Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

PLEXIGLAAS DEKPLAAT INVLOED OP HET VERLICHTING

kjhanson

ZeewaterForum lid
Dag, ik heb een vraag en hopelijk kunnen jullie mij helpen. Mijn aquarium van 500 liter is open met 8 T5 lampen van giesseman erboven.
Er verdmapt veel water dus veel vocht in huis.
Eerst was de kap dicht met de standaard Eheim Incipiria verlichten in de lichtkap.
Heeft iemand ervaring met het dicht maken van het aquarium door bv plexiglas of acrylplaten te plaatsen. Ik denk dat dit geen problemen geeft zolang dat het niet pot dicht is.
zou dit veel licht van de T5 lampen tegen houden? Mijn lampen branden op 75% op dit moment.
graag hoor ik jullie mening hierover of indein hiermee ervaring mee heeft
gr
kevin
 
een glas of acryl plaat over je bak heen doet verschillende dingen.

ten eerste gaat het de toetreding van licht beperken. hoeveel hangt voornamelijk af van hoe schoon je deze houd. want je zal zien dat er heel snel zout aanslag etc op zit. en zelfs als je m goed schoon houd blijven er vrijwel continu condensdruppels onder hangen. ik denk dat het lichtverlies zodoende vrij fors zijn uitpakken.

ten tweede krijg je tussen het wateroppervlakte en de plaat een stuk lucht wat 100% verzadigd is met vocht. daardoor zal verdampen van water uit je bak vrijwel niet meer lukken. je loopt daarbij het risico op dat je bak te warm gaat worden, aangezien verdamping één van de manieren is waarop de bak warmte kwijt raakt.
ook de gasuitwisseling wordt erdoor beperkt, met alle gevolgen van dien.

ten derde sluit je de boel af wat misschien lastig is als je erbij moet... kan me voorstellen dat het niet ideaal is om die plaat aan de kant te moeten halen iedere keer als je de vissen wilt voeren. en als je de plaat scheef houd lopen alle druppels die eronder hangen naar 1 hoek en valt t daar waarschijnlijk deels naast je bak op de grond.

maar je moet je ook afvragen of het wel echt gaat helpen. als je een sump hebt vind ook daar een deel van de verdamping plaats. dus zou je het probleem van vocht in huis nog steeds niet opgelost hebben.

mij lijkt t middel niet beter dan de kwaal. de betere oplossing voor vochtproblemen is denk ik ventilatie. dat kan gericht door bijvoorbeeld in je kap af te zuigen en die vochtige lucht naar buiten te dumpen. of door je hele huis beter te ventileren.
tenslotte zou ook een ontvochtiger in je woonkamer een optie kunnen zijn.
 
Ik heb hier thuis een ontvochtiger geplaatst. Trekt op een dik uur de vochtigheid van 65 naar onder de 50. Ik adviseer geen plaat.

Mvg
 
Wat is eigenlijk precies het nadeel van beperkte gasuitwisseling? Hier word altijd voor gewaarschuwd, maar ik heb eigenlijk geen idee wat het effect is op de bak van een beperkte gasuitwisseling, krijg je dan eerder lage pH?
 
Ik heb een scharnierende dichte lichtkap, onder de T5 & Pulzar zit een Polycarbonaat plaat.

Deze zit ongeveer 6cm boven het water oppervlakte.
Tussen Poly plaat en water wordt vochtige-warme lucht afgezogen.

Wekelijks moet ik toch op de plaats waaronder de stromingspompen hangen de Poly plaat kuisen, dan hangt er al zout aan vast, wel beperkt, maar na 2 weken een koekske.


Btw Bij mijn volgende bak zou ik dit niet meer doen, hogere lichtkap en grotere fans.
Poly plaat houd steeds wat licht weg is mijn gedacht.
Trouwens er hangen nooit condens druppels aan de Poly plaat.
 
Ik heb een scharnierende dichte lichtkap, onder de T5 & Pulzar zit een Polycarbonaat plaat.

Deze zit ongeveer 6cm boven het water oppervlakte.
Tussen Poly plaat en water wordt vochtige-warme lucht afgezogen.

Wekelijks moet ik toch op de plaats waaronder de stromingspompen hangen de Poly plaat kuisen, dan hangt er al zout aan vast, wel beperkt, maar na 2 weken een koekske.


Btw Bij mijn volgende bak zou ik dit niet meer doen, hogere lichtkap en grotere fans.
Poly plaat houd steeds wat licht weg is mijn gedacht.
Trouwens er hangen nooit condens druppels aan de Poly plaat.

jij hebt die plaat denk ik voornamelijk ter bescherming van je armaturen tegen vocht, niet ter voorkoming van vocht in je woonkamer. voor dat laatste zuig je af volgens mij? en die afzuiging is tevens de reden dat er geen druppels onder de plaat komen te hangen....
 
Ik heb nu al een paar jaar een aquarium met afdekplaten , want ik wilde een tropisch aquarium en geen tropisch huis.
Ik heb dus ook geen sump, maar filter en eiwitafschuimer in de bak en het bevalt mij prima en wat de condens betreft, een uurtje nadat de lampen aan zijn is het condens weg.
Wel heb ik eerst kunststof dekplaten gebruikt, maar deze werden warm en zakten door en zijn ook moeilijker schoon te maken [krassen, dus mat worden] daarom heb ik nu glasplaten er op.
Maar ook deze worden op den duur wel iets aangetast [geen krassen], maar ja, nogmaals, ik heb nu geen tropisch huis.
 

Bijlagen

  • Aqua 03.JPG
    Aqua 03.JPG
    68,6 KB · Weergaven: 25
Bovenaan