Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Siganus unimaculatus (vossenkop) ziek?

AquaFish

Duiker en Aquariaan
Beste forumleden,

Ik heb nu zo'n 2 maand mijn vossenkop en merk sinds een week of 2 dat deze wat vreemde vlekjes heeft en wat flets gekleurd is. Sinds gisteren verstopt ze zich ook steeds meer. Ik zit er aan te denken dat ze misschien een infectieziekte heeft.

Iemand een idee wat dit kan zijn?
IMG_20210923_132316__01.jpgIMG_20210923_132423__01.jpgIMG_20210923_132435__01.jpgIMG_20210923_132329.jpg

Met vriendelijke groet,

Victor
 
Bedankt voor de snelle reactie. Ik ben al druk aan het zoeken, maar kan nog niet echt iets vinden. De vlekken zijn duidelijk geel, dus ik denk niet dat het uronema is. Wat me ook opvalt is dat de vis steeds vaker het poetsstation van de garnalen opzoekt. Ze eet nog wel als een malle en krijgt 1 keer per week een klein velletje nori, de ontlasting ziet er nu goed uit. toen ik haar net had was de ontlasting draderig en soms wit met stukjes groen. Nu is het gewone vissenpoep, dus bruin/groenig broos sliertje dat snel uit een valt
 
Wat het ook is, de enige effectieve manier om de vis te behandelen is met medicatie in een quarantaine bak.
In je aquarium kan je niet meer doen dan de vis zo goed mogelijk ondersteunen.

Vossekoppen zijn net als doktersvissen primaire algeneters. Nu dus zeker minimaal dagelijks spirulina voeren of gewoon iedere dag een stuk nori blad. Je zou een vitamine mix kunnen kopen en dit in en spirulina vlokken of het nori blad kunnen laten weken, om hiermee te vis weerbaarder te maken.
 
Denk beetje stress hij zit alleen en vossekoppen zijn stress kippen als ze alleen gehouden worden. Ze willen ook wel eens hun slijmlaag loslaten worden ze ook dof van
 
Denk beetje stress hij zit alleen en vossekoppen zijn stress kippen als ze alleen gehouden worden. Ze willen ook wel eens hun slijmlaag loslaten worden ze ook dof van
dus advies is nog een vossenkop erbij?
in theorie zou dit kunnen namelijk, de bak is 135x55x55 (water hoogte) en echt veel groots zit er nog niet in/komt er ook niet in dan. Dus dat zou kunnen.
 
Ze vinden andere vissen van vergelijkbare grootte ook prima gezelschap hoor.
Het zijn gewoon geen geboren leiders, als het ware…
 
Ik zie trouwens toch nog een visje op de eerste foto. Rifwachter? Die telt dan blijkbaar niet voor gezelschap:( Tja, die zweemt bijna niet, saai....
 
Zo bedoelde ik het ook een doktersvis of iets vinden ze al super
Oke dus dat maakt verder dan niet persee uit wat er bij komt als die maar een maatje heeft. Ik wilde ooit ook een keer een Zebrasoma xanthurum gaan introduceren, zou die geschikt zijn als maatje? Aangezien deze nog al bazig kunnen zijn las ik.
 
Ik zie trouwens toch nog een visje op de eerste foto. Rifwachter? Die telt dan blijkbaar niet voor gezelschap:( Tja, die zweemt bijna niet, saai....
Er zit ook wel meer vis in, zoals 3 gramma loreto's en een H. cosmetus lipvis. Maar blijkbaar voelt die zich daardoor niet op z'n gemak gesteld. jammer weer inderdaad :confused:
 
Oke dus dat maakt verder dan niet persee uit wat er bij komt als die maar een maatje heeft. Ik wilde ooit ook een keer een Zebrasoma xanthurum gaan introduceren, zou die geschikt zijn als maatje? Aangezien deze nog al bazig kunnen zijn las ik.
Nouja, een vis toevoegen kan op den duur misschien stress tegengaan, maar het is geen medicijn.
Bovendien zal een nieuwe vis altijd eerst stress verhogend werken en daar bovenop wil je niet dat je nieuwe vis ziek wordt van je vossekop.

Kortom, hoe goed bedoeld ook, dit is niet het moment om een vis toe te voegen.
 
Ja dat snap ik ook wel dat dit niet het moment is:LOL:. Ik was ook zeker niet van plan om morgen of volgende week/maand al een vis erbij te zetten. Eerst maar is zeker weten dat het echt geen infectie o.i.d. is. Tot dan voeg ik niks toe. Mocht het erger worden dan kan ik altijd nog een quarantaine bakje maken en haar eventueel behandelen.
 
Even een update, zo langzaam als de vlekjes steeds meer tevoorschijn zijn gekomen, zo snel zijn ze plots verdwenen. De vossenkop zwemt weer vrolijk rond en lijkt nergens meer last van te hebben. Als ik mij zo een beetje inlas dan denk ik dat het een virale infectie o.i.d. geweest moest zijn.

Hoe dan ook blij dat die het gered heeft en weer vrolijk rond zwemt😄

Iedereen bedankt voor de tips en hulp.
 
Bovenaan