Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Room Divider - World Citizen

Hallo,

En welkom in mijn dagboek.. weekboek.. af en toe maandboek.

Inleiding:

Na heel lang geoefend te hebben met zoet, ben ik een jaar geleden met zout begonnen. Ik wist altijd al dat ik zout wilde, maar ik realiseerde mij dat ik eerst maar eens het geduld met zoet moest leren.

Een jaar geleden heb ik een 60cm zout aquarium ingericht om te kijken of ik er aan toe was.. En het gaat geweldig. Ik ben er helemaal verslaafd aan. Het is zo veel preciezer werk dan met zoet, een hele nieuwe uitdaging.

De bak draaide goed, en ik riep altijd al dat als ik voor een gunstige prijs aan licht kon komen dat ik dat sowieso zou kopen. Ik had een 120cm zoet aquarium staan, dus was van plan die indertijd om te bouwen naar zout. Maar vond het te duur. Vandaar dat ik dat ik rustig op zoek was naar mooie prijzen.

Toen vond ik in eens een geweldige aanbieding en heb meteen gebeld.
Ik kon een geweldige lamp van 2 maanden oud kopen voor een bedrag wat onmogelijk leek. De Aquasunlight NG 120 cm 2 x 150 W + 2 x T5 54 W + 6 x MoonLight LED.

Ik dacht dus, ik leg hem in de kast en kijk wel of ik tegen steen aanloop. Maar na 5 min google kwam ik een berg levend steen voor 3euro de kilo tegen. Het is dan afwachten wat je krijgt, maar toen ik aangekomen was op locatie maakte ik me spontaan geen zorgen meer. Deze verkoper was een vervend aquariaan, en had een hoopje (voor zijn begrippen) steen over. Na 2 uur bakkeleien over zijn geweldige bak, reed ik met 5 emmers vol aan steen en grind en opvulmateriaal, en nog een mooi stukje koraal in mijn overlade kever naar huis... na 2 uur 80km per uur over de snelweg, tot 4 uur snacht staan hannesen met emmers en water en steen..

Maar hij staat er..

De volgende dag meteen een skimmer gekocht en wat accessoires. Ik had nog het een en ander liggen en gebruik dit totdat ik de juiste pompen ed kan vinden.

Techniek:

Bak:
250Liter 120x40x55 (LxBXH) MP Eheim​
Lamp:
Aquasunlight NG 120 cm 2 x 150 W + 2 x T5 54 W + 6 x MoonLight LED​
Protein Skimmer:
Ferplast Bluskimmer 500​
Sump:
Omgekeerd Sump principe met een Curver prullenbak en regenton kranen.​
Verwarming:
Jager Eheim 150 Watt​
Filter:
Eheim Classic Pot filter met Rowaphos en Kool.​
Pomp:
Geen definitieve pompen. Er is nu totaal 8000 l/h. De juiste komen nog.​
Koeling:
De ruimte zelf word op 23 graden max gehouden. De bak word dan niet warmer dan 26 graden max. Er zitten 2 ventilatoren op de lamp voor extra koeling​
Oppervlakte afschuimer:
Dennerle Surface Skimmer mini.​

Feiten

Hier wat feitjes over de bak

• Er zit in totaal 50 KG levend steen in.
  • Ik heb 2 ventilatoren op de lamp gezet, die rustig lucht de lamp in blazen, en een beetje over het wateroppervlakte blazen. Anders zou het te warm worden met de ombouw van de lamp.
  • De Eheim potfilter pompt water uit het aquarium en in de prullenbak. Het water stroomt dan via de 2 kraantjes weer terug de bak in.
  • Er ligt plexiglas op de bodem om het glas te beschermen.
  • Het meubel is zelfbouw.

Wat moet er nog gebeuren

• De lampenkap en de rand om het aquarium moet nog de final schilderlaag krijgen.
  • Er komt nog een kast rond de prullenbak. Dit word een pilaar van mdf.
  • Er moeten nog andere pompen in. Ik neig naar de Vortech mp10 x2.
  • Een kalkreacktor aanschaffen.
  • Grind plaatsen (+/- 3 weken)

Foto's
Vandaag alleen wat overzicht foto's. De techniek foto's volgen.

1.jpg

3.jpg

2.jpg

4.jpg

Slot
In de volgende update zal de techniek aan bod komen. Ik hoop dat jullie het interessant vinden en vragen zijn van harte welkom.

World Citizen.

williamdv

ZeewaterForum gebruiker
ziet er goed uit, kan je wat meer vertellen over je prullebakuitsteeekend
snap dat hele iedee niet:confused:

OP
World Citizen

World Citizen

Gematst
Techniek

Vandaag een stukje techniek. Aangezien ik geen gat in de bodem van mijn bak heb moet ik een andere oplossing zoeken dan de traditionele sump onder je bak.

Ik heb gekozen voor het omgekeerd sump idee. Ipv dat het water uit je bak valt... valt hij bij mij uit mijn sump.. dat word duidelijker middels de foto's. Alles moet nog afgewerkt en opgeruimd worden. Dit is echt een functioneel ontwerp.

Hier de sump. Dit is dus gewoon een Curver prullenbak met 2 regenton kraantjes. De 2 slangen komen vanaf de Eheim potfilter. Een van de 2 slangen pompt het water uit het aquarium, en de andere slang pomp het water weer in de prullenbak.
Vervolgens loopt het water weer via de kraantjes terug in de bak. De kraanuitgangen zitten dus iets hoger dan de rand van het aquarium.
Dit is nog enigszins veilig. Als de pomp uitvalt stroomt er niets over. Enkel wanneer bv de kraanuitgangen verstopt raken heb ik een probleem.. vandaar ook 2 uitgangen.

IMG_4504.jpg

Hier de Eheim potfilter, Ik gebruik deze dus als opvoerpomp voor het sump. Het filter is als volgt opgebouwd.

Onder
- Ingang water
- Blauw filter materiaal
- RowaPhos
- Blauw filter materiaal
- Actieve Kool
- Blauw Filter materiaal
- Uitgang water
Boven

Het filtermateriaal word elke 2 weken vernieuwd of schoongemaakt.

IMG_4509.jpg

Hier zie je de 2 kraantjes. Heel simpel een gat geboord en de kraantjes erin gedraaid. Ze hebben sluitringen met dikke rubbers.. het was gelijk waterdicht. Ik twijfel nog over een derde kraantje als back-up. Die zou dan iets hoger komen zodat het water weg kan mochten de 2 die er nu zitten verstopt raken. Links in het water zie je ook de oppervlakte skimmer. Deze zit aangesloten op het Eheim potfilter..

IMG_4507.jpg

Hier de prullenbak van boven. Je ziet de skimmer zitten, en links onder zie je nog net de verwarming.

IMG_4505.jpg

En de stroomvoorziening. Dit moet allemaal nog weggewerkt worden, maar hier heb je een idee. Ik heb alle apparaten in groepen opgedeeld. Zo kan ik met een schakelaar de pompen uitzetten.. de 2 witte verlengkabels komen ieder van een aparte groep. De lampen zitten samen met de skimmer en op een groep, en de pompen zitten met de verwarming op een groep. Dat leek me iets veiliger.

IMG_4508.jpg

Wederom vriendelijk bedankt voor het lezen...
Mocht het principe niet helemaal duidelijk zijn dan hoor ik het graag!!

World Citizen

nanogumi

Senior Forumlid
Stoere inrichting van je woonkamer.

Bij je hardscape trekt die middelste steen op de bodem alle aandacht.
Misschiens eens proberen daar een andere plek voor te geven of je moet dit juist willen.

Seth

ZeewaterForum gebruiker
Erg mooie huiskamer heb je daar! heb je ook niet een foto van je nano? daar ben ik ook wel benieuwd naar!:p

OP
World Citizen

World Citizen

Gematst
Dankje voor de opmerking!!

De middelste steen is inderdaad nog niet je van het.. Er komt uiteraard een zandbodem in.. ongeveer 5cm dik. Het profiel van die staan word dan minder. Maar het kan goed zijn dat hij veranderd word. Ik heb in mijn Nano nog 3 stenen.. die erbij komen. Over een week of 3 kijk ik even wat het precies word. Maar de opzet zo met een torrentje en een berg tegen de wand blijft wel. Ze moeten rond kunnen zwemmen!
Tussen de 2 bergen waar nu die steen ligt moet wel een feature komen... danwel in de vorm van deze steen danwel met een andere steen.

Room Divider Sweet Edition

Dit was de 120cm toen hij nog zoet was.

Nano Reef

Deze gaat er wel uit... ahhhh jammer!!! maar 1 zeebak is voldoende. En indertijd wil ik graag 2 Devon Rex katjes.. dus het kan geen feest blijven hé!!

Ow en de namen die erbij staan... tsja toen wist ik het allemaal nog niet zo goed.. en was "het lijkt erop" voldoende. Dus die zullen niet allemaal kloppen.

Hier wat foto's van mijn Nano 60CM
- 60x30x30 54L
- Dennerle Nano Reef Light
- 2 zelfbouw PL blauw/wit balkjes
- Serah mini Skimmer
- Dennerle External filter met surface skimmer
- 4x 500 l/h pompje met roterende kop. (500l/h word 200l/h met roterende koppen)
- Zelfbouwomgekeerd Sump.. van pvc riolering. (foto volgt)

- 1x per week 20% waterwissel
- 1x per week filter helemaal schoonmaken
- af en toe een beetje rowaphos en kool... heel weinig en blijft meestal 4 weken zitten. dus is vaak allang uitgewerkt.. Maar ik doe dit uit zekerheid.

Dit is de zelfbouw kap.

Seth

ZeewaterForum gebruiker
Ook een erg mooie nano!

Vind het knap van je dat er geen visjes in zwemmen, ik had ook een nano van precies dezelfde afmetingen maar kon het toch niet laten om er een koppeltje clownvisjes in te laten zwemmen! heb inmiddels wel een grotere bak..;)

vanvelzen

Senior Forumlid
Nette foto's hoor en leuk dat je overal de latijnse namen bij zet; dat helpt veel mensen met het determineren van koralen in hun eigen bak.

Even over de protopalythoa: ik neem aan dat je die er niet zelf ingezet hebt en dat die meegekomen zijn met het levend steen? Ikzelf ben er twee jaar mee bezig geweest om ervan af te komen zonder succes... Dus als je ze prachtig vindt, dan lekker laten staan (worden er vanzelf wel heel veel), maar anders zou ik ze nu zo snel mogelijk verwijderen.

onno

Senior Forumlid
Misschien een open deur maar kijk even of er in de potfilter een rode sluitring zit. De standaard zwarte gaat lekken bij zeewater. Vind overigens jouw verbinding naar de sump wel gewaagd. Waarom niet gewoon een gat in de bodem met een overloop. Is een betere oplossing als het gaat om vuil afvoeren. Dat zit namelijk het meest in de bovenste laag van het water. Ook is de kans op een kam laag veel kleiner.

OP
World Citizen

World Citizen

Gematst
Nette foto's hoor en leuk dat je overal de latijnse namen bij zet; dat helpt veel mensen met het determineren van koralen in hun eigen bak.

Even over de protopalythoa: ik neem aan dat je die er niet zelf ingezet hebt en dat die meegekomen zijn met het levend steen? Ikzelf ben er twee jaar mee bezig geweest om ervan af te komen zonder succes... Dus als je ze prachtig vindt, dan lekker laten staan (worden er vanzelf wel heel veel), maar anders zou ik ze nu zo snel mogelijk verwijderen.
Ik hoop dat de Latijnse namen ook goed zijn.. verbeter me als ik er naast zit. Ik probeer alles in het Latijns te doen om te voorkomen dat er verwarring ontstaat... helaas zijn de meeste winkel in het Nederlands... ik weet dan echt niet waar ik tegenaan kijk. Maar mits google op je phone kom je een eind :)

Wat betreft de protopalythoa, helaas heb je helemaal gelijk. De overzichten foto van de bak is een maand oud, en hedendaags staat die steen er al helemaal vol mee. Het kruipt rond en vermenigvuldigd als konijnen. Ik wil hem dan ook niet meenemen naar de grote bak. Gelukkig kan ik er iemand blij mee maken. De beste man waar ik de stenen van gekocht heb zou er blij mee zijn. En hij heeft mij zo goed geholpen dat hij het gratis mag afhalen.. .ik blij en hij blij!!

De witte variant die pompt.. wil ik wel meenemen. (staat niet op foto) Deze groeit ook, maar veel minder snel.. dat is wel oke.

Misschien een open deur maar kijk even of er in de potfilter een rode sluitring zit. De standaard zwarte gaat lekken bij zeewater. Vind overigens jouw verbinding naar de sump wel gewaagd. Waarom niet gewoon een gat in de bodem met een overloop. Is een betere oplossing als het gaat om vuil afvoeren. Dat zit namelijk het meest in de bovenste laag van het water. Ook is de kans op een kam laag veel kleiner.
Ow, ik ben alleen maar blij als mensen kritiek of opmerkingen hebben... dus ga gerust je gang en trap alle deuren plat. Ik ben er serieus blij mee!!!

De sluitring ga ik meteen halen! er zit inderdaad de zwarte in.

Wat betreft het sump.. tsja.. het is een combinatie probleem. Ik had deze bak al en daar zit geen gat in. Ik wil/durf daar ook geen gat in te maken. Deze bak is van dikker glas dan normaal, en wil hem voor geen goud kwijt. Dus het risico van een gat boren ga ik niet aan.

Maar uiteraard wil ik graag een sump. Ik zou helemaal bereid zijn om een andere bak te kopen, maar die moest dan wel groter worden. Ik vind deze nu al te klein, dus het had dan iets van 2 meter moeten worden.

Maar dat gaat helaas niet. Ik zit op de 2e verdieping, en de vloer is van hout. Geen beton dus. Ik heb deze bak middels redelijk wat berekingen precies op de zwaarst dragende balk kunnen zetten (en het interieur daar omheen gebouwd) anders had dit ook niet gekund. Ik kan dus niet groter, dus moet ik het met deze bak doen.

Het vuil wat je aanhaalt heb ik wel afgevangen middels een surface skimmer.
Aan het potfilter zit een speciaal buisje wat ervoor zorgt dat de potfilter enkel van het oppervalkte afzuigt. Dat werkt dan hetzelfde als de traditionele oplossing, en werkt uit ervaring met mijn nano eigenlijk wel goed. zie foto....

OP
World Citizen

World Citizen

Gematst
Update

Inleiding

We zijn nu in dag 10. Het gaat wel goed moet ik zeggen. Ik heb een dag of 3 redelijk veel bruine aanslag gehad, maar dat trekt al weg. Nu zit ik met een berg groene alg.
Typerend is dat bepaalde stenen heel erg begroeien en sommige weer helemaal niet.
Ik heb 50 kilo van iemand overgekocht en ook daar zijn enkele stenen bij de wel begroeien en enkele niet. De stenen van de winkel begroeien wel. Die stenen zitten ook vol met beestjes en aiptasia en wormen... had ik niet verwacht van vers levend steen.
Maar goed, ik ben er niet bang voor.

Waterwaarden.

Ik heb in de afgelopen dagen enkel de Po4 bijgehouden. Ik zag op dag 1 een Po4 van ruim 3mg/l ... schrikbarend hoog. Ik heb toen uit voorzorg een potje rowaphos gehaald , en 24 uur later was het al 1mg/l. Dit werkt dus erg goed.. Ik merk wel dat de laatste 1mg/l er veel langer over doet. In de afgelopen dagen is het mondjesmaat gezakt naar een 0.6 / 0.5 mg/l... Dit duurt denk ik nog even.

Huidigge stand.

• Po4
    0.6 mg/l​
  • No2
    0.0 mg/l​
  • No3
    0.0 mg/l​
  • PH
    8.5​
  • KH
    7.0​
  • GH
    ? niet meetbaar ?​
  • NH3
    0.05 ppm (twijfel)​
  • NH4+
    0.25 ppm (twijfel)​

Daar heb ik meteen wat vragen over...
- Ik kan de GH niet meten... ik snap het niet. Als Ik kraanwater test, dan kom ik op een GH van rond de 12... Ik heb een Sera Test set.. Die moet van kleur omslaan als je druppels toevoegt. Met kraanwater doet hij dit perfect maar met mijn zout water slaat de kleur niet om. Ik heb er 50 druppels ingegooid (wat dan GH50) zou moeten zijn, maar zelfs dan slaat de kleur niet om... Is deze test niet geschikt voor zout water... of is er iets anders aan de hand?

- No2 en No3 zijn niet meetbaar... de kleur blijft in mijn Sera test set echt super ultra geel. Bijna fluoriderend. Ik ga er dan vanuit dat het echt 0.0 is, of is het handig even een ander setje te proberen.

- Ammonia... het is me een pittig setje. Ik heb deze van Red Sea. Je moet wat druppelen en dan de kleur vergelijken met een tabel. Maar ik denk dat ik het niet helemaal snap. Ik kan sowieso niet achterhalen wat nu NH3 en wat NH4+ is...

Ik heb de test gedaan.. en de kleur komt uit bij 0.25ppm. Ik maak hieruit op dat dit de totaal opgeloste ammonia is .. ofwel de NH4+

Als ik dit in het tabel van de handleiding omzet met de gegevens PH 8.5 en Temp 26.. dan kom ik uit 25%. Nu moet ik daar een formule op los laten om de NH3 te bepalen.
Dat loopt een beetje spaak bij mij. Ik doe...

(0.25 / 100) = 0.25 en dan 0.25 x 20 = 0.05
Dus dan zou de NH3 0.05 moeten zijn .... Klopt deze berekening?

Voortgang
Er veranderd uiteraard niet veel... Ik heb 1 keer de ruiten schoon gemaakt, en overweeg dit vanavond weer te doen. De skimmer begint een beetje op gang te komen. Er zit al een lekker prutje in het bakje.
Er zit blijkbaar wat leven op 1 van de stenen... ongelofelijk maar dat had ik gewoon niet zien zitten.. Hij is meegkocht, en gewoon geplaatst. Ineens valt het me op dat er allemaal leven op zit. Er zit wat Protopalythoa Mutuki en nog wat andere zooanthus op...
Ze gaan netjes open en dicht.. en voer word geaccepteerd. Ze zijn wel een beetje bleek, maar zolang ze open en dicht gaan, lijkt het me redelijk om ze te laten staan.

OP
World Citizen

World Citizen

Gematst
Fotos
Sorry voor de belichting... er stonden wat rare lampen thuis in de test... En ik had er niet over nagedacht dat de belichting dan frut zou zijn...

IMG_4522.jpg

IMG_4512.jpg

IMG_4516.jpg

IMG_4521.jpg

IMG_4514.jpg

Slot

Vanavond ga ik met wat kippengaas een rooster over het aqua aanbrengen. Ik ben toch bang (uit ervaring) dat er iets uit wil springen. Kippengaas kan lekker doorluchten maar geeft toch een beetje zekerheid.

Ik hou de waterwaarden de komende dagen even in de gaten...

Verder is het afwachten...

*edit: Bericht gewijzigd om links van de foto's aan te passen

Laatst bewerkt:

eshertje

ZeewaterForum gebruiker
je foto's zijn niet zichtbaar.........

gh kun je niet meten in zeewater dus het ligt niet aan je test.

je projectje ziet er leuk uit

er zijn weer nieuwe vriendjes binnengekomen en morgen nog meer, dus kom als je tijd hebt maar kijken.

gr

OP
World Citizen

World Citizen

Gematst
enaccord Eshertje enaccord YEah!!!

Ik kom snel langs.. moet even een beetje door de opstart heen. Maar het zal niet snel duren voordat ik een CUC bij je kom scoren.

Wanneer ga je weer shoppen? dan plan ik iets..

Had een los topic geopend omtrent de waterwaarde, en inderdaad GH snap ik nog niet zo goed :)...

eshertje

ZeewaterForum gebruiker
ik heb al geshopt, en morgen komt het resultaat.
we hebben weer vriendjes voor je eenzame nemo. hele mooie.

ik zie je wel verschijnen, en kijk ff naar je laatste foto's want die zijn niet zichtbaar.........

thoom30

ZeewaterForum lid
ziet er goed uit!!
dit aquarium kwam me al heel gekend voor maar nu weet ik het al weet ik heb op een andere site ook gezien

OP
World Citizen

World Citizen

Gematst
ik heb al geshopt, en morgen komt het resultaat.
we hebben weer vriendjes voor je eenzame nemo. hele mooie.

ik zie je wel verschijnen, en kijk ff naar je laatste foto's want die zijn niet zichtbaar.........
Mooi, want we kunnen wel wat slakken gebruiken binnenkort... De alg heeft na de vorige post nog wat gegroeid... maar begint vandaag al wittig te worden. Ik denk dus dat de voedingsstoffen voor de groene algen op beginnen te raken. Weer een stapje verder.

Heb je straks evt wat "Astrea Tecta" "Trochus" en "Strumbus Alatus" zitten? Die had ik de vorige keer van je, en dit is een mooi setje zo bij elkaar.. De Astrea maakt de ruiten schoon, de Trochus de stenen, en de Strumbus graaft lekker door het zand heen....

thoom30
Re: Room Divider - World Citizen

ziet er goed uit!!
dit aquarium kwam me al heel gekend voor maar nu weet ik het al weet ik heb op een andere site ook gezien
Thanks!, en inderdaad hij was ooit zoet, maar met zout zocht ik toch een gerichter forum. Ben nog steeds gewoon tevreden over het andere forum, maar ik heb gewoon helemaal geen zoet meer. Dus dan is het daar minder interessant voor mij..

Zoals ik al zei, de alg heeft nog een dag doorgegroeid. Ik heb nu sliertjes van een cm of 3 a 4.. net als toen bij mij Nano, dus dat dit zelfde traject terug keert is wel fijn. Ook in mijn Nano werd de alg langsaam wit. Als ik me goed herinner (dagboek + verhuizing = uhhh waar?waar?) dan heb ik er toen eerst een drietal slakken in gezet, en na een week een egel. Ik wil dit ook weer aanhouden.

Het enigste wat ik bij de Nano anders deed is opstarten met een bodem. Ik heb er geen spijt van gehad, en ook geen last..maar het is gewoon waar dat die vatbaar is voor vuiligheid. Je moet hem dus een beetje bijhouden. Nu gaat dat in een 60cm goed.. maar in mijn nieuwe bak is het wel wat werk. En aangezien ik wel graag een experimentje doe, heb ik deze bak zonder bodem opgestart. Al moet ik zeggen dat de bodem nu wel Wimbledon lijkt :)

Vanavond maken we het potfilter even schoon, en verder niets... saai....
Gisteren heb ik alleen even de ramen schoon gemaakt. Dat werd wel heel erg na 11 dagen...

de Vos

Senior Forumlid
Leuke bak hoor, maakt een leuk geheel in de woonkamer. Nu lekker de bak laten rijpen en Dan moet het helemaal goed komen. Succes Grtz ralph

OP
World Citizen

World Citizen

Gematst
Update

Althans, er is weinig te updaten buiten wat voortgang. Uiteraard kan ik niets doen, buiten afwachten en turen in de bak.

Ik ga vanaf vandaag hier een daar wat algjes wegplukken...
De waterwaardes hou ik in de gaten, maar in zo een vroeg stadium zegt dat natuurlijk weinig. No2 en No3 meet ik nog niet... Po4 zakt langsaam een beetje... we zitten nu op ongeveer 0.4 mg/l... al word het nu wel moeilijk om de test af te lezen.

Fotos

Dit komt eruit na 13 dagen skimmen. Bah wat een stank kwam eraf. Maar anderzijds zijn we er vanaf... dus ik ben er blij mee.
IMG_4527.jpg

mmmm... niet wat je op een terrasje wilt ontvangen.
IMG_4528.jpg

En dan wat algen foto's
IMG_4534.jpg

IMG_4533.jpg

En we vonden nog een klein slakje...
IMG_4530.jpg

Slot

Zoals gezegd vanaf vandaag gaan we algen plukken... en nog maar weer wachten.
Ik moet nog het eea aan de techniek doen.. dus daar heb ik rustig de tijd voor...
Eerst ga ik even nadenken over bescherming van de pompjes... Ivm opzuigen van koralen ed.

Laatst bewerkt:
Bovenaan