Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Sporenelementen

zeefanaat

Senior Forumlid
Na goede toevoegingen gevonden te hebben op het internet nu ook op zoek naar de chemische samenstellingen van sporenelementen, zodat ik deze ook zelf kan samenstellen voor mijn aquarium. Het liefste wil ik compleet wisselvrij gaan werken en niet vast zitten aan merken of dergelijke.

Dit is waar ik zo achter ben gekomen, maar kan er natuurlijk naast zitten.

Zware metalen:
Al - Aluminium setpoint: 2 ug/l.
Li - Lithium setpoint: 200 ug/l.
Ni - Nikkel setpoint: 5 ug/l.
Mo - Molybdeen setpoint: 12 ug/l.
Fe - IJzer setpoint: 0.1 ug/l.
Mn - Mangaan setpoint: 2 ug/l.
Zn - Zink setpoint: 4 ug/l.

Na - Natrium setpoint: 10700 mg/l.
K - Kalium setpoint: 400 mg/l.
Br - Broom setpoint: 62 mg/l.
B - Boor setpoint: 4,5 mg/l.
Sr - Strontium setpoint: 8 mg/l.
S - Zwavel setpoint: 900 mg/l.
I - Jodium setpoint: 60 ug/l.
Ba - Barium setpoint: 10 ug/l.
Si - Silicum setpoint: 100ug/l.
P - Fosfor setpoint: 6 ug/l.
F - Fluor setpoint:

Mocht ik nu dingen missen, graag toevoegingen hierop. Of als ik dingen verkeerd neer heb gezet ook graag tips hierop.
En welke spoorelementen zou ik het beste bij elkaar kunnen voegen, zonder dat dit voor chemische reactie gaat zorgen.
 
Waarom wil je dit zelf gaan samenstellen? In een aantal Duitse bladen staan prima artikelen over de receptuur en het zelf maken van sporenelementen-oplossingen. Ik heb me hierin verdiept maar vond de kosten en het gedoe beiden onaantrekkelijk.

De door jou genoemde concentraties zijn geheel identiek aan die die door Triton worden geadviseerd. Als je meer waardes wil, kun je nog eens naar hun data kijken.
 
Ik heb deze concentraties ook van mijn Triton analyses.

Precies de redenen die jij nu noemt wilde ik dus onderzoeken. Tijd om het te maken en de prijs. En daarbij de onafhankelijkheid van een winkel trokken mij aan. Als al 2 van de 3 afvallen dan zal het snel ophouden om het zelf te maken.
Wel ben ik erg nieuwsgierig wat alle elementen precies doen met koralen, zodat je het zelf toch wat beter kunt finetunen naar je eigen bak.

Gezien het feit dat mijn Duits zo goed als 0,00 is, worden Duitste bladen lastig voor mij om deze door te lezen hierover.
 
Hier vind je de Ballingreceptuur voor sporenelementen.

Uitdaging zit niet zo zeer in het afwegen en mengen, maar vooral in het verzamelen de benodigde stoffen. Een aantal is "gevaarlijk" en wordt niet particulier geleverd, van andere stoffen is de minimale verkoopeenheid voldoende om alle aquaria in je provincie voor de komende 25 jaar van sporenelementen te voorzien.
 
Laatst bewerkt:
Top voor de link. Ga er eens op mijn gemak naar kijken.

Wat Anthony al zegt is waar ik ook bang voor was...particulieren gaan bepaalde stoffen niet kunnen krijgen, of in zulke hoeveelheden dat je uiteindelijk een heleboel weg kunt mikken.
misschien dat ik dan voor een deel een eigen spoorelement gebruik en voor een deel uit de winkel (afhankelijk van prijs, hoeveelheid en leverbaarheid).

Het is in ieder geval gelukt om voor de toevoegingen KH, Ca en Mg bijna 100% pure grondstof te vinden. Met als voordeel dat er dus zo goed als geen neerslag is.

Mocht het toch te duur worden zoals Tanne al zei, dan zal ik toch bij de kant en klare sporenelementen blijven.
 
Aangezien ik toch vrij ben vandaag even de elementen opgezocht. Alles is te krijgen en kostenplaatje is €280,-
hierbij heb ik wel gezocht naar de meest pure elementen, om zo zo min mogelijk neerslag te krijgen.
nu heb ik alleen niet uitgerekend hoe lang je met de elementen kunt doen, maar gezien de hoeveelheden je nodig hebt kun je 30l osmosewater met de elementen mixen voordat er weer nieuwe gehaald moeten worden. Oftewel je zou 30x je elementen op basis van 1l kunnen maken voordat er weer nieuwe besteld dienen te worden.

Nu kan ik er uiteraard naast zitten met de hoe lang je ermee kunt doen. En zal er zeker maandelijks een tritontest gedaan moeten worden, om zo te kijken welke elementen eventueel meer dienen toegevoegd te worden.

Aangezien ik nu voor nog een aardige tijd aan sporenelementen heb liggen, zal ik dit even op een iets lager pitje zetten. Maar in de toekomst zal ik hier zeker naar gaan kijken wat mogelijk is.
 
Je zou voor de belangrijkste elementen kunnen gaan :

- strontiumchloride
- mangaansulfaat
- zinksulfaat
- ijzer in een EDTA chelaat vorm
- kaliumjodide
- natriumfluoride
- molybdeen
- kalium
 
Wat ik zelf doe:
- ik gebruik Triton-elementen (eerst de Base Elementz en tegenwoordig Core7) voor de basis. Hierin zit (bijna) alles wat de bak nodig heeft.
- daarnaast doe ik geregeld een kleine (circa 3%) verversing en een paar keer per jaar een grotere verversing (circa 20%). Bij het verversen zuig ik uiteraard vuil af.
- Ik voeg toe wat ik mis, dat is soms wat KH of Ca, wekelijks een beetje kalium en strontium. Daarnaast in de weken dat ik niet ververs zink en mangaan.
- Andere elementen (lithium, vanadium, nikkel, molybdeen, jood et cetera) voeg ik alleen toe als de Tritontest me een tekort meldt. Die tekorten zijn gewoonlijk zeer gering.

De macro-elementen maak ik allemaal zelf uit pure zouten: Ca, KH, Mg, K, Sr en I. Mijn bak verbruikt vrij veel Mn en Zn, die oplossingen maak ik ook zelf. Li, V, Ni, Mo etc komen uit de flesjes van Triton. Het verbruik ligt laag en dit zijn elementen die lastig 'los' verkrijgbaar zijn. Sinds ik werk zoals boven omschreven (elementen van Triton en af en toe een verversing) hoef ik maar weinig extra toe te voegen.

Op deze manier liggen de waardes in mijn bak ook voor de sporenelementen altijd dicht in de buurt van de gewenste gehalten met betrekkelijk weinig werk. Stabiliteit is voor mij belangrijker dan met grote pieken en dalen naar de ideale waardes stuiteren en dan weer afwijken. Door een aantal elementen zelf te mengen bespaar ik geld (en gedoe).
 
Je zou voor de belangrijkste elementen kunnen gaan :

- strontiumchloride
- mangaansulfaat
- zinksulfaat
- ijzer in een EDTA chelaat vorm
- kaliumjodide
- natriumfluoride
- molybdeen
- kalium


Probleem is dat andere "kleine" elementen dan steeds verder terug zullen lopen.
Ik wil het liefste zoveel mogelijk wisselvrij zijn, alhoewel ik twijfel als dit echt volledig haalbaar is. Aangezien er in de oceanen toch elementen zitten die wij nog niet kunnen toevoegen omdat dit zulke kleine hoeveelheden zijn. Maar aan de andere kant, in hoeverre zit dit in synthetisch zout verwerkt.
 
Wat ik zelf doe:
- ik gebruik Triton-elementen (eerst de Base Elementz en tegenwoordig Core7) voor de basis. Hierin zit (bijna) alles wat de bak nodig heeft.
- daarnaast doe ik geregeld een kleine (circa 3%) verversing en een paar keer per jaar een grotere verversing (circa 20%). Bij het verversen zuig ik uiteraard vuil af.
- Ik voeg toe wat ik mis, dat is soms wat KH of Ca, wekelijks een beetje kalium en strontium. Daarnaast in de weken dat ik niet ververs zink en mangaan.
- Andere elementen (lithium, vanadium, nikkel, molybdeen, jood et cetera) voeg ik alleen toe als de Tritontest me een tekort meldt. Die tekorten zijn gewoonlijk zeer gering.

De macro-elementen maak ik allemaal zelf uit pure zouten: Ca, KH, Mg, K, Sr en I. Mijn bak verbruikt vrij veel Mn en Zn, die oplossingen maak ik ook zelf. Li, V, Ni, Mo etc komen uit de flesjes van Triton. Het verbruik ligt laag en dit zijn elementen die lastig 'los' verkrijgbaar zijn. Sinds ik werk zoals boven omschreven (elementen van Triton en af en toe een verversing) hoef ik maar weinig extra toe te voegen.

Op deze manier liggen de waardes in mijn bak ook voor de sporenelementen altijd dicht in de buurt van de gewenste gehalten met betrekkelijk weinig werk. Stabiliteit is voor mij belangrijker dan met grote pieken en dalen naar de ideale waardes stuiteren en dan weer afwijken. Door een aantal elementen zelf te mengen bespaar ik geld (en gedoe).

duidelijk verhaal, en je dagboek spreekt verder voor zich dat het werkt!
Mijn bedoeling is ook om de sporenelementen zo volledig mogelijk via een doseerpomp te laten gaan, dit om juist zoveel mogelijk continuïteit te houden en geen pieken of dalen. Met de link die een stukje hoger is geplaatst weet ik in ieder geval dat ik bepaalde elementen die ik nu heb wel samen kan zetten.

Alleen jij doet ook nog kleine waterwissels, dit is iets waar ik eigenlijk vanaf wil (aangezien mijn osmoseapparaat in de garage staat en mijn aqaurium een verdieping hoger in de woonkamer.
Zou je mij misschien een pb willen sturen waar je de pure zouten vandaan haalt? Misschien kijk ik op dezelfde, en anders als vergelijkingsmateriaal.
 
Vergeet niet nog een belangrijke factor van een waterwissel en dat is het afvoeren van stoffen die zich juist ophopen en je liever niet erin wilt hebben.


Probleem is dat andere "kleine" elementen dan steeds verder terug zullen lopen.
Ik wil het liefste zoveel mogelijk wisselvrij zijn, alhoewel ik twijfel als dit echt volledig haalbaar is. Aangezien er in de oceanen toch elementen zitten die wij nog niet kunnen toevoegen omdat dit zulke kleine hoeveelheden zijn. Maar aan de andere kant, in hoeverre zit dit in synthetisch zout verwerkt.
 
Vergeet niet nog een belangrijke factor van een waterwissel en dat is het afvoeren van stoffen die zich juist ophopen en je liever niet erin wilt hebben.


Helemaal mee eens. Maar je ziet toch steeds meer methodes waar ze zonder wissels werken (Triton, Dymico, DSR).
Deze zouden dan toch ook last van ophopingen moeten hebben?
 
Helemaal mee eens. Maar je ziet toch steeds meer methodes waar ze zonder wissels werken (Triton, Dymico, DSR).
Deze zouden dan toch ook last van ophopingen moeten hebben?
de ervaren jongens die al jaren een aquarium hebben draaien zal best wel 100% uitvoering doen conform basis gedachte DSR / Triton...Dymico addviseert ook geen waterwissel ??
Maar als ik links en rechts lees dat div gebruikers problemen hebben met flap, alg en nog meer "problemen" en ze veelal afzuigen (advies) dan zijn ze in mijn ogen toch aan het wisselen.

De vraag is wat zijn ophopingen ?

Tweede vraag, of eigenlijk opmerking: als je 10% wisselt per week dan verdun je in feite nauwelijks iets, terwijl je wel stoffen toevoegt die in het zout zitten.
 
Dymico doet idd ook geen wissels. Voordeel dat Erik van Dymico ook in Lelystad woont.

Ik lees in dagboeken idd veel over flap en dergelijke. Afzuigen doe ik dmv een pompje met slangen en een gafzak, hierdoor blijft mijn water gewoon in mijn tank. Zo zullen er misschien meerdere het doen, of iets wat erop lijkt...zo doe je dus geen wissels.

2de vraag vind ik een goede. Vraag me af wat anderen hierop kunnen antwoorden, ik kan je em niet geven.
 
Water verversen is niet mijn hobby. Ik heb geprobeerd een jaar niet te wisselen, want dat kan met Triton. Het werkt best goed, maar met wisselen werkt het beter. 'Vroeger' wisselde ik vaker en vooral meer. Nu zie ik dat ik met kleine wissels ook al een eind kom.

Niet-wisselen is voor mij beslist geen religie. Ik doe hetgeen waarop ik mijn bak het beste zie reageren. En dat is dus voor wat betreft wisselen en toevoegen wat ik hierboven omschreef.
 
Deze snap ik even niet...... je haalt in verhouding net zo veel stoffen eruit als je dat je nieuwe stoffen toevoegt namelijk beide 10%, anders gaat je bak langzaam leger worden of overlopen ;)

Verschil is alleen dat bij het gene je eruit haalt ook overbodige stoffen zitten en dat bij het toevoegen alleen stoffen zitten die je er juist in wil hebben.

Bovendien is 10% water wissel per week dus in principe een verdunning van 100% eens per 10 weken (niet helemaal waar natuurlijk maar zo zou je het kunnen stellen) hoezo beweer je dan dan je dan bijna niets verdunt ?


]

Tweede vraag, of eigenlijk opmerking: als je 10% wisselt per week dan verdun je in feite nauwelijks iets, terwijl je wel stoffen toevoegt die in het zout zitten.
 
Iets waar misschien ook over na te denken valt:

Ik gebruik Triton, maar dan zonder de Base of Core elements; Kalkreactor voor Ca en Kh, en al de rest wordt vanuit de los te verkrijgen elementen bijgestuurd. 5 elementen op de doseerpomp, driemaandelijkse test om wat bij te sturen en klaar.
Na bijna drie jaar zonder waterwissels praktisch nooit ophopingen gehad van elementen, en als die er al waren hebben deze zichzelf opgelost. Nog nooit Detox of whatever gebruikt, enkel heel nu en dan eens wat fosfaatabsorber bij het veelvuldig voeren voor een nieuwkomer.
Wat wel van belang is, is dat ik een ruime wierenfilter heb voor mijn systeem. Van de 640L totaal gaat er 180L in het refugium.

Als enige externe bron van toegevoegde stoffen is het voer voor de vissen, de kalkreactorvulling en het osmosewater, dat laatste wordt ook goed gemonitord.
De voeding die ik gebruik is al sinds het begin hetzelfde, zodat ik geen 'rare' afwijkingen krijg. Als ik dan eens een nieuw voer uitprobeer zie ik al snel op de volgende Tritontest wat dit teweeg heeft gebracht.

Voor mij werkt dit prima, alle koralen doen het goed op een Goniopora na, hoewel die nog nooit echt mooi heeft gestaan sinds aankoop.
 
Tussen mijn huidige bak en mijn vorige bak heb ik 4 maanden de oude bak als tijdelijke opstelling gehad aan de andere kant van de kamer. Ik besloot om geen waterwissels te doen, kleur en groei maakte me even niets uit, het was een tijdelijke opstelling om alles in leven te houden en ik kon mijn tijd wel beter besteden, dacht ik ...... Eerste paar maanden niets aan de hand tot in de 3de maand, ik zag de bak van dag tot dag er op achteruit gaan, had nog niet meteen door dat het door het niet wisselen zou komen maar toen kwamen echt de klappen van de zweep........ alsnog natuurlijk veel wissels gedaan maar voor vele koralen mocht het niet meer baten. Sommige koralen storven af en andere leken in een soort van overlevingsmodes te gaan, ze stopte compleet met groeien, kleur totaal weg. Zelfs later in de nieuwe bak kwamen ze niet meer terug in de oude toestand maar gingen ook niet dood.


Water verversen is niet mijn hobby. Ik heb geprobeerd een jaar niet te wisselen, want dat kan met Triton. Het werkt best goed, maar met wisselen werkt het beter. 'Vroeger' wisselde ik vaker en vooral meer. Nu zie ik dat ik met kleine wissels ook al een eind kom.

Niet-wisselen is voor mij beslist geen religie. Ik doe hetgeen waarop ik mijn bak het beste zie reageren. En dat is dus voor wat betreft wisselen en toevoegen wat ik hierboven omschreef.
 
Bovenaan