Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Poetsvis

J.Bogaard

ZeewaterForum lid
Als liefhebber van doktersvissen ( 4 stuks ) heb ik ook een poetsvis ( Labroides dimidiatus ) zwemmen. Ik weet, er is een discussie of men deze vis wel mag houden maar ik zie ze wel erg regelmatig bij de handelaar zwemmen en ik vind dat ze wel nuttig werk doen. In mijn 20 jaar zeewater aquaria leven heb ik er inderdaad al verschillende gehad, ik denk 3 of 4 maal dat ze een jaar of 5 in leven bleven, eerlijk gezegd is het ook wel gebeurd dat ik pas met een 2 of 3 de exemplaar er een had die jaren bleef leven.Een maal kreeg hij na een aantal jaren een dik oog en heeft niet lang meer geleefd en ook bij mijn een na laatse vis moest ik zonodig een heel nieuwe bak en heeft hij de verhuizing niet overleeft. Deze nu heb ik ong. 2 maanden ,was gezond, werd na een poosje broodmager, toen heb ik dagenlijks wel 4 of 5 maal iets voer gegeven, zelfs s'morgens als het licht nog niet brande een beetje droogvoer, had hij lekker het rijk bijne alleen met als gevolg dat hij nu weer lekker rond is en ik voorzie dat hij echt weer jaren bij me meegaat.Ook denk ik dat het met parasieten te maken heeft, het is denk ik ook nuttig om eerst een week een ov lamp te gebruiken of wat ik ook wel eens bij een nieuwe doktersvis doe 2 dagen van te voren de tempratuur van het water een paar graden ophoog,uiterlijk tot 28 graden ,daar hebben de dan levende parasieten ook een hekel aan. mvg Johan.

OP
J

J.Bogaard

ZeewaterForum lid
Ze eten als je wat grotere vissen heb, bv dokters de parasieten van de huid van de vissen maar daarnaast zijn het dankbare dieren, zelf heb ik wel 5 verschillende droogvoeders, en diepvries myzers,artemia, krill,iets te groot voor ze maar de kleinere pakken ze ook, mosselvlees,zelfgemaakte smulpudding, kortom ze eten echt met de pot mee.

Jan de Groot

Senior Forumlid
Poetsvissen verliezen in gevangenschap heel snel hun echte poetsgedrag. Waarom? Wij houden niet genoeg grote vissen waarvan een poetsvis genoeg te eten bij elkaar kan krijgen om tye overleven.

Er zijn dan twee mogelijkheden; of de poetsvis verhongert of de poetsvis leert vervangend voer aan te nemen. Die laatste zijn degene die een korte of langere periode blijven leven.
Enig poetsgedrag vertonen ze dan nog wel maar of het van enig nut is waag ik te betwijfelen.
Je kunt ze het makkelijks aan vervangend voer wennen door hoogwaardig pelletvoer zolang te weken dat je het tot stofvoer kunt roeren. Dit nemen ze vaak wel en vermageren dan niet verder. Na enige tijd worden het dan goed etende "normale" vissen die leuk zijn maar geen extra waarde qua poetsen meer hebben.

Gezien het aantal poetsvissen die gewoon dood gaan en de gevolgen voor de riffen waar deze worden weggevangen, vind ik dit een visje wat eigenlijk niet in de handel zou moeten zijn.

Jan de Groot

Laatst bewerkt:

Jim

Senior Forumlid
Ik heb er ook twee. Eigenlijk spontaan gekocht omdat ik ze zo ontzettend mooi vond en vergeleken met andere mooie vissen zijn ze best goedkoop. Ik dacht dat juist een poetsvis goed met andere vissen zouden samengaan!
En toen kwam ik erachter dat ze lastig te houden zouden zijn. Maar beide eten ontzettend goed, dikke buikjes. Droge korrels, marinemix en rode muggelarven pakken ze, maar ook levende watervlooien.
Heb ze nu een maandje of drie en de tijd zal moeten uitwijzen of ik er goed aan gedaan heb.
Wel een beetje jammer dat zo'n vis dan verkocht wordt terwijl ze blijkbaar snel kunnen overlijden in gevangenschap.
Hoedanook, tot nog toe hebben ze het goed hier en lijken ze lekker op hun gemak.

mieske1

ZeewaterForum gebruiker
ik heb er 1 die er nu ongeveer een jaar in zit en ben er zeer tevreden over, het is een heel mooi visje om te zien hoe hij de hele dag bezig is, hij is de hele dag bezig met het poetsen van mijn twee dokters en de vossekop krijgt ook regelmatig een poets beurt, zelfs mijn koppel oranje zandhappers zijn dol blij met hem, die geeft hij zelfs in de mond een goede reinigings beurt, heel apart om te zien als je een zandhapper ziet met een poetsvis in zijn mond.

Jan de Groot

Senior Forumlid
Zoals altijd bevestigen de uitzonderingen de regel. Natuurlijk wil het bij een aantal exemplaren wel lukken maar het grós gaat gewoon dood. En met het gros bedoel ik dan echt 9 op de 10!

Uit onderzoek blijkt het wegvangen van poetsvissen meetbare gevolgen te hebben op de riffen dus blijf ik waarschuwen tegen het aanschaffen van deze visjes. Als je niet kunt bieden wat ze nodig hebben (een grote fish-only met gróóte vissen) zou je ze als liefhebber eigenlijk gewoon NIET moeten kopen.
Helaas zijn ze niet duur dus ze worden vaak in een opwelling aangeschaft met het al beschreven resultaa als gevolg

diek

ZeewaterForum lid
ik heb ook 1 poetsvis ! eet met de pot mee .
heb twee dokters +2 rifwachters .
iedere dag poets hij ze schoon en is er gewoon druk mee .
mooi om te zien vooral als hij de rifwachters onderhanden neemt kieuwen en de mond staan wijd open .
ik vind persoonlijk 1 poetvis genoeg !! hij houd mijn vissen schoon van parasieten .thumbs up

diek

ZeewaterForum lid
hallo , ik heb 1 poetsvis ! het is genoeg voor mijn visbestand .
totaal heb ik 15 vissen in de aqu zitten .
heb 2 dokters en 2 rifwachters dus grote vissen .
hij houd ze lekker schoon van parasieten .
iedere dag is hij er druk mee hij poets heel wat af in zijn leven .
ik geniet als hij de rifwachters poets .
kieuwen en de mond staan wijd open .
hij neemt echt alle vissen in behandeling .
gr Diek .topjes

Bovenaan