Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Red sea of ombouw?

julbijen16

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

Ik heb al een aantal jaar een zoetwater aquarium van 240 liter. Nu heb ik na lang nadenken toch besloten om nog een bak te nemen, maar dit maal zoutwater. Nu zit ik te twijfelen, ik heb de red sea reefer 170 gezien wat een volledige set is. Ik kan er ook voor kiezen om een normaal aquarium om te bouwen tot zee aquarium. Dit zal mij wel wat geld besparen maar zon systeem van red sea is natuurlijk ook heel mooi. Nu vraag ik mij af, wat vinden jullie ervan? Zelfbouw of daar niet aan beginnen en zon mooi systeem van red sea aan te schaffen wat mij iets meer gaat kosten?

groeten Julian
 
Hallo Julian,

Om dat te bepalen zou ik me een aantal dingen afvragen:
1. Hoe handig ben je, m.a.w. kun je zelf een ombouw maken die net zo strak is, leidingwerk aanleggen et cetera?
2. Je beschikbare budget, met een kant-en-klaar systeem ben je er nog niet.
3. Wat vind je mooi?
 
Ik heb sinds 8 maanden 170 reefer van RS. In het algemeen heel blij mee. ik vind de 170 L wel aan de kleine kant. Dus ik vraag me af:

Wat wil je gaan houden? mix reef aquarium? de moeilijk houdbare SPS's?

250 en 350 L Reefers zijn ook prachtig maar zijn uiteraard duurder.

gr
Nail
 
Zelf net een Red Sea Reefer 170 gekocht en draaien maar daar kun je geen bak van maken in die kwaliteit.
Alleen het heldere glas al, doe je dat zelfbouw ben je waarschijnlijk snel meer kwijt dan de reefer schat ik zo.
Grote voordeel is dat je een zelfbouw bak helemaal naar eigen wens kan maken.

Ben het wel met mijn voorganger eens dat een 170 een leuke bak is maar hij is niet heel erg groot.
Helemaal in de kast kun je eigenlijk niets kwijt als de sump er in staat.
 
Kan je bij bijvoorbeeld van Red Sea niet alleen het glas kopen en zelf een meubel maken (dan moet je dit wel kunnen uiteraard) dit meubel kan je dan helemaal naar wens indelen.
Of je laat een offerte maken voor alleen het aquarium zelf miss valt het wel mee.
 
Reeds niet op het forum gezeten dus vandaar de wat latere reactie. Heb uiteindelijk een reefer 170 gekocht. Qua geld scheelt het niet heel veel en zien er toch een stuk beter uit vind ik. Bedankt voor jullie reacties!
 

Bijlagen

  • 20181105_112716.jpg
    20181105_112716.jpg
    93,2 KB · Weergaven: 41
Kan je bij bijvoorbeeld van Red Sea niet alleen het glas kopen

Gezien de prijzen die red sea hanteert voor reserve delen is een compleet aquarium goedkoper schat ik zo.
Je kan ook niet zo maar witlofdoorvoeren monteren, overloop en de kunstof plaat moet er uit die op de bodem gekit zit of je moet de red sea buizen er bij kopen.
Alleen de 3 buizen is al 150 euro, dat is exclusief de buizen in de onderkast...:censored:
 
Gezien de prijzen die red sea hanteert voor reserve delen is een compleet aquarium goedkoper schat ik zo.
Je kan ook niet zo maar witlofdoorvoeren monteren, overloop en de kunstof plaat moet er uit die op de bodem gekit zit of je moet de red sea buizen er bij kopen.
Alleen de 3 buizen is al 150 euro, dat is exclusief de buizen in de onderkast...:censored:
Haha pff dat is een berg geld! Geen goed idee dus!
 
Alleen glas bak van optic white glas zal niet zo duur zijn dan nog de gaten en een overloop erin.

Ik zou zeggen ga eens rond bij enkele speciaalzaken en laat het een en ander uittellen
 
Bovenaan