Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Pvc tankdoorvoer, draaideel IN t water?

JelleBijker

Nieuwsgierig aagje
Hallo allemaal.

In mijn bak in aanbouw wil ik in de onderkast een sump en een stekkenbak met elkaar verbinden. Ze staan echter in aparte “kamers” in de onderkast. In het schot tussen die twee ruimtes heb ik wel twee grote gaten (diameter 100 mm).

Mijn plan was nu om zowel in de sump als in de stekkenbak beiden twee gaten te maken exact ter plaatse van die gaten in het tussenschot en onder de waterlijn. Dan wilde ik twee pvc buizen tussen de twee bakken maken. Om dat waterdicht te krijgen uiteraard met pvc tankdoorvoeren.

Echter: om niet te veel ruimte te verliezen zou ik zowel de sump als de stekkenbak vrij dicht tegen het tussenschot willen zetten (circa 1 cm), waardoor het onmogelijk zou worden om de tankdoorvoeren aan te draaien. (En ze elkaar waarschijnlijk ook zouden raken).

Kan ik de “aandraaikant” van de tankdoorvoeren ook aan de waterzijdige kant doen? Ze komen dan dus permanent onder water te staan.

Alvast bedankt voor t meedenken!
 
Dan kunnen de ringen gaan lekken. Daar wanneer de doorvoeren op de ‘normale’ manier geplaatst worden een rubberen ring aan de binnenkant heeft en aan de buitenkant een harde plasticring. Dit draai je nu om. Hard plastic sluit toch minder goed af dan een rubberen ring.
 
De rubbereb ring kan ook aan de moerkant zitten al moet je dan heel goed uitkijken dat je de rubbereb ring er niet tussenuit draaid met vastzetten

Je kunt ook de schroefdraad na hwt monteren zo kort mogelijk afzagen
 
Moer en zachte pakking a.d. binnenkant : kans op lekkage omdat er water via schroedraad kan lekken. Ik denk dat je in dit geval beter de zachte pakking a.d. buitenkant kunt plaatsen, of zachte pakking aan beide zijden.
Ik heb zelf een wof overflow set, moer binnenzijde en zachte pakking bi en bu.
Ook kun je beter geen licht op het draad hebben omdat deze begroeid met kalkalgen waardoor de moer lastig is los te draaien.
 
Hoi
Geen probleem
Gewoon rubbere ring weg gooien.
Het geheel vervangen voor sileconekit.
Eerst zacht aandraaien, dag laten drogen, en dan vast zetten.
Mvg
 
dank voor t meedenken allemaal!

kit gaat zeker waterdicht worden, dus in uiterste geval zou ik dat kunnen doen. maar ik doe t liever niet, aangezien ik in dat geval ook de sump en de stekkenbak niet meer uit de kast kan krijgen, en in voorkomend geval zou ik dat wel willen kunnen.

ik denk dat zachte ringen aan zowel binnen als buitenkant de beste oplossing is. heb er wel vertrouwen in dat t aardig dicht komt op die manier. er komt ook niet heel veel druk ofzo op, zit maar 10 cm onder waterniveau.

en dank voor de tip van de kalkalgen, in de sump zal t wel mee vallen, die zit in t donker normaal (alleen een werklampje aan als je er bezig bent). maar in de stekkenbak komt natuurlijk wel licht. ik denk dat ik de boel maar even afdek met iets zodat de schroefdraad in t donker blijft.
 
Rubber ring ALTIJD aan de kant van de bout. Binnen of buiten de bak is een eigen keuze maar in jouw opstelling wordt dat dus buitenkant.
Rubber ring NOOIT aan de moerkant. Tenzij lekkages tot je favoriet horen.
 
ja, zelfde conclusie.
 
Bovenaan