Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Stanoplossing troebel

sidd

ZeewaterForum gebruiker
Bij mij zijn de stamoplossingen die ik maak voor kh en Ca altijd na een paar dagen troebel. Na schudden met de fles zie je hier van alles in drijven alsof het niet goed is opgelost, voor het de fles in gaat zorg ik er uiteraard voor dat alles wel goed is opgelost. Ook let ik erop dat mijn materialen allemaal proper zijn, dit kan dus geen probleem zijn.

Wat kan dit zijn en belangrijker is dit erg?
 
Wat voor doseer container gebruik je en heb je deze al wel eens helemaal schoon gemaakt?
Kan er geen vuil in de flessen zelf komen als ze in de kast staan?
 
Ik gebruik iedere keer dezelfde flessen (Albert Heijn verse sap), bij het opnieuw aanmaken spoel ik ze wel goed schoon met osmose water. De grondstoffen komen uit de DSR potten. De gebruikte maatbeker waarin ik de oplossing aanmaak wordt uiteraard ook goed gespoeld voor gebruik. Het lijkt me dat dit voldoende zou moeten zijn, ik heb thuis geen laboratorium omgeving, maar let wel goed op dat ik schoon werk.

Maar kan het kwaad of beïnvloed het de werking?

Zie hieronder een foto (vloeistof is net geschud anders ligt het op de bodem)
 

Bijlagen

  • 20180731_112909.jpg
    20180731_112909.jpg
    116,9 KB · Weergaven: 32
Ik gebruik iedere keer dezelfde flessen (Albert Heijn verse sap), bij het opnieuw aanmaken spoel ik ze wel goed schoon met osmose water. De grondstoffen komen uit de DSR potten. De gebruikte maatbeker waarin ik de oplossing aanmaak wordt uiteraard ook goed gespoeld voor gebruik. Het lijkt me dat dit voldoende zou moeten zijn, ik heb thuis geen laboratorium omgeving, maar let wel goed op dat ik schoon werk.

Maar kan het kwaad of beïnvloed het de werking?

Zie hieronder een foto (vloeistof is net geschud anders ligt het op de bodem)
wat voor vloeistof is dit?
 
Dat is CaSr.

Om uit te sluiten dat er vervuiling in de AH flesjes zit heb ik net een nieuwe CaSr stamoplossing gemaakt en in een schone glazen kan weggezet. Als deze na een aantal dagen ook van die vlokjes vertoond dan weet ik het niet meer.

Wat ik me misschien kan indenken is dat er wat opdroogt in de flesjes naarmate er steeds minder in zit. Het spoelen wat ik doe is dan misschien te kort om dit weer los te weken????

Maar is het erg? Op mijn meetmomenten merk ik niet dat er een overschot of tekort is aan de stoffen.
 
Dat is CaSr.

Om uit te sluiten dat er vervuiling in de AH flesjes zit heb ik net een nieuwe CaSr stamoplossing gemaakt en in een schone glazen kan weggezet. Als deze na een aantal dagen ook van die vlokjes vertoond dan weet ik het niet meer.

Wat ik me misschien kan indenken is dat er wat opdroogt in de flesjes naarmate er steeds minder in zit. Het spoelen wat ik doe is dan misschien te kort om dit weer los te weken????

Maar is het erg? Op mijn meetmomenten merk ik niet dat er een overschot of tekort is aan de stoffen.
CaSr zal door de hoge concentraat 750gr/L een kleine hoeveelheid CaCO3 bevatten die als een wattige witte bezinksel neerslaat. Ook zal het met CO2 in de lucht reageren.
Als dit uit een DSR potje komt, kan het zowieso geen kwaad. Dit is middels een dubbel ICP test van Triton en Ati bevestigd en ik gebruikt deze zelf ook al jaren zonder ook maar enige wissels toe te passen.

zie hier het resultaat van de icp testen bij een zout met de gebruikte supplementen.
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=740.0
 
Laatst bewerkt:
De nauwkeurigheid van je weegschaal kan wellicht ook een verschil maken.. en de temperatuur speelt ook een rol in de oplosbaarheid. Verder is het normaal dat er "wat" bezinksel is, zover BRS heeft getest lost hun farmceutische kwaliteit kristalhelder op (de video over Ca komt er nog aan); voor kH, Mg en gebluste kalk hebben ze al wat videos gemaakt, waarin je kan zien dat iets mindere kwaliteit (foodgrade/zeer zuiver) bezinksel oplevert naar goed genoeg is voor onze hobby. Niks aan het handje dus:
 
Dat geld ook voor zout het ene merk lost super op en is snel helder .
Het andere vaak wat goedkoper moet je wat langer laten draaien om helder te worden al met al in het gebruik zal je weinig verschil merken , zelf ververs ik heel regelmatig en poeder bij ,waarom verversen ,gewoon simpel denken ik ben erg simpel ,alle vervuiling krijg je er nooit uit dat hoopt zich op ,wanneer tot dat het fout gaat ,dus verversen bovendien zie ik de dieren altijd helemaal open knallen en opbloeien voor mijn gevoel doe ik het dan oke !
 
nou ja......
ineens zoveel reacties! het forum komt tot leven?

Geen wissels hier en toch al jaren een prima en stabiel resultaat.
Hoe zal dat nou weer komen? Zal het toch uitmaken wat voor "troep" je erin pleurt?

hopelijk heeft de TS zijn antwoord hieruit kunnen "filteren".
Bekijk bijlage 492485

Helemaal juist ?
 
Dat calciumchloride gaat reageren met CO2 is een heel normaal verschijnsel. Bij deze chemische reactie vind een neerslag van CaCO3 plaats. Daarom ook het advies om het zoveel mogelijk af te sluiten van lucht. Dit heeft niet te maken met het verschil tussen 'food grade' en 'pharma grade'. Ik zou me zorgen maken als ik bij 750 g/L en kristalheldere oplossing zou krijgen die ook zo bleef. Wat je zou kunnen doen is de hoeveelheid ca+ halveren en dus de hoeveelheid te doseren mL'ers verdubbelen. Dus ook de hoeveelheid Sr+ halveren.
Ps. De naam pharma grade zie ik hier vaak te pas en te onpas verschijnen. Echte pharma grade die geschikt is als grondstof bij de produktie van injecteerbare medicijnen is bijna onbetaalbaar. Niet omdat deze nu zoveel meer zuiver is maar omdat er heel veel testen op gedaan zijn. Niet zozeer de zuiverheidstesten maar de endotoxine en virale testen zijn erg duur. Dit gaat dan vaak ook om 100 euro voor 100 gram bv (om maar een indicatie te geven). Medicijnen fabrikanten zijn verplicht om inspecties te houden bij fabrikanten waar hun grondstoffen vandaan komen. Dit zijn zo maar een paar eisen die worden gesteld door de EMEA en FDA wil je je medicijn op de markt kunnen brengen. Mocht je calciumchloride voor release assays willen gebruiken dan gaat het zomaar om een paar honderd euro voor een paar gram.
Gaat het om geschikte calciumchloride voor bv pillen, dan gaat het (afhankelijk van de toepassing) vaak om usp grade. Deze is wat goedkoper, maar voor een aquarium totaal niet noodzakelijk.
 
nou ja......
ineens zoveel reacties! het forum komt tot leven?

Geen wissels hier en toch al jaren een prima en stabiel resultaat.
Hoe zal dat nou weer komen? Zal het toch uitmaken wat voor "troep" je erin pleurt?

hopelijk heeft de TS zijn antwoord hieruit kunnen "filteren".
Bekijk bijlage 492485
Hahaha denk dat jouw troep het doet tot boem
 
En zeker een top bak !!en heb ook van jouw div toevoegingen hoor ❤️

Bakken.... ik heb 11 thema aquariums in huis.
puur voor de fun en het experimenteren naar hartelust. Passie houdt je niet tegen.
ik hou mezelf soms tegen, want ik kan niet meer alles wat ik vind en doe zo uitspugen. Helaas heeft bekendheid ook consequenties voor de spontaniteit.

haha... mega duur spul toch?
Sommige winkeliers zeggen steeds tegen mij "Glenn moet het nou zo goedkoop? Het werkt .... je kan er echt wel meer voor vragen?
 
Laatst bewerkt:
Let Glenn je bent voor vele goed bezig ,en zeker ook voor de hobby !!
Het wordt je gegunt ,maar blijf er bij poederen hoor ?
 
Betaalbaar houden voor iedereen glenf, dat is de kracht van dsr.
Nu is het waarom zou je iets anders willen als dsr, het werkt , goedkoop, perfecte ondersteuning, wat zouden we nog meer willen hebben.
Sommige zouden het nog goedkoper willen, en het liefst dat je het bij de lfs in een vaatje kan laten tappen?.
Laat dat nu ook het geval zijn , 5 liter kan vullen voor een fractie van de liter prijs.
Daar kun je het zelf niet voor maken?.
 
Haha, bedankt voor de reacties iedereen. Verhaal is duidelijk, een beetje neerslag is niet erg. Dat was even belangrijk om te weten:)
 
Bovenaan