Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rode flap

Jelmer

ZeewaterForum lid
Beste leden,

Ik zit al een maand of 3 met een rode flap probleem. Ik heb veel geprobeerd, maar het blijft hard groeien. Ik zal even hieronder alle feiten uiteenzetten:

Bak: Redsea Reefer XXL 750 Deluxe Edition
Verlichting: 4x hydra 26 HD LED
- Staat 12 uur per dag aan, van 11 tot 11. Zonopkomst en ondergang bouwt op/af in 3 uur.
- Lichtspectrum:
1. UV: 20%
2. Violet: 118%
3. Royal: 140%
4. Blue: 116%
5. Green: 0%
6. Deep red: 0%
7. Cool White: 60%

Techniek in sump: Powerfilter, Werfelbedfilter (met kool), afschuimer, zeoliet, wierenfilter
Inhoud bak:
- 80KG levend steen
- Picasso doktersvis, gele doktersvis, bispinosa dwergkeizer, groene juffertjes, vossenkop, nemo's, groene lipvis, schaakbord lipvis, vorkstaartje
- Allerlei soorten koraal, zowel softkoralen als steenkoralen

De vissen voer ik dagelijks mysis, artemia en spirulina.

Stromingspompen:
- 1x 10.000 l/h opvoerpomp
- 2x 10.000 l/h stromingspompen, waarvan eentje linksonder naar boven gericht richting achterwand, en eentje rechtsboven gericht richting voorkant

De bak draait nu 8 maanden, en is vanuit een rio 240 overgezet (inclusief water). In de rio geen last gehad van flap.
Na ongeveer 5 maand, begon de flap te groeien. Het zat eerst met name op het grind, maar zit nu ook op de koralen (met name de caliendrium, welke hier onder lijdt).
Om de flap tegen te gaan, heb ik in de afgelopen 3 maand het volgende geprobeerd, zoals:
- Afzuigen flap
- Dagelijks toevoegen goede bacteriën (allerlei verschillende merken, om diversiteit aan bacteriën te waarborgen)

Daarnaast meet ik wekelijks de waardes zelf, en laat ik het doen door een speciaalzaak hier in de buurt (om dubbel te checken). Hier zitten eigenlijk nooit verschillen tussen, dus ik kan wel stellen dat de waardes betrouwbaar zijn. Deze waardes zijn ook altijd stabiel, en volgens mij zouden deze waardes geen oorzaak mogen zijn voor rode flap. Zie onderstaand de waardes:

Kh: 8
No2: 0
No3: 3
Po4: 0,06
Ca: 450
MG: 1425
Zout: 33%

Wat ik verder doe, is enkel water toevoegen dat verdampt. Ik ververs dus geen water. Daarnaast hanteer ik geen specifieke methode, maar voeg ik de volgende supplementen toe:
- Nopox, 4ml per dag
- Kh (colombo): 20ml per dag
- Coral vits (colombo): 6ml per dag


Mijn vraag is nu, wat kan ik nog doen om de flap tegen te gaan? Ik werk bewust niet met medicijnen, omdat ik bang ben dat dit mijn koralen zal aantasten. Daarnaast is dit een oplossing die de oorzaak niet aanpakt, en dus ben ik bang dat er vervolgens gewoon weer terug komt. Ik ben heel erg benieuwd of jullie nog opties hebben die ik kan proberen!
 
Vervelend.
Ik heb goede ervaringen met het dagelijks afzuigen en daarbij je licht intensiteit verminderen.
Daarnaast nog wat nieuwe bacteriën introduceren.
Stroming nalopen en evt wat veranderen dat er net iets meer stroming over die plekken komt.

De 2de keer had ik dr geen zin (ik wist hoe het kwam en ben gewoon lomp geweest) in en heb ik direct chemiclean ingezet.
Werkte simpel en zeer doeltreffend, een stuk minder moeite dan dagelijks ermee aan de slag moeten.
Al is het natuurlijk wel gewoon een ab kuur die je erin gooit.
 
Bedankt voor je antwoord. Eigenlijk zeg je dus dat ik op dezelfde manier door moet gaan, en gewoon volhouden?
 
Rode flap is een onbalans in je bacteriën , zodra er te weinig goede bacterien aanwezig zijn grijpt de flap bacterie zijn kans

De flap is altijd aanwezig en komt zelfs in de lucht voor , het zijn gewoon een bacteriën soort die slecht tegen licht kunnen en daarom een slijmerige laag maken waardoor het licht tegen gehouden wordt.

Je kunt mijn inziens op 2manieren de strijd aangaan

1 je voer regime aanpassen zodat er minder overblijf als voer voor de bacterie en hierbij je stroming verhogen op de plaatsen waar de flap aanwezig is in combinatie met het toevoegen van bacteriën , het liefst in vorm van levend steen.
Ook zorgen dat het zand op de bodem schoon is.
Dit gewoon vol blijven houden.......kan maanden duren

2. Zoals ik gedaan heb
Chemiclean toepassen (besteld op eBay) , na 3 dagen over kool filteren en daarna ca 10 kg vers steen ingebracht.


Heeft bij mij prima gewerkt zonder enkele problemen met mijn koralen/vissen.

Om de balans van de bacteriën in de toekomst naar de goede zijde te houden kun je in je sump ook een blok keramisch matriaal toevoegen waar extra bacterien zich kunnen vestigen.

http://www.oceanandlake.nl/merken/cermedia/marine-pure-block-4935.html



Succes peter
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik zelf vaak 100 % natuurlijke honing, duurt even 6 weken maar dan verdwijnt de flap en als je honing blijft toevoegen blijft de flap ook echt weg.. wat het verder met de bacteriecultuur dat weet ik niet maar ik heb er tot nu toe nooit nadelige problemen aan overgehouden.
 
Afzuigen deed ik 2x per week, eind van de dag. Maar het komt dan razendsnel terug.

Zo’n blok keramisch materiaal, lijkt mij een beetje op zeoliet, klopt dat? Dat gebruik ik al namelijk. Misschien extra levend steen toevoegen in de sump, dat kan ik ook nog wel doen. Bacteriën voeg ik, zoals gezegd, al heel veel toe. Van allerlei merken, iedere dag.

Hoe werkt dat precies met de honing? Koop je dat gewoon in de supermarkt? En hoeveel / hoe vaak voeg je dit toe?
 
Afzuigen deed ik 2x per week, eind van de dag. Maar het komt dan razendsnel terug.

Zo’n blok keramisch materiaal, lijkt mij een beetje op zeoliet, klopt dat? Dat gebruik ik al namelijk. Misschien extra levend steen toevoegen in de sump, dat kan ik ook nog wel doen. Bacteriën voeg ik, zoals gezegd, al heel veel toe. Van allerlei merken, iedere dag.

Hoe werkt dat precies met de honing? Koop je dat gewoon in de supermarkt? En hoeveel / hoe vaak voeg je dit toe?

Het beste is echte natuurlijke honing, kun je wel bestellen even op Google kijken. Doe zelf dagelijks 1,5 ml op 250 L. Nogmaals ik weet verder niet of het eventueel kwaad kan heb zelf nooit problemen mee gehad, wat ik wel weet is dat het bij mij prima werkt.
 
Even dit topic omhoog halen omdat hier ook over honing gepraat word, en er een flap probleem is.

Honing is meer dan alleen suiker, er zit zoveel in dat ik het even op een rij zet en mijn gedachte hierover wil filteren met jullie.

De samenstelling van honing bestaat uit ongeveer 70% snelle suikers, glucose, sacharose en fructose die allemaal snel en gemakkelijk op te nemen zijn. De overige 30% bestaat uit antioxidanten, mineralen (mangaan, ijzer, fosfor, koper), vitaminen (met name uit de B groep), eiwitten, vrije aminozuren, organische vetzuren (met conserverende eigenschappen), enzymen, koolhydraten, hormonen.

"glucose-oxidase". wordt in de diastase-index als een positief kwaliteitcriterium voor honing gezien, hoe meer aanwezig hoe beter. Want de aanwezigheid van glucose-oxidase in honing is uit gezondheidsoverwegingen wel van belang. In honing zelf heeft glucose-oxidase geen effect, maar zodra honing met water verdund wordt, vormt dit enzym uit glucose en zuurstof uit de lucht, het gluconzuur en waterstofperoxide. deze laatste stof heeft een remmend effect op de groei van sommige ziekteverwekkende bacteriën.

Nu heb ik een paar dinge die interessant zijn.
- de minerale aanwezigheid in honing
- de glucose oxidase

Wat voor invloed hebben deze factoren op flap en wat doet de mininale omzetting tot waterstofperoxide met de bak en de flapbacterie?
 
Als remedie kun je je bak met komo afvalzakken afplakken en drie dagen volledig in het donker zetten koralen enz kunnen daar prima tegen als zij op transport bv uit Australië gebeurt het zelfde , ze lopen daarbij niets nadeligs op ,
Daarmee ontneem je de voeding van de bacteriën en kunnen je ingezeten goede bacs hun werk doen , en idd chemie clean ect werkt erg goed maar alles zet je op nul en krijg je vaak meer andere ellende voor terug heb lesgeld betaalt !!
 
Afzuigen deed ik 2x per week, eind van de dag. Maar het komt dan razendsnel terug.

Zo’n blok keramisch materiaal, lijkt mij een beetje op zeoliet, klopt dat? Dat gebruik ik al namelijk. Misschien extra levend steen toevoegen in de sump, dat kan ik ook nog wel doen. Bacteriën voeg ik, zoals gezegd, al heel veel toe. Van allerlei merken, iedere dag.

Hoe werkt dat precies met de honing? Koop je dat gewoon in de supermarkt? En hoeveel / hoe vaak voeg je dit toe?
Niet uit de supermarkt kopen, daar zit olie doorheen als smaak versterker. Hier een zeer goed adres voor de beste honing zonder toevoegeingen...
https://natuurlijkmartha.nl/

En dan even vragen naar neutrale honing zeeaquarium, dan weet hij het wel.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kom je aan die informatie? dat is namelijk erg vreemd en simpelweg in strijd met de regelgeving.
Ik heb hier en daar nog wat info gevraagd, maar je hebt gelijk het mag niet.
Ik lees wel eens wat en hoor wel eens wat over toevoegingen aan honing..vandaar
 
Er zijn wel verschillende soorten honing. Bloemenhoning (verschillende soorten bloemen), Honing van Acasia weide, etc. Misschien dat dat nog wat uit maakt?
 
Er zijn wel verschillende soorten honing. Bloemenhoning (verschillende soorten bloemen), Honing van Acasia weide, etc. Misschien dat dat nog wat uit maakt?
Je kunt denk ik beter gewoon suiker gebruiken blijft een koolstof en honing naturel of smaak toevoegers beetje duister dat honing verhaal wel erg lekker door de kwark
 
Je kunt denk ik beter gewoon suiker gebruiken blijft een koolstof en honing naturel of smaak toevoegers beetje duister dat honing verhaal wel erg lekker door de kwark
Het gaat er toch om dat in honing een stofje zit als die in aanraking komt met water onstaat er een beetje waterstofperoxide..
 
Het gaat er toch om dat in honing een stofje zit als die in aanraking komt met water onstaat er een beetje waterstofperoxide..
Dit is abracadabra wel leuk gevonden
 
Bovenaan