Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ruzie in de bak

bra

ZeewaterForum lid
Goedemiddag,

Ik heb gister een aantal nieuwe visjes aangeschaft waaronder een zandhapper, nu had ik al een wat grotere henkie (donkerblauwe variant) in de bak. En de henkie gaat steeds achter de zandhapper aan tot dat deze boven in de hoek zit en blijft.

Is er iets wat ik hier aan kan doen? Of is het een kwestie van 1 van de 2 eruit...

Alvast bedankt
 
Heb je meer info?

Grootte van de bak, welke andere bewoners? Genoeg schuilplekken? Stuur anders eens een fototje.
 
Zeker, de bak is 200 liter. 2 clownsvisjes, 1 lipvisje, 1 henkie, 1 zandhapper, 1 soort maanvisje (ken de naam niet) 1 zandzevende zee ster, 2 poets garnalen, slakjes en kreeftjes.

Voor mijn idee genoeg plekken, de henkie eist alleen alles op haha nu zit de zandhapper dag en nacht boven in de bak in een hoekje...
 

Bijlagen

  • aquarium.jpg
    aquarium.jpg
    177 KB · Weergaven: 59
Ik heb er eentje gehad en het ging prima, totdat ik een lipvis introduceerde en toe ging het helemaal mis.
Om een lang verhaal kort te maken moest die lipvis (Paracheilinus carpenteri) eruit anders werd ie afgemaakt door "Henkie".
Dit in een aquarium van een meter, 60 cm. breed met een waterhoogte van 50 cm.
 
Oke, mijn lipvisje kijkt ie niet naarom gaat echt om de zandhapper. Helaas. Denk inderdaad dat hij eruit moet
 
Dit is heel normaal gedrag voor een blennie. Als ze jong zijn, zijn ze vaak nog wel lief. Echter op een gegeven moment...
Zeker een groter wordende soort in een kleine bak. Want dan wordt de hele bak als territorium toegeëigend en er is niet genoeg ruimte voor de andere vis om te vluchten.

Blennies zijn territoriaal.
Ze beschermen het gebied waar zij grazen op algen, tegen indringers (lees: nieuwe vissen).

Kleine blenniesoorten tot ~6cm hebben dit probleem niet. Want die zijn vanwege hun formaat timidetegen over andere vissen behalve andere blennies.
 
Dit gedrag hebben wel meer zeevissen als je eraan toegeeft kun je altijd wel vissen blijven verwijderen.. Google eens Melev’s reef Peacemaker (kun je ook zelf maken) en introduceer je vissen voortaan altijd op die manier.
Ik doe dat ook en dat gaat eigenlijk altijd goed.
 
Dit gedrag hebben wel meer zeevissen als je eraan toegeeft kun je altijd wel vissen blijven verwijderen.. Google eens Melev’s reef Peacemaker (kun je ook zelf maken) en introduceer je vissen voortaan altijd op die manier.
Ik doe dat ook en dat gaat eigenlijk altijd goed.
Dit is ideaal idd. Ik heb zo'n acclimatiebox van Blue Marine en gebruikte deze als ik een nieuw lipvisje had aangeschaft. Paar dagen tot een weekje er in laten zetten, dan deksel eraf halen en even voeren. Nieuwe vis zwemt vanzelf eruit en door het voeren kijken de oude vissen niet naar de nieuwe om.
 
Oke dat is inderdaad wel een idee, helaas ben ik de hele week van huis geweest ivm werk en heeft iemand anders op mijn aquarium gepast. Waarna de volgende dag de zandhapper het niet heeft overleefd helaas..
 
Bovenaan