Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Poliepen paarse stylopora

Remco van der Boor

ZeewaterForum lid
Beste leden,

Sinds een dag of 4-5 zie ik dat bij mijn stylopora op sommige plekken de poliepen weg blijven. Overige koralen staan er bij of er niets aan de hand is.IMG_20210128_102438.jpgIMG_20210128_102448.jpgIMG_20210128_102500.jpgIMG_20210128_102508.jpg

In eerste instantie mijn waterwaardes gemeten, ik zag hier niet bijzonders aan. Ik zet ze voor de volledigheid hieronder.
PH 8.4
KH 8.5
CA 450
MG 1470
NO3 1-2.5
PO4 0.08

Hebben jullie een idee wat het kan zijn of hier mee moet doen?
 
Op het eerste gezicht, te weinig licht.
Mogelijk ook te weinig stroming, ik zie twee pompjes in 1 hoek.

Hoe oud is de bak en hoe lang staan de SPS koralen erin? Geen van de SPS takken vertoond duidelijke groeipunten en ze kleuren niet zoals je zou verwachten.
 
Laatst bewerkt:
Op het eerste gezicht, te weinig licht.
Mogelijk ook te weinig stroming, ik zie twee pompje in 1 hoek.

Hoe oud is de bak en hoe lang staan de SPS koralen erin? Geen van de SPS takken vertoond duidelijke groeipunten en ze kleuren niet zoals je zou verwachten.

Ik zie drie pompen en een powerfilter en een flinke waterbeweging bovenin.. lijkt mij genoeg.

Het lijkt mij een schade op de Stylo veroorzaakt door een netelend koraal in de buurt, of er is mogelijk zout op gevallen?
 
Ik heb boven het aquarium een Giesemann Aurora hangen, toen ik de foto's maakte brande de lamp pas net. Qua stroming heb ik 1x rossmont 4600Lh,1x rossmont 3500Lh,1x jebao sw8 (pulserend),1x Tunze powerfilter 2500Lh. Dit koraal heb ik al langere tijd erin staan, jaar of 2 gok ik zo. Ik heb recentelijk wel rechts van het koraal een rode Formosa geplaatst en Links daarvan een blauwe. Naar mijn idee zie hier aardig wat ruimte tussen.
 
Nog een kleine aanvulling het licht schema wat ik draai, hier alleen een week of 4 twee nieuwe tl's geplaatst.
Screenshot_2021-01-28-12-11-31-811_net.itwest.aurorabt.jpg
 
Ah, ik had die rechter pomp gemist.

Zoals aangegeven kunnen het gewoon beschadigingen zijn. Echter met 4-5 dagen zou je bij deze kleine beschadigingen al aanzienlijk herstel moeten zien. De algehele aanblik doet mij vermoeden dat er meer aan de hand is.

Een Stylo onder voldoende licht heeft witte groeipunten en iedere tak groeit rustig een 1cm per maand.
De groene formosa vertoond ook plekken met instaande poliepen en is niet egaal op kleur. En zo zijn er nog wel meer details aan te wijzen.

Hoe groot is de bak en welk model aurora is het?
 
Laatst bewerkt:
Geheel offtopic , maar het is net of ik mijn paddestoelen terug zie op de foto's . Hoe lang heb je die ?
 
Ah, ik had die rechter pomp gemist.

Zoals aangegeven kunnen het gewoon beschadigingen zijn. Echter met 4-5 dagen zou je bij deze kleine beschadigingen al aanzienlijk herstel moeten zien. De algehele aanblik doet mij vermoeden dat er meer aan de hand is.

Een Stylo onder voldoende licht heeft witte groeipunten en iedere tak groeit rustig een 1cm per maand.
De groene formosa vertoond ook plekken met instaande poliepen en is niet egaal op kleur. En zo zijn er nog wel meer details aan te wijzen.

Hoe groot is de bak en welk model aurora is het?
Bak is 100x55x55, Giesemann Aurora 90cm 310W16118350850724079650423710248437.jpg
 
Al met al, als die plekjes niet met een week genezen zijn is er meer aan de hand.

Op basis van de groei en kleuring van de SPS koralen, komen ze iets te kort. Mijn vermoeden is licht.
Ter overweging, je zou de komende 4 weken de verlichting wekelijks met 5% kunnen verhogen en dan een paar maanden zo houden. Als de stylo dan groeipunten laat zien (witte toppen mét poliepen) dan je de oorzaak van de niet zo blije SPS te pakken. Je overige koralen kunnen dat extra licht verder ook prima hebben.
 
Ik heb om te beginnen vanavond de stromingspompen meer verdeeld om te zorgen voor wat meer diversiteit. In de tussentijd mijn osmose apparaat aangezet om een waterwissel te doen aankomend weekend van 1/3 (100L). Mocht dat nog geen verschil maken dan zal ik het licht schema aanpassen.
 
Kleine update, stylopora gaat gelukkig beter. Witte toppen zitten er nog niet op maar dat is iets wat als het met licht te maken heeft niet direct zichtbaar gaat zijn. Ben ook nog bezig om het licht schema aan te passen in kleine stapjes.16127861473837314333356405784390.jpg
 
Bovenaan