Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Reef wave 25

TJ1995

Den Haag
Goedenavond,

Vandaag heb ik de reefwave 25 ontvangen voor in mijn redsea 170.
Zijn er mede reef verslaafde 😜 die ervaring hebben met deze stromingspomp?
Hoe hard hebben jullie de stroming staan, en welke setting.

Ik ben namelijk bang dat in te veel stroming heb…
 
Stroming is in ieder bak anders en heeft te maken met de rifopbouw en bezetting. Wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet ok te zijn. Ga kijken in winkels of bij mensen thuis, YouTube enz die een mooie bak hebben staan en kijk hoe bij hun de koralen in de stroming beweging en dan ga je thuis de pomp net ze instellen dat je genoeg stroming hebt maar ook niet teveel. Er zijn koralen die meer of minder stroming nodig hebben.

Grt Marco
 
Stroming is in ieder bak anders en heeft te maken met de rifopbouw en bezetting. Wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet ok te zijn. Ga kijken in winkels of bij mensen thuis, YouTube enz die een mooie bak hebben staan en kijk hoe bij hun de koralen in de stroming beweging en dan ga je thuis de pomp net ze instellen dat je genoeg stroming hebt maar ook niet teveel. Er zijn koralen die meer of minder stroming nodig hebben.

Grt Marco
Bedankt voor je reactie Marco !

Ik snap inderdaad dat het verschild per bak. Ik denk dat ik het aardig voor elkaar heb nu.
Het enigste wat ik lastig vind is dat ik de koralen door elkaar heb staan, misschien niet handig.. omdat ze wellicht verschillende behoeftes hebben aan stroming.
 
Gewoon de poliep expansie in de gaten houden.
Staat het koraal vol in de poliepen, kun je er van uitgaan dat de stroming in orde is.

Worden de poliepen (aan een zijde) tegen het skelet aan geperst kun je stellen dat de stroming te sterk is.

Maar als je er er van uit gaat dat je een kleine buitenboordmotor nodig hebt om de turbulentie van een echt rif na te bootsen, zul je niet te snel aan te veel stroming zitten
Hooguit dat je stroming te eenzijdig of op een plek te geconcentreerd is
 
Bovenaan