Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Snuffelen aan zout

OP
OP
S

samzee

ZeewaterForum lid
Dag 7 dat het bakje draait.

20181005_123602.jpg

20181005_123621.jpg

Afschuimer schuimt helemaal niets meer af, bellen tot halverwege de cup en lucht staat vol open.
Bijna geen microbubbles meer dus ga er van uit dat die redelijk ingelopen is.

Algengroei is zo goed als gestopt en zit nu vol in een nitrietpiek (3ppm)
Zitten een paar van dit soort plukjes in.
20181005_123541.jpg

Aan de hand van die nitriet waarde besloten nog geen waterwissel te doen vandaag.
Zodoende hebben de bacteriën nog even wat langer zich te voeden aan dat hoge niveau.

Wel een beetje bacteriebloei?
20181005_123551.jpg

Overigens nog geen levend steen, nog geen vers steen op voorraad gevonden.

OP
OP
S

samzee

ZeewaterForum lid
waterwissel gedaan en verder met rust gelaten.
alleen led channel 3 met royal blue heeft het opgegeven kwam ik achter, de andere lamp er op gezet en deze stuur ik terug onder garantie.
had er gelukkig 2 gekocht dus geen probleem.

verder bezig geweest voor het ontwerp van de grotere bak.

compleet1.png

compleet2.png
compleet1.png
compleet3.png
compleet4.png
compleet 3.png
compleet5.png

OP
OP
S

samzee

ZeewaterForum lid
Aldus red sea reef mature zou ik morgen 0ppm no2, nh4 en 10ppm no3 moeten meten en mijn opruimploegje er in kunnen zetten.
Net even de no2 eens getest en kom op 3ppm uit, lekker giftig water dus en dat zal morgen niet anders zijn.
Had ik overigens wel verwacht aangezien het gewoon tijd nodig heeft.

Alg beperkt zich tot nu toe tot de stenen, stromingspomp en sponsje van de skimmer.

20181008_105501.jpg

20181008_105339.jpg

20181008_105317.jpg

OP
OP
S

samzee

ZeewaterForum lid
Doe ik zeker.
Leg het ook meer vast als referentie voor anderen die met RRR en red sea reef mature willen starten.;)
Opruimploeg zou aldus de planning op zijn vroegst volgende week zaterdag gehaald gaan worden afhankelijk van de waarden.
Tussentijds langzaam aan het ploegje nog samenstellen met het oog op een toekomstig totaal bestand, moet natuurlijk wel samenleven:)

Morgen ga ik wel even achter wat levend steen aan.
Zal waarschijnlijk geen vers steen zijn maar beter iets dan niets.
Sowieso meer steen nodig om te scapen.

OP
OP
S

samzee

ZeewaterForum lid
Net even een meetrondje gedaan.
Nh4 0ppm
No2 1.5ppm
No3 100+ ppm (onmeetbaar hoog)
Po4 niet kunnen meten, komt een hanna voor.
KH 8.6
PH 8.3
Zoutgehalte 33

Vind de nitraat behoorlijk aan de hoge kant ondanks de maximale dosis nopox dagelijks.
Had uiteraard wel nitraat verwacht maar dan eerder tussen de 20 en 50ppm maar geen 100+.
Wel weer bacto-start en nitrobac volgens schema en de dagelijkse dosis nopox toegevoegd na de meting.
Over 4 dagen weer een meetrondje en een 5% waterwissel.

MvB

ZeewaterForum gebruiker
Ik begrijp die Red Sea benadering niet. Waarom een waterwissel van 5% en met welk doel? Dat zet toch geen zoden aan de dijk? En waarom zou je nopox toevoegen en niet wat meer rust en geduld bewaren en het natuurlijk laten gebeuren? Persoonlijk zou ik dan wel weer bacteriën toevoegen bij een opstart:). Weet jij waarom die aanpak is zoals die is?

OP
OP
S

samzee

ZeewaterForum lid
Nopox toevoegen kan ik wel snappen, nitraat is torenhoog en nopox helpt de bacteriën die nitraat en fosfaat omzetten (koolstofbron).

De reden achter de waterwissel word niet vermeld, misschien is het afvoer van afvalstoffen en toevoegen van sporenelementen al zie ik het nut van toevoegen niet zo in zonder verbruikers.
Zelfde Als het toevoegen van KH coraline gro, het toevoegen van stoffen om te zorgen dat o.a. de kalkalgen gaan groeien maar alleen toevoegen als je onder de KH8.4 zit, daar blijf ik boven bij iedere meting.
Ik gebruik de waterwissel meer om het zoutgehalte te sturen.
Zou bij levend steen gebruikt kunnen worden om vuil af te hevelen gok ik zo.

OP
OP
S

samzee

ZeewaterForum lid
Opstart gaat de goede kant op.
Nh4 word goed snel verwerkt en NO2 is gestaag aan het dalen.
Morgen avond ingedraaid levend steen halen en even kijken of er nog een nieuw piekje komt maar verwacht dat het alleen maar versneld.

Stiekem hoop ik er een beetje op dat nh4 en no2 na het weekend op 0 staan.
Mocht dat het geval zijn doe ik volgende week een 50% wissel om nitraat te verlagen en een paar dagen later kan dan mooi het opruimploegje er in. (Na iets meer dan 3 weken draaien)
Althans lijkt me een goed plan maar weet wel dat ik het goed in de gaten moet houden vanwege zwakke stabiliteit.

mefisto

Zeewateraquariaan anno 2003
Ik zou vooral stoppen met allerlei dure toevoegingen.
Levend steen plaatsen en 8 weken achterover gaan leunen en genieten van wat we gebeurt. Daar leer je meer van dan een dagelijkse portie opstart- en rijpingsfrustratie omdat iets niet volgens ‘het boekje/schema/plan/voorschrift’ verloopt.
In de tussentijd kun je eens nadenken over welke opstartdieren je niet per se nodig hebt (omdat de bak natuurlijk rijpt)(=geld besparen).
En welke dieren je nu werkelijk wel wilt gaan houden😉.

Sneakimonky

Senior Forumlid
Opstart gaat de goede kant op.
Nh4 word goed snel verwerkt en NO2 is gestaag aan het dalen.
Morgen avond ingedraaid levend steen halen en even kijken of er nog een nieuw piekje komt maar verwacht dat het alleen maar versneld.

Stiekem hoop ik er een beetje op dat nh4 en no2 na het weekend op 0 staan.
Mocht dat het geval zijn doe ik volgende week een 50% wissel om nitraat te verlagen en een paar dagen later kan dan mooi het opruimploegje er in. (Na iets meer dan 3 weken draaien)
Althans lijkt me een goed plan maar weet wel dat ik het goed in de gaten moet houden vanwege zwakke stabiliteit.
Een 50% wissel om je nitraat te verlagen is in mijn optiek totaal overbodig. Je zit nog midden in je opstart.. zoals mesfito al zei gewoon wachten:)

OP
OP
S

samzee

ZeewaterForum lid
Ik wacht het ook rustig af maar besef me tegelijk dat er wel voeding moet zijn voor de bacteriën om ze in stand te houden.
Heb geen plan, schema of voorschrift maar ga op m'n gevoel af icm de kennis die ik heb opgedaan door veel te lezen en uitzoeken.
Nou ja geen plan, dieren zijn al wel gepland en dat is minimaal aangezien de bak gewoon heel klein is, paar slakjes en misschien een hermietkreeftje als opruimploeg, pistoolgarnaal met symbiose goby en dat lijkt me vol genoeg.
Heel cliché A. Occelaris past in zo'n bakje gewoonweg niet ook al zeggen sommige van welo_O
Koralen heb ik ook wel enigzins op een rij daarbij wel heel cliché eerst maar een ledertje.

20 mensen, 20 meningen. 20 onderzoeken, 20 uitkomsten en overal zit wel een kern van waarheid in.
Ik neem jullie adviezen zeker mee en zou stom zijn dat niet te doen.
Als ik het opnieuw zou doen dan zou ik het alweer heel anders aanpakken.
Ohja opstart frustratie is er bij mij niet, moeder natuur laat zich niet dwingen maar hooguit helpen.:ROFLMAO:

Had ook geen bacteriebloei gepland maar toch zie ik de achterkant van de bak bijna niet meer, hoort er gewoon bij.
Zal wel door het toevoegen van levend steen komen.
Nu 5kg RRR en 3kg ingedraaid levend steen.
2 borstelwormen, 1 kokerwormpje en 3 nog ongeidentificeerde slakken zijn al gespot.
Zie wel wat het overleefd want ook dat is totaal onbekend zoals ik me zeker besef.

Wat wel zeker is is dat dit er wat hoeveelheid steen betreft beter uit ziet.
20181012_205714.jpg

Moet zeker weten nog wat scapen en een stuk RRR in stukken breken.
Scapen zal wel even op zich laten wachten totdat ik epoxy heb.
(pokke zand had ik er niet in moeten doen, vanwege scapen al spijt van):censored:

OP
OP
S

samzee

ZeewaterForum lid
Ingedraaid levend steen inbrengen was een goede zet maar dat viel wel te verwachten.
Nitriet test nu zo goed als geen reactie meer ofwel minimaal, NH4 ook nog onmeetbaar.
Wel volle bak bacteriebloei en echt alles is wit en slijmerig en vermoed dat de nopox grotendeels de schuldige is.

Opruim ploegje moet weer even wat bijgesteld worden aangezien er tenminste 2 actieve stomatella's inzitten.
Ook een brokkelster(?) gespot tijdens het legen van de skimmer en is welkom.

20181013_221453.jpg

OP
OP
S

samzee

ZeewaterForum lid
Ik zou vooral stoppen met allerlei dure toevoegingen.
Oorzaak van de torenhoge nitraat gevonden.:cautious:

20181015_100428.jpg

20181015_100423.jpg

Net even een volledig meetrondje gedaan met de tests die ik heb.
Niet gepland maar wilde even weten waar ik aan toe was na het ontdekken van bovenstaande.

Nh4 0 ppm
No2 0 ppm
No3 100+ ppm
Po4 0.00
Zoutgehalte 34
KH 8.5
PH 8.2

Ofwel heb wel nitraat toegevoegd maar geen fosfaat, alles behalve redfield ratio....
Nopox werkt dan ook niet, was ik ook al mee gestopt.

Mijn gevoel zegt nitraat gehalte omlaag brengen over een paar dagen met een waterwissel of een bron van fosfaat inbrengen maar dat zal wel in een explosie van alg resulteren.

Erbe2307

René van der Bel
Mijn gevoel zegt nitraat gehalte omlaag brengen over een paar dagen met een waterwissel of een bron van fosfaat inbrengen maar dat zal wel in een explosie van alg resulteren.
Als we dan gevoelens aan het uiten zijn, hierbij de mijne:
Ingedraaid levend steen geeft geen bacteriebloei, NoPox wel. Je zit middenin je opstart, die je nu met allerlei middeltjes alle kanten behalve de goede op aan het sturen bent. Zoals Michel al aangaf: stop met al die middeltjes, nergens voor nodig. Laat de natuur (levend steen) zijn ding doen. Met een torenhoog nitraat en geen fosfaat is die voorgestelde waterwissel wellicht nog wel een goed idee, maar houdt daarna op met ingrijpen. Wacht minstens 4 weken (liever 6 of 8), gedurende welke je hooguit wat algen weg plukt, mochten die heel hard gaan groeien.
Geduld, rust en regelmaat geeft een stabiel systeem en een stabiel systeem is een succesvol systeem.

Als je door deze fase heen bent, dan kan je de balans opmaken en kijken welke kant deze balans langzaam en voorzichtig opgestuurd dient te worden. Bijvoorbeeld, velen hebben zeker de eerste jaren geen koolstofbron (zoals Nopox) nodig en volstaat af en toe filteren over een fosfaatverwijderaar om de balans juist te houden. Hoe dit in jouw geval uitpakt is niet van de voren te zeggen. Dus, eerst door de opstart heen en laat je daarna leiden door ontwikkeling van je bak en niet door allerhande producten.

OP
OP
S

samzee

ZeewaterForum lid
Denk dat ik het in deze al te veel verpest heb.
Ga het helemaal anders aanpakken.
Zoetwater rio 125 uit de huiskamer de verkoop in en daar compleet opnieuw beginnen met een nieuwe bak.
Deels RRR, deels ingedraaid levend steen (omdat er niet aan vers te komen is) en geen troep meer gebruiken.

OP
OP
S

samzee

ZeewaterForum lid
Net met de stromingspomp zo veel mogelijk van de bacteriebloei van de stenen af geblazen.
Zit nu een filter met filterwatten bij in om daarvan zo veel mogelijk weg te filteren.
Over een uurtje of 2 wissel ik 30% water en laat ik de boel met rust.

Plan was 25% wissel maar kreeg het zoutgehalte niet goed en had wat pogingen nodig met osmose of zout toevoegen voor ik het goed had.
Voor een 50% wissel heb ik geen emmer en een 30 liter voerton moet ik nog bestellen.

Voor de beeldvorming: dit is een half uur na het schoonblazen van het steen.
Zo veel hangt er dus nog in de waterkolom.

20181015_181541.jpg

Laatst bewerkt:
OP
OP
S

samzee

ZeewaterForum lid
Meeste bacteriebloei is nu weg, en het water is nog niet zo helder geweest sinds ik begonnen ben.
Een stuk RRR in stukken geslagen en scape aangepast, nog wel wat troep in het water maar dat filtert er wel uit.

20181016_143248.jpg

20181016_143328.jpg

Ook gelijk een paar ganzevoetjes weg gehaald voor ze een probleem gaan vormen.

Tijdens het scapen overigens achter een probleem gekomen.
De bak is te kleino_O

OP
OP
S

samzee

ZeewaterForum lid
Gaat nu de goede kant op.
Skimmer is wel over de zeik nu ik geen nopox meer toevoeg en heb veel last van microbubbles.
Water is verder kraakhelder en er zit bijna geen bacteriebloei meer op de stenen.

Vandaag voor de laatste keer even de belangrijkste zaken gemeten voor de opstart.
Nh3/4 0.0
No2 0
No3 75
Po4 0

Ik laat de boel lekker de boel en meet over een week nog wel een keer.
Is de nitraat dan nog boven de 50 dan doe ik weer een 25% waterwissel.

Iedere nacht komt deze bewoner de boel schoonpoetsen en met een beetje rood licht is die goed te bestuderen.
20181016_210205.jpg

Heb wel problemen dit te determineren.
Twijfel of het een kleine glasanamoon is of een of andere filterfeeder die verder onschadelijk is.
20181017_161358_001.jpg

Wat ik wel zeker weet is dat ik op niet al te lange termijn groter ga.
60 liter is te klein en ik wil de skimmer niet meer in de bak vanwege de microbubbles.

Laatst bewerkt:

Bovenaan