Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Quarantaine, wel of niet?

Hats_

Student Kust- en zeemanagement
Ben benieuwd wat iedereen hier doet met betrekking tot quarantiane of andere vormen van parasietpreventie of parasietmanagement bij vissen.
Ik zelf heb een apart quarantainesysteem waar nieuwe vissen een maand in verblijven als ze geen symptomen vertonen, deze tijd gebruik ik ook om de vissen zonder competitie te laten wennen aan het voer en om ze even flink te voeren. Als de vissen symptomen vertonen zoals schuren of wanneer er parasieten zichtbaar zijn dan worden ze met medicatie behandeld en als de symptomen dan weer wegvallen dan begint de timer van een maand weer opnieuw, totdat ze een maand lang schoon zijn.

Ik doe dit nu ruim een jaar nadat ik in het begin van mijn tijd in de zeewaterhobby tot 2 maal toe mijn hele visbestand (behalve mijn lipvissen) door de wc kon spoelen door een uitbraak van een parasiet na de introductie van een vis die het zonder dat ik het gezien had bij zich droeg.

Met deze methode heb ik tot nu toe geen parasiet meer gezien (knock on wood) maar ben benieuwd wat anderen doen tegen dit veel voorkomende probleem.
 
Waarom niet preventief behandelen?
Vele zichtbare symptomen worden pas in een laat stadium zichtbaar wanneer de ziekte al ver gevorderd is. Dit verlaagd de kans van slagen voor de behandeling flink. Wat geschikte quarantaine en medicatie is verschilt ook erg per vissoort dit is haast een studie op zich.


Ik doe zelf geen echte quarantaine. Het hangt van de vissoort en de herkomst af waar ik ze vandaan haal en indien nodig bestel ik ze via een winkel die voor mij de quarantaine doet. Dit overleg ik ook vaak met iemand die er meer verstand van heeft dan ik.

Inmiddels heb ik zelf ook wel wat ervaring opgebouwd om die inschatting te maken. Sommige vissen wil je juist een zo kort mogelijke transitie van oceaan naar aquarium. Of soms zit een vis al zooo lang bij de groothandel dat een maand in jouw quarantaine bak geen verschil meer zal maken.

Wat ik wel doe, in sommige gevallen, is een vis enige tijd in een wenbakje in de bak houden. Zo kunnen de vissen in de bak wennen aan de nieuweling zodat er op den duur een vreedzame introductie mogelijk is. Of ik dit doe hangt ook weer van de situatie af. Of er agressie te verwachten is, of een vis beter eerst even rustig leert eten etc. etc. Echter dit is dus geen quarantaine, want de vis zit in hetzelfde water als de andere vissen.

In weer uitzonderlijker gevallen houdt ik een vis langere tijd in een apart bakje, echter dit doe ik alleen wanneer ik een vis bijvoorbeeld langere tijd apart wil voeren om deze eerst wat te laten groeien voor ik over ga tot introductie in de bak. Dit geldt bijvoorbeeld voor hele kleine nakweek visjes (een dwergkeizer van 1,5cm bijvoorbeeld).
 
Ik behandel sommige vissen die erg gevoelig zijn voor bijvoorbeels stip preventief, maar zoals je zelf ook al zei ligt dit een beetje aan waar de vis vandaan komt. Ik probeer meestal ook de vissen zo "veilig" mogelijk te bestellen door ze via een winkel direct vanuit de groothandel te laten komen, dus zonder dat ze in de bakken van die winkel terecht komen.

Waarom ik meestal niet preventief behandel is omdat ik van mening ben dat dat op zijn beurt een hoop stress kan veroorzaken voor de vissen wat misschien onnodig is. Bovendien is een intensieve quarantaine met medicatie erg prijzig vanwege het aantal waterwissels dat gedaan moet worden om ammoniak in check te houden. Ik heb dit wel overwogen maar vanwege de prijs en tijd die er dan in gaat heb ik besloten voor deze methode, in mijn ogen "the next best thing".

zo'n wenbakje heb ik ook al naar zitten kijken en ben daar wel erg geïnteresseerd in want zie er steeds meer mensen veel succes mee hebben om agressie tegen te gaan.

Ik heb ook videos gezien over een product genaamd safety stop in amerika, dit houdt in dat je de vis tweemaal geringe tijd in een bad met medicatie houd (2 verschillende) en hierdoor kunnen een groot aantal parasieten verwijdert worden voordat de vissen in de bak geïntroduceert worden. Ben dit helaas nog nergens in nederland tegengekomen...
 
Ik heb mijn vissen vanuit een LFS die ik vertrouw en ga ze zeker ook niet ergens anders halen dan daar. Ik weet dat ze daar enige quarantaine en inspectie ondergaan voordat ze verkocht worden waarna ik ze gewoon overwende en in de bak liet. Ik heb zodoende ook geen noodzaak gevoelt voor een quarantaine opstelling.

Ik moet wel eerlijk aangeven dat ik maar een 400L aquarium heb en mocht je daadwerkelijke grotere systemen( met meer/zeldzamere vissen) gaan houden dan zou ik het wel gaan overwegen. Ik heb wel 24/7 een UV pomp/lamp meedraaien in het systeem voor zover dat baat mag hebben.
 
Waarom ik meestal niet preventief behandel is omdat ik van mening ben dat dat op zijn beurt een hoop stress kan veroorzaken voor de vissen wat misschien onnodig is. Bovendien is een intensieve quarantaine met medicatie erg prijzig vanwege het aantal waterwissels dat gedaan moet worden om ammoniak in check te houden. Ik heb dit wel overwogen maar vanwege de prijs en tijd die er dan in gaat heb ik besloten voor deze methode, in mijn ogen "the next best thing".

Ja maar, quarantaine op zich ik ook al stressvol en mogelijk overbodig. Waar ligt de grens van wat acceptabel is vs wat het effectiefst is?
Wacht je tot verschijnselen zichtbaar worden is dat nog veel stressvoller en moet de vis waarschijnlijk ook langer in quarantaine. Extra veel leed dus.
Daarnaast, als je geen preventieve medicatie toepast dan heb je nog dikke kans dat je ziekteverwekkers met een nieuwe vis introduceert bij je andere vissen.

Wat is je doel? Is het wel echt the next best thing? Ik denk in veel gevallen niet.
Quarantaine gewoon om de quarantaine is weinig nuttig.
 
Ja maar, quarantaine op zich ik ook al stressvol en mogelijk overbodig. Waar ligt de grens van wat acceptabel is vs wat het effectiefst is?
Wacht je tot verschijnselen zichtbaar worden is dat nog veel stressvoller en moet de vis waarschijnlijk ook langer in quarantaine. Extra veel leed dus.
Daarnaast, als je geen preventieve medicatie toepast dan heb je nog dikke kans dat je ziekteverwekkers met een nieuwe vis introduceert bij je andere vissen.

Wat is je doel? Is het wel echt the next best thing? Ik denk in veel gevallen niet.
Quarantaine gewoon om de quarantaine is weinig nuttig.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar daar kan ieder natuurlijk een andere mening over hebben. Ik heb tot nu toe veel succes met deze methode, zie geen stressvol gedrag bij de vissen wanneer de medicatie niet aanwezig is. Heb zelf helaas geen winkel die ik vertrouw in de buurt en uberhaupt geen winkels die aan quarantaine doen.

Ik ga in ieder geval niet meer terug naar direct in de bak introduceren zolang deze methode geen nadelige effecten laat zien.
 
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar daar kan ieder natuurlijk een andere mening over hebben. Ik heb tot nu toe veel succes met deze methode, zie geen stressvol gedrag bij de vissen wanneer de medicatie niet aanwezig is. Heb zelf helaas geen winkel die ik vertrouw in de buurt en uberhaupt geen winkels die aan quarantaine doen.

Ik ga in ieder geval niet meer terug naar direct in de bak introduceren zolang deze methode geen nadelige effecten laat zien.

Hier had ik grote plannen voor een quarantaine bak te bouwen en misschien komt dat er alsnog wel ooit. Maar nu, om dezelfde reden die rené heeft mbt het extra stress wat het beestje kan krijgen, heb ik ervan afgezien.

Maar ik snap heel goed dat als je 2x je visbestand bent kwijt geraakt, je er wel m een andere kijk op hebt. En hoogstwaarschijnlijk als mij dat overkomt zal ik mezelf toch weer bedenken om tòch die quarantaine bak op te bouwen.

Heb 1 vis met stip gehad toen ik hem introduceerde, waardoor ik mezelf al voor m'n kop sloeg. 'Had ik toch hem toch eerst maar in quarantaine gezet.' Maar deze was al zo snel weer gezond dat daardoor het hele quarantaine verhaal nog eens extra op een laag pitje kwam te staan. Vraag me ook af of het hem goed had gedaan in quaranaine (+behandeling)... Denk dat hij minder stress heeft gehad in de hoofdbak.
 
Ik haal ook m’n vissen eigenlijk altijd bij dezelfde lfs waar ik wel vertrouwen in heb. Niet dat dit garanties geeft maar goed ik probeer altijd maar zo goed mogelijk een gezond exemplaar uit te zoeken en doe deze thuis dan ook niet meer in quarantaine. Wat ik bij de laatste vissen wel heb gedaan is net als @Erbe2307 ze eerst een poosje in een wenbakje te doen gewoon in de hoofdbak zodat de vissen er al een beetje aan kunnen wennen dat er wat nieuws aan komt (denk dat dit ook wat stress voorkomt) en je ze toch nog even wat beter in de gaten kunt houden en nog wat gerichter kunt voeren.
 
Ik zie een paar keer vermeld worden dat jullie vissen halen bij lfs die quarantaine behandeling doet. Welke winkels zijn dit?
 
Ik zie een paar keer vermeld worden dat jullie vissen halen bij lfs die quarantaine behandeling doet. Welke winkels zijn dit?
ik ben er nog nooit een tegengekomen die effectief aan quarantaine doet, sommigen claimen het echter valt dit in de praktijk vies tegen. wat ander winkels dan weer wel doen is een beetje koper in hun systemen, dit kan wel helpen maar hoe effectief dit is ligt dan weer aan hoe lang de vis in kwestie daar verblijft
 
Nee, die doen geen volledige quarantaine. En vorige week een clown gehaald die ich bleek te hebben. Heeft het helaas niet gered in mijn qt
 
Wat bedoel je dan met volledig?

Geen enkele winkel doet alle vissen door uitgebreide quarantaine.
Vissen die via een groothandel binnenkomen hebben al enige quarantaine gehad en hebben niet nog een keer de volle laag nodig.

Ik versta onder volledig:
Vissen vers uit import de volledige vereiste quarantaine laten doorlopen.

Een winkel die de mogelijkheid heeft om dat te doen, dat is Ocean & Lake.


Dan nog, 99,9% van de clowns zijn nakweek en geen wild vang. Vergt ook weer een andere afweging qua quarantaine eisen.

En als laatste, wie zegt dat die clown niet stip heeft gekregen bij jou in de bak…
 
Ten eerste, ik wil de winkel niet zwart maken, er was duidelijk verteld dat de quarantaine observatie was, niet behandeling.

Ten tweede, ik weet dat het niet van mijn bak komt daar het mijn eerste tank is en dit de eerste vis.

Dus begrijp me niet verkeerd, ik stelde enkel de vraag welke winkels volledige qt doen aangezien hierop gezinspeeld werd in dit topic
 
Ten eerste, ik wil de winkel niet zwart maken, er was duidelijk verteld dat de quarantaine observatie was, niet behandeling.

Ten tweede, ik weet dat het niet van mijn bak komt daar het mijn eerste tank is en dit de eerste vis.

Dus begrijp me niet verkeerd, ik stelde enkel de vraag welke winkels volledige qt doen aangezien hierop gezinspeeld werd in dit topic
Stip kan ook met steen of koraal meekomen.. dus ook je eerste vis kan besmet raken in je eigen bak.
Ik zeg niet dat dit gebeurd is, maar de mogelijkheid is er wel zeker.
 
Ten eerste, ik wil de winkel niet zwart maken, er was duidelijk verteld dat de quarantaine observatie was, niet behandeling.

Ten tweede, ik weet dat het niet van mijn bak komt daar het mijn eerste tank is en dit de eerste vis.

Dus begrijp me niet verkeerd, ik stelde enkel de vraag welke winkels volledige qt doen aangezien hierop gezinspeeld werd in dit topic
Stip kan meeliften op alles dat je bak in komt, dus ook steen en koraal of een beetje zeewater
 
Zeker, helaas kwam ook de koraal ervandaan. Nogmaals, dit kan met elke aankoop gebeuren, live and learn zullen we maar zeggen. De consensus lijkt in elk geval te zijn dat er geen winkels zijn die naast observatie ook preventief behandelen, en dat is ok en een duidelijke reden dit zelf te doen.
 
Zeker, helaas kwam ook de koraal ervandaan. Nogmaals, dit kan met elke aankoop gebeuren, live and learn zullen we maar zeggen. De consensus lijkt in elk geval te zijn dat er geen winkels zijn die naast observatie ook preventief behandelen, en dat is ok en een duidelijke reden dit zelf te doen.
Klopt, quarantaine ligt bij de klant. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Sommige winkels nemen soms ook vissen van klanten over en dit kan soms ook voor veel problemen zorgen als deze vissen besmet waren, dus op alleen de groothandel zijn methodes zou je ook niet 100% kunnen vertrouwen. Vissen die bij de groothandel vandaan komen zijn over het algemeen gewoon schoon en gezond in mijn ervaring. Minste risico kun je dan lopen door via de winkel bij de groothandel te bestellen en vragen of zij jou willen bellen wanneer de levering binnen is zodat je ze nog in de zak van de groothandel op kan halen.
 
Bovenaan