Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Po4 verhogen

Ik heb altijd een perfecte meting met Salifert PO4 en vaak vergeleken met andere Colombo/Aquaforist PO4 was de meting altijd perfect gelijk!

Maar meet je ook wel eens nul?
Ik ken ook verhalen van mensen die nul meten met Salifert en gaan PO4 bijvoegen... om erachter te komen dat hun fosfaat ineens op 0.3 staat. Van de regen in de drup...
 
Ik heb altijd een perfecte meting met Salifert PO4 en vaak vergeleken met andere Colombo/Aquaforist PO4 was de meting altijd perfect gelijk!
Ben allesbehalve tevreden met de fosfaattest van salifert , over de andere testsetjes van dat merk zal je me niet horen maar die fosfaat test ... brrr
 
Maar meet je ook wel eens nul?
Ik ken ook verhalen van mensen die nul meten met Salifert en gaan PO4 bijvoegen... om erachter te komen dat hun fosfaat ineens op 0.3 staat. Van de regen in de drup...
Die heb ik ooit wel gemeten maar was met een andere test hetzelfde.
En fosfaat toedienen kan ook een dingetje zijn, bedoel dat je snel doorschiet.
 
De fosfaattest van Salifert blijft blijkbaar een 'dingetje'.
Ik ben er dik tevreden mee. Voor de € 10 die het kost levert het mij precies de gewenste informatie.
Ik kan er prima een waarde tot 0,015 mg/l mee aflezen (de verhoogde gevoeligheid, en natuurlijk buitenlicht.

Ook een blauwtint <0,015 herken ik. Deze heb ik een paar keer vergeleken met een ULR van Hanna en dat kwam dan overeen met een 0,003~0,006.
Zolang deze aanwezig is ben ik tevreden.

Blijkbaar kunnen mijn ogen goed overweg met de kleurweergave van de test.
Ik realiseer me natuurlijk dat dit niet voor iedereen is weggelegd.

Zolang ik dit niveau kan aanhouden met Salifert blijven die € 40 (Red Sea Pro) en € 65 (Hanna) mooi beschikbaar voor leukere aankopen
;)

Onderstaand de uitslag van vandaag op dubbele gevoeligheid:
Er is in vergelijk met een blanco sprake van een kleur tint. De blauw tint is lichter dan de 0,03 op het kaartje. Uitslag licht in dit geval tussen 0,015 en ‘0’.
20A80143-2C5C-4A8C-8773-322F9ABB81AC.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen mat ik dus 0 ik schrok even van Mooneater heb je wel eens 0 gemeten. Heb ik net de dubbele gevoeligheid gemeten en dan meet hij keurig 0.01 gedeeld door 2 = 0.005 de waarde die ik eerder gemeten had en toen vergeleek met Aquaforist en die 2 kwamen toen ook redelijk overeen. Ik heb er wel vertrouwen in, bovendien door de goedkope prijs kan ik elke dag meten voor hetzelfde bedrag als een ander met een duurde test 2 x in de week meet.
 
Vanmorgen mat ik dus 0 ik schrok even van Mooneater heb je wel eens 0 gemeten. Heb ik net de dubbele gevoeligheid gemeten en dan meet hij keurig 0.01 gedeeld door 2 = 0.005 de waarde die ik eerder gemeten had en toen vergeleek met Aquaforist en die 2 kwamen toen ook redelijk overeen. Ik heb er wel vertrouwen in, bovendien door de goedkope prijs kan ik elke dag meten voor hetzelfde bedrag als een ander met een duurde test 2 x in de week meet.

0,01 is geen uitleeswaarde op de Salifert kaart.
Typefout of lees fout?image.jpg
 
Heb je je fosfaat ook gemeten met salifert?
De fosfaat test van Salifert is helaas niet zo nauwkeurig, en kan heel goed 0 aangeven, terwijl het dat niet is.
Beter testen met de Red Sea Fosfate Pro, of met een Hanna Fosforus checker.
(overigens zijn de andere testen van Salifert wel heel goed!)
Alles is gemeten met salifert, heb ook test laten uitvoeren in een winkel. Daar had ik toch ook maar 0,015. Weet niet met wat die man gemeten heeft( volgende keer maar is vragen). Hij zei wel als ik maar zo weinig meet ga je met salifert niks meten. Mijn kh was daar toen 9, terwijl ik met salifert toen op 7,3 zat. Hij wist mij wel te vertellen dat zijn tests het dichtst tegen de triton test lag. Zou 1 keer per dag te veel voeden zijn? Alles is op in 5 min.
 
Je hebt dus grazers en vervuilers dus je po4 is geen 0 1 x voeden is zeker niet te veel de meeste voeden 2x tot zelfs 5 of 6 x per dag ik zie voeding zelfs als iets nuttigs voor het hele systeem ik denk zelf dat het aquarium gewoon nog niet stabiel geworden is omdat je om de x aantal weken vers steen toegevoegd hebt dan breng je telkens ook weer vuil en afvalstoffen in de bak ik denk dat je nog wat geduld moet hebben en je zou eventueel je voeding kunnen opsplitsen in 2x per dag kijken wat daar het effect op is
 
Je hebt dus grazers en vervuilers dus je po4 is geen 0 1 x voeden is zeker niet te veel de meeste voeden 2x tot zelfs 5 of 6 x per dag ik zie voeding zelfs als iets nuttigs voor het hele systeem ik denk zelf dat het aquarium gewoon nog niet stabiel geworden is omdat je om de x aantal weken vers steen toegevoegd hebt dan breng je telkens ook weer vuil en afvalstoffen in de bak ik denk dat je nog wat geduld moet hebben en je zou eventueel je voeding kunnen opsplitsen in 2x per dag kijken wat daar het effect op is
O Henkie zou je de volgende keer .. en ,, willen gebruiken, er is zo geen snars van te lezen, en heb je verhaal dus ook niet uit gelezen.
 
Je hebt dus grazers en vervuilers dus je po4 is geen 0 1 x voeden is zeker niet te veel de meeste voeden 2x tot zelfs 5 of 6 x per dag ik zie voeding zelfs als iets nuttigs voor het hele systeem ik denk zelf dat het aquarium gewoon nog niet stabiel geworden is omdat je om de x aantal weken vers steen toegevoegd hebt dan breng je telkens ook weer vuil en afvalstoffen in de bak ik denk dat je nog wat geduld moet hebben en je zou eventueel je voeding kunnen opsplitsen in 2x per dag kijken wat daar het effect op is
Heb levend steen grotendeels in 2 keer toegevoegd. Laatste dat ik toegevoegd heb is al meer dan 2 maand geleden. Kan wel is 2 maal voeren per dag, nog wat geduld hebben zeker. Het zal wel een keer verdwijnen toch. Waterwaarden zijn wel altijd nogal stabiel geweest.
 
Ik zie in je metingen een kh van 6.5 dit is ook wel laag
 
Je hebt dus grazers en vervuilers dus je po4 is geen 0 1 x voeden is zeker niet te veel de meeste voeden 2x tot zelfs 5 of 6 x per dag ik zie voeding zelfs als iets nuttigs voor het hele systeem ik denk zelf dat het aquarium gewoon nog niet stabiel geworden is omdat je om de x aantal weken vers steen toegevoegd hebt dan breng je telkens ook weer vuil en afvalstoffen in de bak ik denk dat je nog wat geduld moet hebben en je zou eventueel je voeding kunnen opsplitsen in 2x per dag kijken wat daar het effect op is
Huh?
 
Ik zie in je metingen een kh van 6.5 dit is ook wel laag
Straks nog even meten, blijkbaar zit er dus wel veel verschil op tussen verschillende merken. Zoals ik al zei, toen ik met salifert een kh had van 7.3. Was het bij de winkelier 9. Die zei me dat het overeen kwam met wat ik thuis gemeten had met salifert. Daarom denk ik dat zolang ik boven 6 blijf, ik wel goed zit.
 
Straks nog even meten, blijkbaar zit er dus wel veel verschil op tussen verschillende merken. Zoals ik al zei, toen ik met salifert een kh had van 7.3. Was het bij de winkelier 9. Die zei me dat het overeen kwam met wat ik thuis gemeten had met salifert. Daarom denk ik dat zolang ik boven 6 blijf, ik wel goed zit.
Je kh moet niet teveel schommellen liefst echt strak stabiel
 
Niets.
Liefst voeg je elke dag toe zodat het zo min mogelijk schommelt. On die reden is uiteindelijk een doseerpomp de makkelijkste manier.
 
Dan zal mijn bak nog niet echt stabiel zijn😀. Hoeveel moet er dan zoal dagelijks toegevoegd worden. Waarschijnlijk kijken hoeveel er wekelijks verbruikt word, dat dan delen door 7. Dat dan instellen met de pomp om die hoeveelheid dagelijks toe te boegen, Of zit ik er volledig naast. Geld dit ook voor ph ca en mg?
 
Iedere dag meten en proberen rond de strak 9 te blijven hangen

ca rond de 440
En mg rond de 1350
 
Bovenaan