JelleSiemonsma
ZeewaterForum lid
Ik ben weer los. 2 weken geleden het water laten weglopen omdat ik mechanisch nog wat aanpassingen aan de constructie heb uitgevoerd. Het aquarium staat op zolder en ik wil zeker zijn dat het risico op breuk o.i.d. minimaal is. Vandaag dus weer opvullen van het aquarium. Ik hobby zelf met electronica en software, dus is dit aspect best wel ver "doorgevoerd". Na heel veel testen en uitproberen gedurende -ik denk al met al- wel 4 jaar, vond ik dat er basis kennis voldoende was om te gaan bouwen. Verleden jaar in bouwvak alle materialen gekocht en gaan bouwen. Enkel pompen, verlichting, kleppen, skimmer etc. zijn gekocht, de rest is DIY. Alles staat er nu en ik heb er vertrouwen in dat het i.i.g. niet meer aan de techniek kan liggen. Onderstaand de opsomming van het geheel:
Ik maak gebruik van de dood steen en een bacterie cultuur (Bacto balls). Ik weet dat niet iedereen het hier echt mee eens zal zijn. Ik heb inmiddels wel contact met een enthousiaste aquaraan, waar ik wat levende steen kan krijgen. Binnenkort in dit "theater".
...wordt vervolgt...
- Plexiglas aquarium van 100x40x40
- Plexiglas 3-vaks sump van 70x30x30. De vakken zijn afgestemd op de functie; d.w.z. de skimmer staat op het juiste nivo, bufferbak voor de opvoerpomp kan het water bij uitval van b.v. de stroom opvangen. De opvoer pomp zit buiten de sump, dit heb ik gedaan om het vak waar de pomp op aangesloten zit, zo ver mogelijk te kunnen drainen voor aanmaak van zoutwater en de water wissels (hier gebruik ik dus het laatste vak ook voor).
- Skimmer, Aqua Medic power flotter S (tot 300 liter)
- Opvoerpomp DCP2500 van Jecod
- Stroming pomp SOW-4 van Jecod
- 2 stuks Aqua Knight A029 Led armaturen
- Osmose apparaat met booster OsmoPure (ca. 190liter/dag). Met de booster haalt het apparaat deze hoeveelheid.
- 2 stuks verwarming elementen
- Grof filters 100 micron (gafzak)
- Besturing op basis van Arduino DUE en voor de HMI (handbediening en visualisatie) Visual Studio.
Met de besturing wordt het aquarium automatisch "bedreven". Eventuele alarmen -zoals te lage temperatuur, ATO actief, afwijkingen op de pH, nivo's e.d.- worden via SMS naar mijn mobieltje gestuurd. Door een SMS'je met "STATUS" naar het aquarium te sturen, krijg ik de meest belangrijke gegevens van het aquarium terug op de telefoon. Ook een eventueel dreigend beltegoed van de pre-paid kaart stuurt hij door. Op de PC -via USB aangesloten- krijg ik een overzicht van het geheel en kan handmatig ingrijpen. Het is met de HMI ook mogelijk om 3 sensoren tegelijk te trenden, b.v. de nivo's en temperaturen. Events (b.v. het open/dicht sturen van afsluiters), kan automatisch worden opgeslagen in een access database. De Arduino DUE kaart werkt geheel autonoom; het heeft de PC dus niet nodig om te functioneren. Om zonder de PC toch wat te kunnen zien, is een OLED display met de meest cruciale informatie aanwezig. Parameters voor de tijden, ATO parameters e.d. zijn opgeslagen in de besturing; een kopie hiervan op de PC. Eventueel kun je via de PC de parameters tussen de PC en de besturing synchroniseren. Op de besturingskast is dus een OLED aanwezig en de aanwezige drukknop voor o.a. ACCEPT/RESET/STATUS bevat een kleurring (RGB), die via de kleur ook nog informatie aangeeft; b.v. groene ring; alles op automaat, gele ring; alles automatisch maar er zijn sensoren of componenten op handbedrijf gezet, blauwe "steady" ring; afwijkende status maar de besturing kan dit zelf oplossen, rood knipperend; alarm, opvoerpomp uit, alle kleppen lopen dicht...
Na afkoppelen van de PC applicatie, blijven eventuele handacties in de besturing actief; ik ga er in een dergelijk geval vanuit dat ik weet waar ik mee bezig ben.... - Verlichtings tijden via HMI instelbaar
- ATO met osmose water. Hiervoor gebruik ik voor het meten van het nivo in de sump een verschildrukmeter (via kunststof schotdoorvoer koppelingen in de bodemplaten aangesloten). Het zijn dezelfde analoge sensoren als b.v. toegepast in de betere wasmachines. Op basis hiervan vul ik water aan. De TDS wordt daarbij in-line gecontroleerd. Grappig daarbij is dat bij het starten van het osmose apparaat de TDS tijdelijk een piek vertoond. Dit komt waarschijnlijk door dat het water in de osmose leiding een periode "dood staat". Daarna gaat de TDS al snel naar 0 (zoals het hoort).
- In-line pH meting en ORP. De laatste (ORP) geeft -nog- een verkeerde waarde... Op basis van de pH en de ORP wordt de RH berekent, ook dit werkt dus nog niet.
- Voor de toekomst (hier heb ik nog even de tijd voor t.g.v. inwerken van het aquarium) ben ik nu bezig met een 4-kanaals doseerinstallatie. Instelbare intervallen, vastleggen laatste hoeveelheid en laatste moment dosering, invulbaar soort additief en leeg detectie voor de vloeistofbuffers. Het programma is al zo goed als af. Ik sta op het punt de pompjes te bestellen en het geheel te maken.
- Semi automatische zoutwissel; na een druk op de knop, wordt het laatste deel van de sump gedrained (emmer niet vergeten te plaatsen...). Daarna start automatisch het osmose apparaat en vult het vak met osmose water. Wanneer het vak "vol" is; komt er een advies voor de hoeveelheid zout op het OLED display en eventueel op HMI. Na het toevoegen van het zout, een druk op de knop en het mixen start. Hiervoor wordt de opvoerpomp gebruikt. Na de mix periode; worden de kleppen weer terug gezet in de juiste positie en gaat de opvoerpomp weer richting het aquarium.
- Alle informatie van de besturing kun je ook terug vinden op mijn website (www.jbsiemonsma.nl).
Ik maak gebruik van de dood steen en een bacterie cultuur (Bacto balls). Ik weet dat niet iedereen het hier echt mee eens zal zijn. Ik heb inmiddels wel contact met een enthousiaste aquaraan, waar ik wat levende steen kan krijgen. Binnenkort in dit "theater".
...wordt vervolgt...
Laatst bewerkt: