Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rapid Tissue Necrosis/RTN

timwijgerde

Beheerder
Beste mensen,

Ik ben weer eens in mijn archief gedoken en heb mogelijk wat relevante informatie voor jullie. Ik hoor de laatste tijd veel klachten over necrose, het afsterven van koraalweefsel. Soms is dit een zeer snel optredend fenomeen, en kan het fragmenteren van de kolonie een redding zijn. Ik maak het zelf ook weleens mee. Hier gaat hier dus om verlies van koraalweefsel, dus geen bleking (uitstoot van zooxanthellen).

Er zijn sterke aanwijzingen dat deze "vleesetende" ziekte mede wordt veroorzaakt door een bacterie uit het genus Vibrio, mogelijk Vibrio harveyi. Behandeling van de infectie is effectief met het antibioticum tetracycline. Het is sterk aan te raden deze behandeling in een apart aquarium uit te voeren, met een klein volume zodat eventueel water kan worden ververst. De behandeling moet waarschijnlijk minstens enkele dagen duren. Ik zou starten met drie dagen en het koraal de noodzakelijke voorzieningen geven (stroming, verlichting en water op de juiste temperatuur en zoutgehalte).

Mijn oud-collega Dr. Ronald Osinga heeft verder ook overtuigend aangetoond dat de verspreiding van necrose, van koraal tot koraal, kan worden gestopt (in elk geval bij Stylophora pistillata) door een UV-lamp (20W op 400 liter ongeveer) op het water te zetten. Omdat teveel gebruik van antibiotica op de lange termijn voor resistentie kan zorgen, heeft het gebruik van UV mijn voorkeur. Werkt niet dit dan kan alsnog een kolonie in een apart aquarium worden geplaatst en behandeld worden.

De vraag rijst waarom koralen soms bevattelijk worden voor een bepaalde bacterie. Dit kan door stressfactoren worden veroorzaakt, net zoals bij mensen of andere dieren.

De twee relevante papers zijn via mijn website te downloaden:

paper 1

paper 2 (zie blz. 11 en 12 gemarkeerd in geel)

discusbram

ZeewaterForum gebruiker
Bedankt voor het delen Tim! Interessante stukken.

Volgens mij had ik laatst ook iets gelezen over het gebruik van tetracycline of iets dergelijks tegen white band disease. Zal eens kijken of ik dat artikel nog terug kan vinden.

Bjorn_S

Senior Forumlid
Fijn dat je dit deelt. Hele goede info.
Ook weer een aanwijzing dat een UV lamp preventief inschakelen problemen kan voorkomen.

GlennF

Senior Forumlid
Mooi artikel Tim, wel fijn dat je dit soort zaken onder aandacht brengt. Wij hebben als hobbyisten zeker behoefte dat dit soort publicaties onder aandacht gebracht worden.
Blijkt dat continu over UV niet alleen goed is voor de vissen.
Misschien doet ozon hier ook een bijdrage.
Met antibiotica ben ik zelf erg terughoudend vanwege het resistentie probleem.

In suriname werd in het verleden antibiotica massaal ingezet bij siervissen export. Daarbij werden de opvang poelen behandeld.
Zodoende kon de antiobitica in bodem en in het voedsel keten terecht komen.

Happy Reefing, GlennF.

Laatst bewerkt:

Erik Caris

Senior Forumlid
Probleem is natuurlijk het vaststellen of je te maken hebt met de betreffende bacterie of niet.

Lijkt me inderdaad niet wenselijk dat iedereen die afstervend weefsel ziet of te maken met bleken maar het interpreteert als weefsel verlies meteen gaat grijpen naar tetracycline. Ik ben ervan overtuigd dat in de meeste gevallen zoals hier op het forum te lezen de oorzaak veel meer voor de hand liggend is en deze bacterie niet de oorzaak is.

Een UV preventief laten meedraaien lijkt me in elk geval een veiligere oplossing voor onze hobby op de langere termijn.

In elk geval bedankt voor het delen van de informatie Tim.

OP
timwijgerde

timwijgerde

Beheerder
Probleem is natuurlijk het vaststellen of je te maken hebt met de betreffende bacterie of niet.

Lijkt me inderdaad niet wenselijk dat iedereen die afstervend weefsel ziet of te maken met bleken maar het interpreteert als weefsel verlies meteen gaat grijpen naar tetracycline. Ik ben ervan overtuigd dat in de meeste gevallen zoals hier op het forum te lezen de oorzaak veel meer voor de hand liggend is en deze bacterie niet de oorzaak is.

Een UV preventief laten meedraaien lijkt me in elk geval een veiligere oplossing voor onze hobby op de langere termijn.

In elk geval bedankt voor het delen van de informatie Tim.

Hoi Erik,

Weefselverlies bij veel koralen in het aquarium duidt op een duidelijk onderliggend probleem in het aquarium, zoals een lage waterkwaliteit, giftige stoffen, etc. Wanneer enkele koralen hier last van hebben is er mogelijk een infectie aan het werk. Het is inderdaad lastig voor de gemiddelde hobbyist om een bacterie aan te tonen. Wellicht dat microbiologie op termijn zijn intrede in de hobby doet.

Bovenaan