Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rifwachter

schildpadjee

ZeewaterForum lid
Ik kan een rifwachter van 12cm voor 50 euro kopen. Is niet duur of wel? Vraag me af of hij reefsafe is en van mitrax krab bloedgarnalrn wurdemannis en slakken afblijft.

Erbe2307

René van der Bel
Niet duur nee, maar is dit in een winkel of een overname van een particulier? In dat laatste geval is het een nette prijs voor een mooie vis.

Als dit bij een winkel is zou ik even verder informeren naar de herkomst van het dier. Goedkope dieren in de winkel zijn een goede reden voor wat achterdocht met betrekking tot de manier waarop de dieren gevangen zijn. Rifwachters zijn normaal gesproken duur, niet alleen omdat ze mooi zijn, maar vooral om dat ze lastig te vangen zijn. Ze leven namelijk in dieper water en verscholen in holen.
Als ze zo goedkoop in de winkel worden aangeboden heb je grote kans dat ze op onethische wijze (lees: met gif) gevangen zijn. A) dit wil je niet promoten dus deze vis zou ik dan ook niet kopen B) het gif kan nog lang doorwerken met op termijn de dood van de vis tot gevolg. Hoe goedkoop de levende vis ook was, een dode is oneindig veel duurder.

Dus laat je goed informeren, geeft een winkelier aan niet te weten waar zijn vissen vandaan komen, komt ie met ontwijkende antwoorden of een over romantisch/fantastisch verhaal om jou over te halen? Dan niet doen! We hebben hier te maken met levende dieren, dus wees kritisch en help eventuele onethische praktijken niet in de hand door verdachte dieren aan te schaffen, ook niet uit medelijden voor het dier.

Verder ff voor je gegoogled:

https://www.zeewaterforum.info/database/index.php?DierID=469&taal=ned&GroepID=21&HoofdgroepID=1
Reefsafe: soms

https://reefapp.net/en/lex/details/calloplesiops-altivelis
Reefsafe: with caution, may eat small fish or shrimp

Kortom soms wel soms niet, niemand die je hier een sluitend antwoord op kan geven.
Mitrax en bloedgarnalen zijn in mijn ogen geen "small shrimp", dat gaat dus wel goed. Wurdemanni is grens geval...

Erbe2307

René van der Bel
Dit is een risico inschatting die je zelf moet maken om vervolgens een afweging maken.
Er zijn nou eenmaal vele onzekerheden in deze hobby. Het gedrag van dieren is er een van. 100% garantie krijg je daarop nooit.

Informeer eens bij de verkoper wat voor kleine vissen/garnalen die erbij heeft zitten in de bak. Dan kan je op basis daarvan je inschatting/afweging maken.

Bovenaan