Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Red Sea onderkast paneel krom

sidd

ZeewaterForum gebruiker
Goedemorgen iedereen,

Ik probeer al enkele maanden een Red Sea Peninsula neer te zetten, maar loop tegen een klein probleempje? aan. Ben benieuwd of er meer mensen zijn met een Red Sea onderkast en of deze wellicht hetzelfde hebben.

Vandaag heb ik een vervangend paneel ontvangen omdat de eerste krom was, maar helaas blijkt ook deze een beetje krom te zijn. In het midden scheelt het zo'n 2.75mm t.o.v. de onder- en bovenzijde hij staat bol naar buiten toe. Zo op het eerste gezicht niet super storend, maar het is wel één van de 3 panelen waar het aquarium op rust met een behoorlijk gewicht.
Inmiddels ben ik 2 maanden verder en zou ik natuurlijk graag verder gaan. Zou het kwaad kunnen dat het paneel een klein beetje krom is, zijn hier wellicht mensen die al jaren zo'n kast hebben staan zonder problemen?

Het gaat om dit zijpaneel
1738580076726.png

In het middel van het paneel zit 2.75mm verschil met de onder- en bovenkant.
1738580035645.png

Kun je het paneel niet terug buigen door hem op een vlakke ondergrond te leggen en in het midden wat gewicht er op te plaatsen en zo enkele dagen laten liggen ?

Los van het feit of het kwaad kan of niet zou ik het niet accepteren. Ik zou me er vanaf het eerste moment aan ergeren.
Zo stond ik er eerder zelf ook in. Qua prijs is het niet te vergelijken met IKEA, maar de kasten die ik heb van Ikea zijn wel recht en volgens mij nog van karton ook:ROFLMAO:

Maar als blijkt dat dit de kwaliteit is van Red Sea en mijn geval geen uitzondering betreft dan zet ik me erover heen, ik heb weinig zin om meer maanden te moeten wachten tegen de tijd dat ik dan een goede kast heb is de garantie op alles al verlopen.

Kun je het paneel niet terug buigen door hem op een vlakke ondergrond te leggen en in het midden wat gewicht er op te plaatsen en zo enkele dagen laten liggen ?
Of het werkt weet ik niet maar ik heb er nu wat opgelegd en zal het een paar dagen laten liggen.

Het feit dat je achtereenvolgens 2 panelen hebt met hetzelfde probleem, doet mij toch vermoeden dat de oorzaak elders zit.
Wordt het paneel niet op een of andere manier getorst bij het vastschroeven of ligt de ondergrond niet geheel vlak?

Het feit dat je achtereenvolgens 2 panelen hebt met hetzelfde probleem, doet mij toch vermoeden dat de oorzaak elders zit.
Wordt het paneel niet op een of andere manier getorst bij het vastschroeven of ligt de ondergrond niet geheel vlak?
Het nieuwe paneel heb ik nog niet vastgeschroefd, maar bij het oude paneel merkte ik inderdaad wel dat deze bij het stevig aandraaien nog verder krom trok. Ik heb dit met best wel wat kracht moeten doen omdat er naad tussen bleef zitten, maar dat had dus ook weer met dat kromme paneel te maken.

Ik heb een lange waterpas van 1 meter, als ik deze ernaast leg zie ik hetzelfde. Als ik de waterpas om de andere panelen leg zijn deze wel vlak. Twijfelen aan de waterpas doe ik dus niet.

Ben het met je eens dat de kans heel klein moet zijn om 2x een foutief paneel te hebben, daarom ook dit bericht. Waarschijnlijk zijn alle panelen die op deze manier geproduceerd worden zo en zijn er meer eigenaren van een Red Sea die dus een krom paneel hebben. Op het eerste gezicht valt het ook niet op, je ziet het pas als je het paneel op een vlakke ondergrond legt of langs een waterpas.

Dat laatste durf ik te betwijfelen. De kwaliteit en afwerking van Red Sea is naar mijn gevoel doorgaans erg goed. Lijkt me niet dat al hun, of een hele batch van de bakken een krom paneel zal hebben.
Lijkt me eerder een externe oorzaak. Er zijn tal van mogelijkheden als je de context maar beperkt kent.
Misschien werden de panelen in een koude of vochtige loods opgeslagen bij jou, of in de keten naar je verdeler?
Logischer lijkt me: Zit er nergens een montagefoutje? Het lijkt me niet normaal dat bij aandraaien de kromming toeneemt. Mss steekt een van de deuvels te ver uit die men vaak gebruikt in houtverbindingen?

Dat laatste durf ik te betwijfelen. De kwaliteit en afwerking van Red Sea is naar mijn gevoel doorgaans erg goed. Lijkt me niet dat al hun, of een hele batch van de bakken een krom paneel zal hebben.
Lijkt me eerder een externe oorzaak. Er zijn tal van mogelijkheden als je de context maar beperkt kent.
Misschien werden de panelen in een koude of vochtige loods opgeslagen bij jou, of in de keten naar je verdeler?
Logischer lijkt me: Zit er nergens een montagefoutje? Het lijkt me niet normaal dat bij aandraaien de kromming toeneemt. Mss steekt een van de deuvels te ver uit die men vaak gebruikt in houtverbindingen?
Daarom mijn keuze voor Red Sea, ik heb eerder een Reefer gehad en was daar super tevreden mee. Maar het begon bij deze bak al met diverse onderdelen die niet klopte. Verkeerde klem en plugs die te diep waren voor de voorgeboorde gaten. Dit is in samenspraak met Red Sea uiteindelijk wel goed gekomen, maar toont wel een gebrek in kwaliteitscontrole.

1738586627492.png1738586707085.png1738586723232.png

1738586732148.png

Het eerste paneel is direct geleverd samen met het aquarium en de rest van de onderdelen. Dit zat supergoed verpakt op een palet die rondom was betimmerd. Deze zending kwam uit Frankrijk. Het tweede paneel kwam uit het Verenigd Koningrijk ook heel goed verpakt, maar uiteindelijk zal de oorsprong zich wel in China bevinden. Beide panelen hebben niet langer dan enkele uren bij mij gelegen voor ik ze uit de doos heb gehaald.

Een montagefout bij het vervangende paneel is ook uitgesloten, deze is namelijk nog niet gemonteerd. Vanwege de ervaring met het eerste paneel heb ik hier direct na het uitpakken de waterpas op gelegd en het is minder erg dan het eerste paneel, maar wel nog steeds krom. Ik ben zeker niet de beste klusser, maar een een waterpas hanteren lukt me nog wel.

De duvels en dieptes van de gaten heb ik ook nagemeten, hier zat meer dan voldoende speling in.

Heb je wel een een waterpas langst de zijkant van jou reefer gehad ;)? Op het oog valt het namelijk niet direct op.

Back
Bovenaan