Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Plexiglas cylinder zeeaquarium 1500 liter 100x200cm

hajoveen

ZeewaterForum lid
Heeft iemand ervaring met grote zeeaquaria. Ik ben van plan een rond plexiglas 1500 liter aquarium te ontwerpen met een diameter van 100cm en 200cm hoog op een stalen sokkel. Graag tips waar ik op evt. op moet letten, vooral ook v.w.b. de aan te schaffen apparatuur zoals speciale verlichting enz. Het programma tanked presenteert vaak aquaria met wat grotere afmetingen. Hoe doen zij dit? En enig idee hoe dit normaal schoon te houden is? Als er leden zijn die ook Interesse hebben dan is er misschien de mogelijkheid om meerdere stuks te fabriceren. Laat maar weten wat jullie er van vinden. (cylinder met center drain komt uit China incl verz. kosten $3200,-)

mefisto

Zeewateraquariaan anno 2003
In een uitgave van Koralle staat een mooi artikel van cilinderaquarium. Wel een grotere diameter dan jouw keus.

Waarom trouwens zulke ongelukkige maten? Met een diameter van 200 op 100 hoog kun je volgend mij meer bereiken.

jdk

Senior Forumlid
schoonhouden...tanked heeft nooit echt koraal, ze pleuren dan ook geregeld algenmiddeltjes ed erin.
Verder zijn de mensen die bij tanked kopen nou niet bepaald modaal...dat zegt genoeg.
Denk dan maar eens aan frequent nieuwe vissen kopen,, personeel iets laten doen enz enz.
Vaak zit bij de aankoop ook een onderhoudscontract

OP
OP
hajoveen

hajoveen

ZeewaterForum lid
In een uitgave van Koralle staat een mooi artikel van cilinderaquarium. Wel een grotere diameter dan jouw keus.

Waarom trouwens zulke ongelukkige maten? Met een diameter van 200 op 100 hoog kun je volgend mij meer bereiken.
Bedankt voor het artikel, waar kan ik dat vinden ( welke aflevering?) De reden is dat dat de max diameter is die nog mooi staat in de Hal. Verder leveren ze uit china 2 m hoog als minimale maat.

Laatst bewerkt:

FFF

ZeewaterForum lid
Koraal kan je in zo'n hoge bak niet houden, zelfde de dikste lampen hebben moeite met koraal op grotere diepte.

Als je met alles kunst gaat werken en dus eigenlijk fish only doet zou het wel kunnen. Is ook mooi met vlinders, dokters en keizers.

Maar praktisch gezien... bij 70cm diep is het hier soms al lastig, laat staat bij 2m diep. Als er iets op de bodem ligt, dan ligt het meestal op een plek waar je er niet bij kan en niet netjes voor het glas ofzo.

Schuran bouwt dit soort aquaria
Informeer eerst eens bin het openhaarden centrum in Vlaardingen. Die heeft zo een aquarium gehad. Erg mooi maar ook erg krasgevoelig . Succes.

DJelmer90

Senior Forumlid
Koraal kan je in zo'n hoge bak niet houden, zelfde de dikste lampen hebben moeite met koraal op grotere diepte.

Als je met alles kunst gaat werken en dus eigenlijk fish only doet zou het wel kunnen. Is ook mooi met vlinders, dokters en keizers.

Maar praktisch gezien... bij 70cm diep is het hier soms al lastig, laat staat bij 2m diep. Als er iets op de bodem ligt, dan ligt het meestal op een plek waar je er niet bij kan en niet netjes voor het glas ofzo.
Ben ik het toch niet met je eens, koraal kunnen wij handig houden tot zeker 1.50m, zitten dan ook wel flinke peren boven. En met koralen bedoel ik niet alleen leders, maar ook montipora platen, stylopora's hystrix. Het bied daarnaast toch hele mooie mogelijkheden om 'diepere' koralen tot hun recht te laten komen, zoals gorgonen.

Ik denk dat juist de uitdaging ligt bij het plaatsen van je stroming.
Maaer goed, alles hangt en staat bij de keuzes die je maakt qua soort en wat je eisen zijn hieraan.

Wel moi om dit te gaan volgen🤙🏻

Bovenaan