Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Red sea reefer 250

noobig

ZeewaterForum gebruiker
Na een behoorlijke poos geen aquarium te hebben, voor de zoveelste keer toch weer begonnen, bleef toch kriebbellen:)
Wat onderzoek gedaan, en uitgekomen op de red sea reefer 250 deluxe.

Nadeel van de geleverde kast is dat er niet 4 pootjes onder zitten maar 14, om het afstellen wat makkelijker te maken :))).
Na een hoop gezweet en gezeur, de kast in de breedte 100%waterpas te hebben gezet, moest hij ook nog in de diepte (van voorkant naar achterkant) waterpas gezet worden.
Hell was het. Uiteindelijk met +- 1 millimeter afwijking naar voren er voor gekozen dat het goed was.

Bak op de kast gezet, alles aangesloten, met kraanwater test laten draaien, alles oke.
Daarna het aquarium voor het eggie gevult met zoutwater, steen er in , levend zand er in, en gaan.

Zit ik savonds op de bank, valt mij op dat de bak naar voren helt, en niet 1 mm.
Waterpas er bij, op bovenkant van aquarium gemeten +- 1 mm verschil naar voren hellend.

Druk ik het waterpasa tegen de voorruit, is deze echt behoorlijk uit lood.
Houd ik het waterpas tegen de achterkant van het meubel aan wat 100% recht zou moeten zijn, zie je dus ook dat het aquarium naar voren helt.

Dus, het aquarium tordeert niet maar helt wel naar voren, lijkt er op dat het aquarium zelf gewoon niet haaks is.

Iemand enig idee?
 
509630
Zijkant rechts

509631
zijkant links

509632
Voorruit, achterkant zelfde meting zelfde kant op.
509633
Onderaan de kast zit het waterpas loodrecht op de kast en zie je dat aquarium dus naar voren hangt, kast is recht.

Ik ben het spoor even bijster
 
Net diagonaal opgemeten van aquarium, rechter zijkant, van achterkant onder baar voorkant boven os 72,9 cm. van voorkant onder naar achterkant boven is 72,4 cm.
Dus de zijkanten zelf zijn niet helemaal haaks, zit 5mm verschil in en dat kan wel is kloppen met wat ik meet als ik aan de voorkant de waterpastegen de ruit aan houd.

Is dit normaal?
 
Zou met de bak terug gaan als hij niet klopt.

Vaak zijn die meubels zo ontworpen dat ze best wel wat afwijkingen kunnen opvangen. Ik heb altijd mijn bakken gewoon neergezet. En vooral als je met hout van doen hebt moet dit zich allemaal zetten. Dus een gevuld aquarium kan anders meten dan een leeg. Stukje papier in de hoeken proberen te drukken en kijken of alle 4 de hoeken ong hetzelfde zijn.

En vergeet niet dat bij een gevulde bak je lange kanten nooit recht zijn he. Normaliter staat deze altijd wat bol.

Beetje overhellen is niet zo spannend. En je hebt een 90cm. Bij de wat langere bakken moet je even wat beter kijken.

Zou me meer druk maken om t feit dat je bak zelf scheef is.
 
Ik zou ff kijken naar de waterstand. Als dit gewoon recht is zou ik me niet druk maken.
 
Bak na aantal weken nogmaals gemeten.
Verzakt gelukkig niet verder.
Denk dat ik het maar zo houd.
De kast staat recht, alleen bovenop de bak meet ik iet afwijking.
 
Mn bak draait nu +- 6 weken.
Waterwaardes zijn:

NO3: 0
NO2: 0
PO4: 0
KH: 7,6
CA: 350
MG: 1400

Lijkt mij toch dat ik wel iets van nitraat in mijn water moet hebben.
Ik heb 2 annemonvissen toegevoegd, voer express mer dan nodig, maar lijkt alsof mn start niet door komt.
Nu zins dat ik 2 vissen heb toegevoegd en voer wel wat bruin groene aaslach op de bodem steen en glas.
Maar nog steeds lage waardes.

Gaat er bij jullie een lampje branden?
 
Ca is wel aan de lage kant he. Zou die opkrikken naar 430 ofzo.

Je algens nemen alles op. Daarom meet je niks. Opgestart met real reef rock?

Mijn opstart kwam pas door door no3 en po4 te doseren. En extreem bacterien toe te voegen. Dinos en algen verdwenen toen. Moet wel al een aantal vissen hebben. Koralen zou ik nog niet doen. Bij mij vonden ze dat geintje niet zo leuk.
 
Ca is wel aan de lage kant he. Zou die opkrikken naar 430 ofzo.

Je algens nemen alles op. Daarom meet je niks. Opgestart met real reef rock?

Mijn opstart kwam pas door door no3 en po4 te doseren. En extreem bacterien toe te voegen. Dinos en algen verdwenen toen. Moet wel al een aantal vissen hebben. Koralen zou ik nog niet doen. Bij mij vonden ze dat geintje niet zo leuk.

Maine bak heb ik dood steen in gezet.
In de sump zit +- 7 kg echt leven steen toegevoegd.

Zat een stukje ster poliep op het echte levend steen, dat heb ik in het begin in de maniak gezet en ging na +- 4 weken nieter open.
Na dat ik de vissen heb toegevoegd en meer voer toevoeg gaat dit weer goed open.

Ik ga je raad opvolgen, klinkt logisch
 
Bak draait nu 3 maanden.
In het begin voegde ik elke dag een maand lang bacterien toe, nu om de week.

Ik heb nog geen een keer no3 en no2 gemeten, telkens 0.

Leek alsof de bak niet wilde starten, op aanraden 2 annemoonvissen geplaatst om zo toch wat vervuiling in de bak te krijgen, maar tot nu toe 0,0,0

Wat ik wel heb is behoorlijk wat alg, alg wat ook steeds erger word.
Ik heb in het begin wat alg gehad wat weg trok, maar nu begint het beetje de overhand te nemen.

Ik had inmiddels wat buttons en sterpoliep van iemand overgenomen, deze hebben hier enorm last van.
Osmosewater maak ik overigens zelf met een 4weg osmose apparaat incl hars en koolstof filter.
Iemand tips?


Water waardes:

zout: 1024
no2: 0
on3: 0
po4: 0
KH: 8
CA: 380
MG: 1300
HP: 8
NH3: 0IMG-0638.JPGIMG-0639.JPG
 
Bovenaan