Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Real reef rock

G.R.

ZeewaterForum lid
Hallo,

Ik heb 25 kg rrr aangekocht om mijn bak van 250 liter op te starten.
In de winkel zeiden ze me dat dit soort opstart op dit moment veel gebruikt wordt.

2 vragen:

Kan ik zo opstarten?
Duurt de opstart lang, moet ik toevoegingen doen?

Bedankt
 
Volgens de fabrikant zitten er bacteriën in dus zou je zo kunnen opstarten.
Zelf zet ik wel m'n vraagtekens er bij want het word immers droog aangeleverd , maar goed het zou kunnen.
Je zou als aanvulling van je opstart een groot gedeelte geënt water kunnen gebruiken uit een aquarium wat al enkele jaren draait , of natuurlijk zeewater .
In beide zitten ook bacteriën waarvan optie 1 mij het beste lijkt.
Of de opstart langer of korter duurt weet ik niet , je zal rekening moeten houden dat het gewoon een week of 10 á 12 duurt vooraleer je waterkolom wat stabieler word en naarmate de tijd vordert je bak echt stabiel word
Vind je het echt te lang duren om tegen "niets" aan kijken dan zou je er ook een stukje echt levend steen bij kunnen plaatsen , uit dit ontstaat dan wel leven zoals algen , kokerwormpjes , krabjes e.d
Nadeel daarvan is dat er ook ongewenste dieren meeliften die je er niet in wilt hebben.... ( maar meestal later wel meekomen met ingebracht koraal :) )
Suc6 met je opstart.
Grtz Jack
 
Je probeert bacteriëculturen op te bouwen in je aquarium die straks je vervuiling kunnen omzetten. Dat kun je stimuleren met toevoegingen als je start met RRR. Ik heb dat gedaan met een combi van bacteriën uit potjes en ammonia uit een flesje ( zie dagboek). Gaat prima maar duurt langer dan bij levend steen. Meningen lopen wel flink uiteen over de kwaliteit van de bacteriëcultuur die je zo opbouwt....
 
Misschien een forumlid in de buurt die een beetje zand uit zijn bak kan missen om te enten ?
 
Ik zou deze eens bekijken:

Denk zelf niet dat er genoeg in die stenen zit. Dus als je het wil versnellen zul je wat toevoegingen moeten doen icm wat advies uit het filmpje.
Of inderdaad wat levend spul uit een ander aquarium, maar als ik het goed begrijp duurt het dan nog steeds een tijdje omdat de bacterien die wij willen wat langzamer zijn en wat voorkeuren hebben qua leefomgeving.
 
Volgens de fabrikant zitten er bacteriën in dus zou je zo kunnen opstarten.
Zelf zet ik wel m'n vraagtekens er bij want het word immers droog aangeleverd , maar goed het zou kunnen.
Je zou als aanvulling van je opstart een groot gedeelte geënt water kunnen gebruiken uit een aquarium wat al enkele jaren draait , of natuurlijk zeewater .
In beide zitten ook bacteriën waarvan optie 1 mij het beste lijkt.
Of de opstart langer of korter duurt weet ik niet , je zal rekening moeten houden dat het gewoon een week of 10 á 12 duurt vooraleer je waterkolom wat stabieler word en naarmate de tijd vordert je bak echt stabiel word
Vind je het echt te lang duren om tegen "niets" aan kijken dan zou je er ook een stukje echt levend steen bij kunnen plaatsen , uit dit ontstaat dan wel leven zoals algen , kokerwormpjes , krabjes e.d
Nadeel daarvan is dat er ook ongewenste dieren meeliften die je er niet in wilt hebben.... ( maar meestal later wel meekomen met ingebracht koraal :) )
Suc6 met je opstart.
Grtz Jack
Water helpt niet zo veel, beter is om gebruikte stenen te nemen: https://www.zeewaternieuws.be/2020/03/kan-ik-de-opstart-versnellen-met-gebruikt-water/
 
Het is beetje kiezen tussen de pest en de cholera. Water helpt op zich niet veel, stenen wel. Bij stenen is er kans dat er plaagdieren inzitten. Een ander idee is gewoon een schep zand of twee. Minder kans op plaagdieren en toch nog goede bacteriën.
 
Een kopje zand of grind, inclusief alle daarin zittende blubber, uit een doorgerijpt systeem is een goede entbasis voor elke vorm van dood steen.
 
Of een zak grof koraalzand, kan ook in een kous zodat je telkens nieuwe toe kan voegen. hoe groffer hoe meer leven erin zit. Keer een onderzoekje ergens gelezen dat daar juist best veel bakkies nog in schuilen, meer dan gedacht was, onderzoek natuurlijk nooit meer terug te vinden.

Aquaforest Life Source, ook stampvol met bakkies die je graag wil hebben. En nee ben nog geen 1 stukje plastic tegengekomen..Monster spul :):)
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen serieus van start gegaan, heb dus: 13 kg RRR, 20 kg ingedraaid levend steen uit bestaande bak + 10 kg zand uit deze bak. Ook 50 liter water uit dezelfde bak meegenomen. Bak draaide al enkele jaren dus goed start materiaal voor mij.
Bedankt voor de vele tips.
Ik vraag me nu wel af nu ik zoveel bacterie voren erin gedaan heb hoe lang de opstart nu duurt???
 
Denk dat ik toch een goeie start heb gemaakt. Dus:
20 kg levend steen, 50 liter water + 10 kg zand uit goed ingedraaide bak (draait al enkele jaren).
12,5 kg real reef rock erbij
20 kg dood (levend) steen.
Ook beetje levend steen in de sump gelegd.

Qua techniek:

Tunze 9410 afschuimer voor aquaria tot 1000 liter (denk wel dat ik pomp of lucht demper moet vervangen maakt veel lawaai)
doorloopverwarming hydor 300 watt
Hydra cata pure doorstromer (Stream 2)
extra niveauregeling op sump
opvoerpomp jebao 2500
2x stromingspomp 2000 liter per stuk (Sicce)
spons tussen 2 vakken in sump
luchtpompje eheim maar die staat niet aan

Moest ik nog iets missen, laat het me zeker weten.

Bedankt voor de goede info


Nu geduld hebben!!
 
Ik denk dat 't wijzer is om de spons in je sump er uit te halen , dit worden alleen maar nitraatbommetjes en het vuil wat de spons tegenhoud kan beter worden verwerkt door je afschuimer.
Verder is naar mijn idee 4000 ltr stroming op 250 liter wat aan de zuinige kant .
Als vuistregel kan je 20 keer de inhoud van je bak aanhouden , ik zelf draai bv met 30 keer de inhoud.
Grtz Jack
 
Ik heb ook een spons onder de eiwitafschuimer liggen zodat hij hoger staat, ook beter weg doen?
 
Ben eens benieuwd naar de hydra stream 2, zou de nitraat en ammonia volledig uit het water halen
 
Ik heb ook een spons onder de eiwitafschuimer liggen zodat hij hoger staat, ook beter weg doen?
Yep. Beter is een verhoging van plexiglas maken o.i.d
 
4000 + 2500 van de opvoerpomp toch?
Als die opvoer ook voor stroming zorgt dan zit je aan de goeie kant.
Je kunt het zoiezo eerst even aankijken en mocht 't tekort zijn kan je er altijd nog iets bijplaatsen of zwaarder gaan.
 
Bovenaan