Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Probleem met SPS koraal in nieuwe bak.

Hoi thanks voor je reactie, ik heb PHX14 als template gebruikt en hem dus op 50% gezet,
Belangrijk om hier op te merken: als je het PHX14 programma op 100% zet, gebruik je dus maar ongeveer 50% van het vermogen(zo is deze template ingesteld) van de lamp. Je zet dit programma op 50% waardoor je maar ongeveer 25% van het vermogen gebruikt!

Het programma wat ik gebruik (ab+ met toegevoegd wit voor de minder blauwe look) zou op 100 % schedule instelling op 80% totaal vermogen draaien. Mijn instelling is 71% wat maakt dat de lamp op iets meer dan 50% totaal vermogen draait.
Screenshot_20210716-165520_Samsung Internet.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi thanks voor je reactie, ik heb PHX14 als template gebruikt en hem dus op 50% gezet,

Dit schema staat effectief op zo'n 25%, dat kan dus bijna niet te hoog zijn maar misschien wel te laag.

Je hebt nu een point intesity van ongeveer 50% ingesteld met een schedule instelling van 50% wat resulteert in het blauwe stuk van 25%.

Ik gebruik het AB+ schema.
 
Dat zei ik ook niet.
Ik zeg dat het hele koraal bruin is, hartstikke bruin. De vlekjes zijn wit. Verder leg ik uit dat het zeer onwaarschijnlijk is dat die vlekje zijn ontstaan door overbelichting en dat een bruin koraal ook niet duidt op overbelichting.

Verder zeg ik, dat het verplaatsten van het koraal niet noodzakelijk de oorzaak is van het verbeteren.
Dat het na het verplaatsten beter ging dat is natuurlijk waar, maar is geen bewijs. Voor hetzelfde geld was het koraal op de plek waar die stond uit zichzelf ook genezen.
Het bewijst ook zeker niet dat de afname in licht dit de genezing veroorzaakte. Het kan ook de veranderde stroming zijn geweest bijvoorbeeld.

Dus nogmaals je oorzaak-gevolgtrekking rammelt en je conclusie past niet bij de waarnemingen.


Wat betreft die zoutkorrels, ik noem hier maar een paar random voorbeelden.
Zoals ook de genoemde detritus ophoping, daar zijn montiplaten door hun geribbelde oppervlak vrij gevoelig voor. Zeker bij weinig stroming. En ja, die ene stromingspomp is per definitie te weinig stroming voor SPS.

Die andere SPS, welke soorten zijn dat en hoe staan die erbij? Kan je foto's plaatsen?

Goedemorgen Erbe,

Dank voor je reactie, ik begrijp het.

Ik vermoed inderdaad dat het niet het licht is geweest, hij staat nu op de bodem en was even weer gezond gekleurd.
Maar nu weer witte vlekjes.

Ik heb er een wave maker opgericht, wellicht de stroming te sterk?

Onderstaand een foto van de andere stekjes, die het volgens mij redelijk goed doen.
Deze staan het hoogste in de bak als mogelijk.

Ik zou uit mijn hoofd de soort even niet weten.

20210717_143857.jpg
 
Dit schema staat effectief op zo'n 25%, dat kan dus bijna niet te hoog zijn maar misschien wel te laag.

Je hebt nu een point intesity van ongeveer 50% ingesteld met een schedule instelling van 50% wat resulteert in het blauwe stuk van 25%.

Ik gebruik het AB+ schema.

Ik ben ook niet echt tevreden over deze, ik ga de AB+ ook inzetten.
 
Belangrijk om hier op te merken: als je het PHX14 programma op 100% zet, gebruik je dus maar ongeveer 50% van het vermogen(zo is deze template ingesteld) van de lamp. Je zet dit programma op 50% waardoor je maar ongeveer 25% van het vermogen gebruikt!

Het programma wat ik gebruik (ab+ met toegevoegd wit voor de minder blauwe look) zou op 100 % schedule instelling op 80% totaal vermogen draaien. Mijn instelling is 71% wat maakt dat de lamp op iets meer dan 50% totaal vermogen draait.
Ik ga deze ook aanzetten, en zal ik hem dan eerst default laten staan?

De LPS stekken hebben eigenlijk altijd gezond gedraaid, staan alleen iets lager in de bak.

Ik vind overdag een wat witte look ook mooier in de bak, het is dus geen issue als ik de lamp een aantal uur meer wit erbij geef?
 
Gebruik in ieder geval de acclimation mode als je de verlichting gaat opvoeren, daar kun je het aantal dagen instellen waarop het licht langzaam feller/intenser wordt.
Alhoewel je koralen mogelijk onderbelicht waren is het een heel slecht idee om ineens van 25% lichtsterkte naar 50% lichtsterkte te gaan, dat is vragen om problemen.
Ditzelfde geldt voor het toevoegen van wit licht, dit zorgt ook weer voor een hogere lichtsterkte en dus is enige acclimatie wel nodig. Wit licht kan voor meer algengroei zorgen, maar hier weet ik niet genoeg van om dat met zekerheid te zeggen. Ik heb zoveel slakjes en andere algeneters in de bak dat ik nog weinig van algen gemerkt heb.
Succes!

P. S. Dit is zijn mijn instellingen (voor de dag). In dit plaatje mist nog UV, die staat ook op 100%. Het is naar mijn idee een mooi compromis tussen genoeg blauw en ook nog een mooie kleurweergave van de vissen en koralen. De vroege ochtend en avond zijn voor het diepe blauw waar de koralen er echt uitspringen.
Screenshot_20210719-131802_Mobius.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gebruik in ieder geval de acclimation mode als je de verlichting gaat opvoeren, daar kun je het aantal dagen instellen waarop het licht langzaam feller/intenser wordt.
Alhoewel je koralen mogelijk onderbelicht waren is het een heel slecht idee om ineens van 25% lichtsterkte naar 50% lichtsterkte te gaan, dat is vragen om problemen.
Ditzelfde geldt voor het toevoegen van wit licht, dit zorgt ook weer voor een hogere lichtsterkte en dus is enige acclimatie wel nodig. Wit licht kan voor meer algengroei zorgen, maar hier weet ik niet genoeg van om dat met zekerheid te zeggen. Ik heb zoveel slakjes en andere algeneters in de bak dat ik nog weinig van algen gemerkt heb.
Succes!

P. S. Dit is zijn mijn instellingen (voor de dag). In dit plaatje mist nog UV, die staat ook op 100%. Het is naar mijn idee een mooi compromis tussen genoeg blauw en ook nog een mooie kleurweergave van de vissen en koralen. De vroege ochtend en avond zijn voor het diepe blauw waar de koralen er echt uitspringen.
Thanks, ik zal eens kijken hoe dat eruit ziet.

En inderdaad acclimatiseren.
 
Bovenaan