sterk zijn dan voor een rifbak), genoeg stroming (door stromingspompen), eiwitafschuimer, koeler (water mag niet boven de 20 graden uitkomen, in de winter bij voorkeur koeler draaien dan in de zomer) en opvoerpompen voor de koeler en de sump.Het gaat mij meer om het kijken naar wat er tevoorschijn komt dan een volledig aquarium opstarten.
Een rif aquarium is heel mooi, maar dan wil ik het gelijk goed doen met minstens een meterbak, en daar heb ik momenteel geen plek voor in de huiskamer.
Mijn post hier letterlijk boven geeft antwoord op je vragen. Zonder eiwitafschuimer zou ik niet aanraden gezien nutriënten opbouw. Ik zou zelf in het vervolg ook met een carbonbron werken, voor extra bacteriegroei zodat de afbraak sneller gaat. Waterwissels zou ik 20% per week doen om mee te beginnen, dit kan naar beneden bijgesteld worden als blijkt dat dankzij de afschuimer en de carbonbron de nutriënten al binnen de perken blijven.Hallo beste mensen, ik ben van plan om over een paar jaartjes een noordzeeaquarium te gaan houden. Ik heb momenteel een juwel 240 en wil er dan noordzeewater in doen (ik woon een uurtje weg van Scheveningen) momenteel is het een zoetwateraquarium met tropische vissen erin. En mijn plan is om een paar steenbolkjes te nemen, en misschien wat anemonen die je ziet lang de rotsen ziet en zeewieren, alleen is mijn vraag, wat zijn alle benodigdheden om vervolgens je steenbolkjes, anemonen en zeewier in leven te houden, ik weet zeker dat ze een koeler nodig hebben, alleen vraag ik me af of ze het ook zonder een eiwitafschuimer kunnen? En wat je moet doen bij een waterwissel en of dat überhaupt moet of niet, hoe vaak wissel ik het water? Bedankt alvast!
Groetjes!
Super bedankt voor uw reactie, en nog een vraag dat ik heb is of de vissen kunnen wennen aan het licht en wat voor soort licht is aangeraden. ik heb wilde voorntjes gehad en ze werden gek wanneer het licht aanging, geldt dat ook voor steenbolkjes?Mijn post hier letterlijk boven geeft antwoord op je vragen. Zonder eiwitafschuimer zou ik niet aanraden gezien nutriënten opbouw. Ik zou zelf in het vervolg ook met een carbonbron werken, voor extra bacteriegroei zodat de afbraak sneller gaat. Waterwissels zou ik 20% per week doen om mee te beginnen, dit kan naar beneden bijgesteld worden als blijkt dat dankzij de afschuimer en de carbonbron de nutriënten al binnen de perken blijven.
Ik zou gewoon lampen pakken die geschikt zijn voor een tropisch zeeaquarium. Echter kan je de intensiteit met de helft verlagen (dus iets van 0,25 watt per liter). De schrikreactie is waarschijnlijk meer omdat het licht plots aangaat. Daarnaast heeft het ook veel te maken met de inrichting van een bak hoe de vissen zich voelen onder verlichting. Zijn er genoeg schuilplekken en is de bak op een natuurlijke manier ingericht die past bij de soort?Super bedankt voor uw reactie, en nog een vraag dat ik heb is of de vissen kunnen wennen aan het licht en wat voor soort licht is aangeraden. ik heb wilde voorntjes gehad en ze werden gek wanneer het licht aanging, geldt dat ook voor steenbolkjes?
Correct zoals bijvoorbeeld een DSR EZ Carbon. Als je de zoekfunctie gebruikt hier op het forum staat er een wereld aan informatie over het gebruik hiervan.@SKT: Bedoel je met Carbon "gewoon" het element Koolstof? Is in dit kader een biopellet-filter geschikt (bron: deel 1, Tanne Hoff)?
Dank, ga ik doen.Correct zoals bijvoorbeeld een DSR EZ Carbon. Als je de zoekfunctie gebruikt hier op het forum staat er een wereld aan informatie over het gebruik hiervan.
Hoe zot het met het opstarten van een Noordzeeaquarium en toevoegen vers levend steen?Correct zoals bijvoorbeeld een DSR EZ Carbon. Als je de zoekfunctie gebruikt hier op het forum staat er een wereld aan informatie over het gebruik hiervan.
Vers levend steen uit de winkel heeft geen meerwaarde. Alles sterft af doordat het uit compleet verschillende ecosystemen komt. Ik heb zelf basaltblokken verzameld langs de kust. Zowel Waddenzee als in Zeeland. Dat zijn massieve stenen maar het verbaasden mij echt hoeveel leven daar nog vanaf komt en wat voor sporen daar allemaal inzitten. Vers zand uit de zee helpt natuurlijk ook.Hoe zot het met het opstarten van een Noordzeeaquarium en toevoegen vers levend steen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.