Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rode planaria

Danielleg

ZeewaterForum lid
Hoi allemaal,
Ondertussen het kijken naar mn aquarium zag ik ineens een beestje boven het zand omhoog kruipen. Volgens mij is dit rode planaria. Moet ik al actie ondernemen of kan 1tje geen kwaad? Waarschijnlijk zitten er dan wel meer dan 1🤔 een foto maken lukte niet omdat hij klein was en de camera niet scherp wilde stellen
 
Dat dingetje van vanmorgen zie ik niet meer. Heb lang gezocht. Als ik hem weer zie zal ik een foto maken. Nu zie ik wel hele kleine rode sliertjes op de ruit. Ze zijn ongeveer 1mm.
Iemand enig idee of ik me zorgen moet maken?
 

Bijlagen

  • 136EC5DA-4494-49A7-BE88-C638B191D021.jpeg
    136EC5DA-4494-49A7-BE88-C638B191D021.jpeg
    105 KB · Weergaven: 56
Hoi allemaal,
Ondertussen het kijken naar mn aquarium zag ik ineens een beestje boven het zand omhoog kruipen. Volgens mij is dit rode planaria. Moet ik al actie ondernemen of kan 1tje geen kwaad? Waarschijnlijk zitten er dan wel meer dan 1🤔 een foto maken lukte niet omdat hij klein was en de camera niet scherp wilde stellen
Herken je op deze foto's


wat je beschrijft?
 
Als je je in de toekomst geen zorgen wilt maken over dit soort “plagen” dan kun je het best een lipvisje plaatsen.....
Deze hoort in mijn ogen eigenlijk bij de standaard onderhoudsploeg van elke bak....
Ja daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Weet alleen niet of ik dit aandurf met de grootte van mijn bak. Het is de red sea max e170. Hoe denkt u daar over?

de bewoners:
2 slakken
2 poetsgarnalen
1 gramma loreto
1 kauderni
2anemoonvissen
1 gele goby
1 stonogobiops nematodes
 
Laatst bewerkt:
Ja de vorm lijkt op de omcirkelde in de afbeelding. De kleur is alleen roodbruinBekijk bijlage 551962
Ik kan me erin vergissen maar deze lijken mij niet zo schadelijk en worden niet groot. Je moet ze wel in de gaten houden. Ik heb ze liever niet maar als ze tot een beperkt aantal blijven dan is er niet zoveel aan de hand.
En inderdaad, zoals Don Pedro al zei, kun je overwegen om zo'n lipvisjes daarvoor in te zetten.
Als je nu iets snels zou willen ondernemern kun je ze
voor zover je kan
eruit hevelen met een luchtpijpje aan een luchtslang. Het water dat je meehevelt vervang je met vers water en het hoeft niet veel te zijn aangezien je hevelt (gericht op de wormpjes) met een luchtslang
Op deze manier zullen de wormpjes niet snel uit je bak verdwijnen maar je kan ze beperken in hun aantal.
 
Duidelijke foto, dankjewel!
Goed om te zien dat andere plankton diertjes aanwezig zijn.
Ja zeker😁 die zitten lekker op de ruit😜 ze zijn heeel klein! Op de foto ziet het er redelijk groot uit namelijk maar het zijn ini mini stipjes op de ruit
 
Bovenaan