Toevoegende op het verhaal van Tanne.
Alle producten zijn gemaakt voor het gemiddelde aquarium. Tegelijk kan je ervan uitgaan dat niemand precies het gemiddelde aquarium zal hebben. Er zullen dus altijd wel elementen iets uit de pas gaan lopen.
Dan nog, koralen hebben zich over 10 duizenden - 100 duizenden, zo niet miljoenen jaren ontwikkeld. Hun behoeften zijn dus constant en niet onderhevig aan mode trends in onze hobby.
Daarbij loopt de concentratie van sporenelementen ook sterk uiteen afhankelijk van de plaats waar een koraal vandaan komt. Een mooie glitter Gonio van een drappige zandbodem bij een riviermonding krijgt heel ander water voor de kiezen dan een Acro uit kraak helder water op het great barrier reef. Toch gooien we dit soort koralen samen in een bak.
De waterkolom is ook niet de enige bron van sporenelementen. Welk element een koraal waar vandaan haalt weten we nog niet goed. Voedsel is voor veel elementen een veel waarschijnlijker bron.
Kortom, er zal geen sporenelementen preparaat zijn wat jouw succes zal bepalen.
Sterker nog (en hier maak ik mij niet populair mee) ik denk niet eens dat je keus in sporenelementen een merkbaar verschil zal leveren.
Sporenelementconcentraties komen niet zo nauw (mits je beneden toxiciteitsniveau's blijft), minder is meestal al meer dan genoeg. Eisen die koralen stellen zijn constant en bekend voor het gemiddelde aquarium, dus er is geen ruimte om substantieel af te wijken. Dit betekend dat variatie tussen fabrikanten ook bij definitie niet groot kan zijn.