Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Scape wisselen in draaiende bak van meer dan een jaar

(gesloten account)

ZeewaterForum gebruiker
Ik heb de beslissing gemaakt om mijn scape (alle stenen in de display tank) te wisselen om zo van de bubbelalgen af te komen. Het wisselen van de stenen voor nieuwe stenen moet in 1 keer (het is 1 scape dus kan niet steen voor steen)

Mijn aanpak zal zijn:

- Oude stenen eruit.
- Zandbed uitzuigen en alle losse bubbelalgen eruit zuigen met ongeveer 50liter water.
- Nieuwe stenen erin.
- Alle koralen overzetten van oude scape naar nieuwe scape (Waarbij ze een lichte scrub krijgen om alle zichtbare bubbelalgen te verwijderen.
- Vers 50 liter aangemaakt water toevoegen.

Nu zijn er extra maatregelen die ik ga nemen, omdat ik natuurlijk geen piek wil in ammonia, nitriet, nitraat of fosfaat.

De maatregelen:

- Nieuwe scape laten 'weken' in osmose water en dit paar keer verversen.
- Na de wissel van stenen. Vanuit sump, de Marine pure spheres, over de nieuwe scape heen leggen zodat bacteriën zich verspreiden. Wellicht dat dit niet zo werkt, dan hoor ik het graag!
De marine pure spheres zitten al 1 jaar+ in de sump. Daarnaast zit er ook een Marine pure plaat in.

Nu is mijn vraag wat kan ik het beste doen?

Is dit genoeg? of zijn er nog andere dingen die aan te raden zijn.

En moet ik nog een bacterie toevoeging erin gooien? Zo ja, welke raden jullie aan?

Had deze op het oog: Bacto Reef Blend - all in one bacterien (Fauna Marin)

Maar wellicht zijn er betere?

Veel vragen dus, hoor het graag!
 
Laatst bewerkt:
De andere bacterie opties die ik overweeg zijn:

- ATM colony
- Two Little Fishies Bactiv8
- Two Little Fishies BioPronto Marine
- One & Only Live Nitrifying Bacteria - DrTim's Aquatics
- Microbe-Lift Special Blend
- Prodibio Biodigest
- Tropic Marin Nitribiotic

Iemand die 1 boven de ander aanbeveelt?
 
Waarom bestrijd je ze niet gewoon?
Vossekop erin, mitrax krab, percnon krab. Afhankelijk van je grootte van de bak kan je er meerdere inzetten.


Meerdere pogingen gewaagd met zowel een vossekop als meerdere mitrix krabben, maar die kunnen niet tegen de hoeveelheid op.

Vandaar deze 'drastische' aanpak.

Dus daar nog tips op?
 
De andere bacterie opties die ik overweeg zijn:

- ATM colony
- Two Little Fishies Bactiv8
- Two Little Fishies BioPronto Marine
- One & Only Live Nitrifying Bacteria - DrTim's Aquatics
- Microbe-Lift Special Blend
- Prodibio Biodigest
- Tropic Marin Nitribiotic

Iemand die 1 boven de ander aanbeveelt?

Geen van allen. Tenzij je graag geld over de balk gooit.

Waarom bestrijd je ze niet gewoon?
Vossekop erin, mitrax krab, percnon krab. Afhankelijk van je grootte van de bak kan je er meerdere inzetten.

Bijvoorbeeld.
Meerdere pogingen gewaagd met zowel een vossekop als meerdere mitrix krabben, maar die kunnen niet tegen de hoeveelheid op.

Vandaar deze 'drastische' aanpak.

Dus daar nog tips op?

Naast de inzet van natuurlijke bestrijders: maximaal handmatig verwijderen/afzuigen. Voedselinput minimaliseren. Nitraat en fosfaat op scherp zetten.
Uiteindelijk ontstaat er een balans waarbij de Valonia het aflegt tegenover concurrentiedruk van andere algen en wieren, voedsel beschikbaarheid en vraatdruk.

Bestrijding van algen en wieren gaat niet over 1 nacht ijs. Helaas. En eens je deze kwijt bent, krijg je weer een andere uitdaging terug😉.
 
Geen van allen. Tenzij je graag geld over de balk gooit.



Bijvoorbeeld.

Naast de inzet van natuurlijke bestrijders: maximaal handmatig verwijderen/afzuigen. Voedselinput minimaliseren. Nitraat en fosfaat op scherp zetten.
Uiteindelijk ontstaat er een balans waarbij de Valonia het aflegt tegenover concurrentiedruk van andere algen en wieren, voedsel beschikbaarheid en vraatdruk.

Bestrijding van algen en wieren gaat niet over 1 nacht ijs. Helaas. En eens je deze kwijt bent, krijg je weer een andere uitdaging terug😉.

Mee eens, maar in dit geval helaas geen optie. Al meer dan een half jaar bezig met bestrijden en handmatig verwijderen van de gehele scape is nagenoeg onmogelijk. De bubbels zitten heel goed vast + op onbereikbare plekken. Het gaat hier ook niet om een 10tal bubbels maar eerder richting de 1000den.

Nitraat en fosfaat ook gehele tijd op 0 gehad, in combinatie met natuurlijke bestrijding en plukken en dat mocht niet baten. Vandaar deze oplossing dus.


Waarom ben je van mening dat die bacterie toevoegingen geldverspilling is? Als de scape vervangen wordt krijgt de biomassa een dip. Dit is te compenseren met bacterie toevoeging?
 
Nitraat en fosfaat op 0 zal wel meegeholpen hebben aan je probleem. Elk beetje dat vrij komt word door de bubbel algen gelijk gebruikt. Iets anders heeft dan helemaal geen kans meer 😉
 
Meerdere pogingen gewaagd met zowel een vossekop als meerdere mitrix krabben, maar die kunnen niet tegen de hoeveelheid op.

Vandaar deze 'drastische' aanpak.

Dus daar nog tips op?
Mocht er ook valonia op je koraal zitten en je gaat die er af "scrubben" :unsure: , dan laat je direct weer sporen van de valonia vrij op je nieuwe scape.
In dat geval is het dus volkomen zinloos om je steen te wisselen , deels een nieuwe opstart weer te krijgen met alle ellende die er bij hoort .
Ik sluit me dus bij bovengenoemd advies volledig aan , vossekopje / mitrax krabje en je bent er in notime van verlost.
Grtz Jack
 
Waarom ben je van mening dat die bacterie toevoegingen geldverspilling is?

Bacteriën uit een flesje zijn bacteriën in het water zijn bacteriën in de afschuimer.

Bacteriemassa die er toe doet zit op en in vaste massa. Zand, steen, ruiten, pompen, leidingen.

Als je toch iets wilt doen met bacteriën toevoegen moet je deze verpakken in massa.
Bijvoorbeeld door de bacterie-oplossing te mengen met kurkdroog koraalzand of koraalgruis.
Dit vervolgens fijn verdeeld over je steriele rif scape verdelen voor een goede enting.
 
Bacteriën uit een flesje zijn bacteriën in het water zijn bacteriën in de afschuimer.

Bacteriemassa die er toe doet zit op en in vaste massa. Zand, steen, ruiten, pompen, leidingen.

Als je toch iets wilt doen met bacteriën toevoegen moet je deze verpakken in massa.
Bijvoorbeeld door de bacterie-oplossing te mengen met kurkdroog koraalzand of koraalgruis.
Dit vervolgens fijn verdeeld over je steriele rif scape verdelen voor een goede enting.
Of een paar dagen je afschuimer uitzetten.. 😎
 
Nitraat en fosfaat op 0 zal wel meegeholpen hebben aan je probleem. Elk beetje dat vrij komt word door de bubbel algen gelijk gebruikt. Iets anders heeft dan helemaal geen kans meer 😉

Ja klopt, hier dacht ik ook aan, maar dus wordt het lastig om de valonia eruit te laten concurreren.


Mocht er ook valonia op je koraal zitten en je gaat die er af "scrubben" :unsure: , dan laat je direct weer sporen van de valonia vrij op je nieuwe scape.
In dat geval is het dus volkomen zinloos om je steen te wisselen , deels een nieuwe opstart weer te krijgen met alle ellende die er bij hoort .
Ik sluit me dus bij bovengenoemd advies volledig aan , vossekopje / mitrax krabje en je bent er in notime van verlost.
Grtz Jack


Correct, daarom na het scrubben omspoelen in aantal bakjes schoon zeewater. Het lijkt mij niet zinloos om de scape te wisselen, omdat nogmaals er een enorme hoeveelheid bubbels zit op plekken die onbereikbaar zijn. Bij de nieuwe scape zullen ook bubbels terugkomen verwacht ik, maar omdat ik nu vanaf het begin een vossenkop + 2 mitrix krabben erin heb zitten, hoop ik dat dit in toom gehouden kan worden.


Bacteriën uit een flesje zijn bacteriën in het water zijn bacteriën in de afschuimer.

Bacteriemassa die er toe doet zit op en in vaste massa. Zand, steen, ruiten, pompen, leidingen.

Als je toch iets wilt doen met bacteriën toevoegen moet je deze verpakken in massa.
Bijvoorbeeld door de bacterie-oplossing te mengen met kurkdroog koraalzand of koraalgruis.
Dit vervolgens fijn verdeeld over je steriele rif scape verdelen voor een goede enting.

Dit was ik dus van plan met de Marine pure spheres die vanuit de sump komen gevuld met goede bacteriën en dus nog een boost krijgen door een bacterie toevoeging. En zoals door @Patrick_NL aangegeven wordt de afschuimer de eerste paar dagen uithouden en dan weer aanzetten.
 
Ik hoor het dus graag als iemand de ene bacterie toevoeging (veel) beter vindt dan de andere. Want dat zou mij kunnen helpen:)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan