Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rode flap of dinoflagellaten

Daantjuhhx

ZeewaterForum lid
Hoi allemaal,

sinds vier dagen zie ik ineens dat een kolonie van mijn groene sterpoliep niet meer opengaat en er zit volgensmij rode flap overheen. Ik zie sinds vier dagen ook ?rode flap? Op de stenen zitten.....

Het aquarium draait nu een half jaar.
Het is de sera marin biotop cube 130.
Het blauwe licht gaat om 10:00aan. Dan gaat om 11:00 het witte licht (dit is de standaard t5 verlichting van het aquarium zelf, daar zitten ook twee blauwe lichten in maar het oogt als wit licht in het aquarium) er ook bij aan. Om 20:00 gaat het witte licht uit, en om 22:00 zijn alle lichten uit. Buitenom de standaardverlichting, heb ik nog een ledbalk toegevoegd, omdat ik het idee had dag mijn koralen te weinig licht hadden. (De harde koralen doen het heel slecht in mijn bak.... waar dus de vorige eigenaar ook mee kampte, de oorzaak kan ik niet achterhalen, zou dat het licht zijn? Kroepoekleder, gorgoon en keniaboompje doen het wel)

Dit zijn de waterwaardes:
Nitraat: 25 mg/l
Nitriet: 0,01 mg/l
KH: 7,5
pH: 8,3
Calcium: 440
Magnesium: 1350
Ammonia: 0
Zout: 34
Temperatuur: 25

het nitraatgehalte is hoog. Dit krijg ik ook niet naar beneden. De vorige eigenaar van dit aquarium zei dat bij hem het nitraatgehalte zelf op 50 mg/l zat. Nu had ik dus gelezen, dat bij rode flap het nitraatgehalte juist hoger dan "normaal" moest zijn zodat de rode flap verminderd. Maarja, bij mij is deze wel heel hoog..

ook zie ik dat het koraalzand wat "klontert"

ik ververs elke week 10% water met zeewater van neeltje jans. Ik vul het verdampte water bij met osmosewater. 1x in de maand ververs ik in plaats van met water van neeltje jans, met zelf aangemaakt water met aquaforest reefsalt
de aquariumbewoners:
1 gramma loreto,
1 kauderni
2 clownvis
2 poetsgarnalen (eentje draagt eitjes🎉)
2 slakken
Stonogobiops Nematodes
Gobiodon Okinawae

ik heb ook nog een extra stromingspomp in het aquarium hangen

hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!! Het ziet er nu nog een beetje uit als het "beginstadium" graag zou ik de oorzaak aan willen pakken, maar die oorzaak weet ik niet.
achteraf blijkt wel, dat de persoon waarvan ik de koralenstekjes had overgenomen, nu ook rode flap in zijn aquarium heeft. Toen ik er was voor de stekjes was het niet zichtbaar. De stekjes staan ondertussen rond de 3 maanden in mijn aquarium. En sinds vier dagen zie ik de rode flap/ dinos.46AA869D-65C6-46EA-81AC-A3671D7E6C7C.jpegimage.jpg

9 uren volledige verlichting (tel ik goed?) en dus 4 uren de blauwe T5s

Hoeveel Watt zijn de standaard T5s?
Hoe oud zijn ze?
Kan best zijn dat je wat te weinig licht hebt, maar wat hoger in de bak zou het toch wel moeten lukken met wat gemakkelijkere SPS (hystrix ofzo).

Hoeveel stroming heb je?
Wat is je fosfaat gehalte? Nitraat kan niet dalen als er geen fosfaat is.

Flap is voornamelijk een indicatie van onbalans en/of een jonge bak (dat is dus zeker zo). Geduld, balans proberen te krijgen, bacteriën toevoegen.

OP
Daantjuhhx

Daantjuhhx

ZeewaterForum lid
9 uren volledige verlichting (tel ik goed?) en dus 4 uren de blauwe T5s

Hoeveel Watt zijn de standaard T5s?
Hoe oud zijn ze?
Kan best zijn dat je wat te weinig licht hebt, maar wat hoger in de bak zou het toch wel moeten lukken met wat gemakkelijkere SPS (hystrix ofzo).

Hoeveel stroming heb je?
Wat is je fosfaat gehalte? Nitraat kan niet dalen als er geen fosfaat is.

Flap is voornamelijk een indicatie van onbalans en/of een jonge bak (dat is dus zeker zo). Geduld, balans proberen te krijgen, bacteriën toevoegen.
Dank u wel voor de reactie. De verlichting is 2x T5 - PL-24W lampen voor aktinisch blauw licht en kleurneutraal daglicht. Deze lampen branden van 11:00-20:00. Dat is inderdaad 9 uur. Naast deze lampen, zit er nog een ledbalk bij. Hierin zitten witte en blauwe leds. De witte staan ook aan van 11:00-20:00. De blauwe hiervan staan aan van 10:00-22:00. Ik weet hiervan alleen het merk en intensiteit niet, omdat ik deze erbij kreeg. Ik weet niet hoe oud de lampen zijn. De opvoerpomp die er nu inzit is 1000l/h. In het aquarium zelf zit ook nog een extra stromingspomp. Fosfaat gehalte is onbekend. Hiervoor zal ik een test gaan aanschaffen.

Ik ken de Sera niet echt, maar 48W T5 lijkt me weinig voor SPS, hooguit hoog in het aquarium Proberen. T5s worden normaal tussen 9 en 18 maanden vervangen.

Schouten_t

ZeewaterForum gebruiker
Vaak komen deze problemen voor bij een onbelangrijke tussen nitraat en fosfaat waarbij vaak 1 van beide op 0 zit en de andere blijft stijgen. Wat superbert zegt klopt dus. Ik vermoed dat je fosfaat op 0 zit, maar dat moet je test gaan bewijzen. Als je nitraat op orde wil krijgen kan je fosfaat en eventueel een koolstofbron toevoegen. Als je dit doet zullen bacteriën toenemen die deze stoffen ook weer afbreken, waardoor je nitraat ook weer afneemt.
Als ik weer paarse vlekken in mijn aquarium krijg dan weet ik dat ik weer fosfaat moet toevoegen... waarna het weer verdwijnt. Ik heb het alleen nog niet stabiel.

OP
Daantjuhhx

Daantjuhhx

ZeewaterForum lid
Vaak komen deze problemen voor bij een onbelangrijke tussen nitraat en fosfaat waarbij vaak 1 van beide op 0 zit en de andere blijft stijgen. Wat superbert zegt klopt dus. Ik vermoed dat je fosfaat op 0 zit, maar dat moet je test gaan bewijzen. Als je nitraat op orde wil krijgen kan je fosfaat en eventueel een koolstofbron toevoegen. Als je dit doet zullen bacteriën toenemen die deze stoffen ook weer afbreken, waardoor je nitraat ook weer afneemt.
Als ik weer paarse vlekken in mijn aquarium krijg dan weet ik dat ik weer fosfaat moet toevoegen... waarna het weer verdwijnt. Ik heb het alleen nog niet stabiel.
Super bedankt voor de reactie!! Vandaag had ik water meegenomen om een fosfaat test te doen met een hanna meter, maar de reagens was helaas op. Dus ik ga nu zelf een weer nieuwe fosfaattest aanschaffen. Ben benieuwd! Vandaag hoorde ik ook dat iemand zijn KH had opgehoogd naar 9 en dat zijn flap hierdoor weggaat. Kan dit kloppen of is het niet slim om deze op te hogen? Bij hem zat de KH eerst op 7 en nu op 9. Bij mij zit hij nu op 7,5.

wat voor fosfaat voegt u toe?

Eerst meten en zeker weten dat fosfaat op 0 staat.

Maakt niet zoveel uit van welk merk je fosfaat toevoegt. Gewoon goed lezen hoeveel een bepaalde verhoging teweeg brengt. Goed uitrekenen en maar weinig toevoegen (beter een tijd lang te weinig dan in 1x teveel!). Eventueel verdunnen met osmose-water als de uitgerekende hoeveelheid erg weinig is.

Begin gewoon eens met fosfaat toevoegen zodat je op 0.010 ppm uit zou moeten komen. Als je dat een paar dagen doet kun je eens meten (zul je waarschijnlijk de eerste tijd 0 meten, dan wellicht een heel klein beetje verhogen). Meet ook je nitraat, want die kan als gevolg van de fosfaat toevoeging zomaar flink omlaag gaan (En 0 wil je ook daarvoor niet)

Schouten_t

ZeewaterForum gebruiker
Super bedankt voor de reactie!! Vandaag had ik water meegenomen om een fosfaat test te doen met een hanna meter, maar de reagens was helaas op. Dus ik ga nu zelf een weer nieuwe fosfaattest aanschaffen. Ben benieuwd! Vandaag hoorde ik ook dat iemand zijn KH had opgehoogd naar 9 en dat zijn flap hierdoor weggaat. Kan dit kloppen of is het niet slim om deze op te hogen? Bij hem zat de KH eerst op 7 en nu op 9. Bij mij zit hij nu op 7,5.

wat voor fosfaat voegt u toe?
Ze maar je tegen u, ik gebruik fosfaat van DRS. Maar als ik advies mag geven: eerst meten en dan niet teveel dingen gelijk in je bak doen. Flap afzuigen kan helpen erger te voorkomen trouwens.

OP
Daantjuhhx

Daantjuhhx

ZeewaterForum lid
Ze maar je tegen u, ik gebruik fosfaat van DRS. Maar als ik advies mag geven: eerst meten en dan niet teveel dingen gelijk in je bak doen. Flap afzuigen kan helpen erger te voorkomen trouwens.
Bedankt! Toevallig had ik bij de waterverversing al waf afgezogen ja!

Bovenaan