Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Red sea reefer 250 niet recht

noobig

ZeewaterForum gebruiker
Na een behoorlijke poos geen aquarium te hebben, voor de zoveelste keer toch weer begonnen, bleef toch kriebbellen:)
Wat onderzoek gedaan, en uitgekomen op de red sea reefer 250 deluxe.

Nadeel van de geleverde kast is dat er niet 4 pootjes onder zitten maar 14, om het afstellen wat makkelijker te maken :))).
Na een hoop gezweet en gezeur, de kast in de breedte 100%waterpas te hebben gezet, moest hij ook nog in de diepte (van voorkant naar achterkant) waterpas gezet worden.
Hell was het. Uiteindelijk met +- 1 millimeter afwijking naar voren er voor gekozen dat het goed was.

Bak op de kast gezet, alles aangesloten, met kraanwater test laten draaien, alles oke.
Daarna het aquarium voor het eggie gevult met zoutwater, steen er in , levend zand er in, en gaan.

Zit ik savonds op de bank, valt mij op dat de bak naar voren helt, en niet 1 mm.
Waterpas er bij, op bovenkant van aquarium gemeten +- 1 mm verschil naar voren hellend.

Druk ik het waterpasa tegen de voorruit, is deze echt behoorlijk uit lood.
Houd ik het waterpas tegen de achterkant van het meubel aan wat 100% recht zou moeten zijn, zie je dus ook dat het aquarium naar voren helt.

Dus, het aquarium tordeert niet maar helt wel naar voren, lijkt er op dat het aquarium zelf gewoon niet haaks is.

Iemand enig idee?
 
509634
Zijkant rechts
509635
Zijkant links

509636
voorruit

509637
Onderaan de kast zit het waterpas loodrecht op de kast en zie je dat aquarium dus naar voren hangt, kast is recht.

Ik ben het spoor even bijster

Net diagonaal opgemeten van aquarium, rechter zijkant, van achterkant onder baar voorkant boven os 72,9 cm. van voorkant onder naar achterkant boven is 72,4 cm.
Dus de zijkanten zelf zijn niet helemaal haaks, zit 5mm verschil in en dat kan wel is kloppen met wat ik meet als ik aan de voorkant de waterpastegen de ruit aan houd.

Is dit normaal?
 
Als die nieuw is, nieuwe vragen of je geld terug lijkt me ..
Lijkt me niet normaal nee !!
 
Ehmm nee, als de zijkanten echt zo'n verschil in diagonaal hebben lijkt me dat niet normaal.
Het is niet zo, dat er bij deze bak zo'n schuim mat tussen het glas en de kast zit, die op een of andere manier aan de voorkant plat is nu, en aan de achterkant niet?
(en dan nog steeds zou ik hem leeghalen en er wat aan doen, nu er nog geen dieren in zitten)
 
Ik heb bij mijn bak (red sea reefer 250) ook dat hij ook naar voren helt, maar ik kwam er pas later achter, nadat hij gevuld was met zoutwater en dieren erin.
Het verschil tussen voor en achter is misschien 1 cm. Ik heb nog geprobeerd hem te corrigeren, maar met een volle bak ging dat dus niet, daardoor uiteindelijk maar zo gelaten. De bak draait nu een jaar en heb er opzich geen last van.

In mijn achterhoofd weet ik dat het niet ideaal is, maar gok erop dat de bak van goede kwaliteit gemaakt is en de kit dit verschil moet kunnen houden?

Ik vraag mij wel af waardoor dit verschil tussen voor en achter gekomen is, want ik had de kast waterpas gezet, toen met aquarium erop waterpas gezet, maar na het vullen is dus toch het verschil ontstaan.
 
Ja ik weet ook niet zo goed wat de oplossing hiervoor is? Zeker als het aquarium al gevuld is.

Dacht dat het aan mezelf lag en dat ik tijdens het vullen had moeten blijven meten of het aquarium waterpas zou blijven staan. Maar het komt dus vaker voor.
 
Als je nu de onderkast meet staat die nog steeds waterpas?

Als het echt in de gazen bak zit zou ik toch maar eens contact zoeken met de verkoper en het geheel voor leggen aldaar. Ook bij Red Sea kunnen productiefouten voor komen als de zijwanden verkeerd (schuin) gesneden worden zal het een hele batch zijn die dit hebben
 
Mijn kast zelf stond ook iets uit het lood naar voren, scheelde 1,5mm, maar doordat de bak zelf ook iets schuin is naar voren versterkte dat elkaar denk.
Nu stond de bak ook op een houten vloer, (verzakte niet) maar zag wel duidelijk dat de bak bewoog als ik langs de bak liep, dus mijn vertrouwen werd er niet beter op :p.

Ik heb de bak volledig leeg laten lopen, 3 schroefstempels gehaald en deze via de kruipruimte onder de draagbalken gezet +- 20CM voor de bak (op stoeptegel).
Heb die stempels aardig strak aangedraaid, gemeten, kast staat nu echt 100% waterpas (niet meer naar naar voren).
In de lengte is deze iets uit het lood, zowel achter als voor, maar denk niet dat ik dat nog op kan lossen, scheelt 1 mm ongeveer hooguit 2, bak tordeert dus ook niet gelukkig.
Bak weer gevuld en staat als een huis, als ik nu langs loop of spring of iets zie je iets van een trilling op het water als de pompen uit staan maar niet schrikbarend, zie de bak niet bewegen gelukkig.

Als ik de vooruit nu meet hoe schuin deze staat zit er nog +- 3mm schuinte in, maar het schuim wat tussen de kast en het aquarium zit lijk aan de voorkant ook iets wat meer ingedrukt, ik ga er maar vanuit dat het oke is zo, wat denken jullie?
Als ik lees dat meer mensen dit hebben met deze bakken en het goed gaat, neem aan dat voor dit geld je wel mag verwachten dat het geen tjap tjoy bak is en het wel kwalitatief goed is.

Onderstaande een foto van mijn kruipruimte nu.

Zal vanmiddag even een foto maken met de waterpas en van de bak zelf.

Bedankt voor jullie reacties ;)

509814
 
je zou de onderkast ietsje achterover kunnen zetten zodat de bak wel recht staat, een beetje compenseren zeg maar.
hier staat ie gelukkig op een beton vloer( zou sterk genoeg moeten zijn staat er al weer een jaar of 6)
 
Naar achter zetten zou kunnen idd maar dan zie je aan het water dat hij scheef staat.
Nu zie je dat niet :), dat is gewoon recht nu.

foto met waterpas komen nog.

509833
 
Ik heb enigszins hetzelfde probleem bij mijn reefer 350. Als ik de waterpas op de bak leg dan staat alles zo goed als waterpas. Meet ik verticaal op de voorzijde van de ruit dan staat hij ook hellend naar voren. Ik heb me er maar bij neergelegd omdat ik geen idee had hoe ik dit eruit moest stellen en elke aanpassing resulteerde in een afwijking als ik mn waterpas weer bovenop legde. Heb je ook naar de foamlaag op de onderkast gekeken? Bij mij is deze aan de voorzijde iets meer ingeduwd dan aan de achterzijde van de bak...
 
Ik heb enigszins hetzelfde probleem bij mijn reefer 350. Als ik de waterpas op de bak leg dan staat alles zo goed als waterpas. Meet ik verticaal op de voorzijde van de ruit dan staat hij ook hellend naar voren. Ik heb me er maar bij neergelegd omdat ik geen idee had hoe ik dit eruit moest stellen en elke aanpassing resulteerde in een afwijking als ik mn waterpas weer bovenop legde. Heb je ook naar de foamlaag op de onderkast gekeken? Bij mij is deze aan de voorzijde iets meer ingeduwd dan aan de achterzijde van de bak...
Ja bij mij precies het zelfde.
Foamlaag voorkant iets meer ingedrukt fan achterkant. Wellicht komt dat doordat +- 2 cm van voorkant niet word ondersteund.
Denk ik teminste.
Hoe oud is jou bak?
 
Hier een reefer 525xl en geen probleem met waterpassen, ik zou er toch met de lfs over hebben.
Je mag toch wel kwaliteit verwachten van red sea.
 
Bak zakt niet verder gelukkig.Kast blijft gewoon waterpas.
Bak zelf onderkant is waterpas, alleen bovenkant niet.
Ga er verder niet meer aan veranderen, staat goed zo
 
Mn bak draait nu +- 6 weken.
Waterwaardes zijn:

NO3: 0
NO2: 0
PO4: 0
KH: 7,6
CA: 350
MG: 1400

Lijkt mij toch dat ik wel iets van nitraat in mijn water moet hebben.
Ik heb 2 annemonvissen toegevoegd, voer express mer dan nodig, maar lijkt alsof mn start niet door komt.
Nu zins dat ik 2 vissen heb toegevoegd en voer, heb ik wel wat bruin groene aaslach op de bodem steen en glas.
Maar nog steeds lage waardes.

Gaat er bij jullie een lampje branden?

Steen in de main bak was dood steen.
Heb in mijn dump 6kg levend steen toegevoegd, en bactostart toegevoegd.
Heb bacteriebloei gehad wat na 3 dagen weg trok.

Tips?

Ps ik ga binnenkort maar een dagboek aanmaken :)
 
Geduld hebben, bij mij heeft het 9 maanden geduurd voordat hij helemaal stabiel was
 
Bovenaan