Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Plasma of led

sharkwarrior

Sendero's Reef
Hoi Tim, in de koralenkwekerij hebben julie beide soorten verlichting boven de koralen branden. Zie jij verschillen tussen de koralen die onder plasma verlicht en koralen die onder ledverlichting staan. Bijvoorbeeld kleurverschil of groeisnelheid.
Tegenwoordig gaat het erg veel over led maar persoonlijk lijkt mij plasma interresant.
Ik ben ook benieuwd wat jij van plasma vindt en wat jou voorkeur geniet.

Alvast bedankt.

Mvg, Sander
 
Hallo Sander,

Beide verlichtingstypen zijn prima voor koraalgroei. Plasma heeft relatief veel rood en minder blauw, en voor de gangbare LED-combinaties (blue, royal blue en fosfor wit 7000K samen) geldt het omgekeerde. Onze verwachting was dat de meer blauwe LED-combi een betere groei zou geven. Dat is in de meeste gevallen niet zo; beide spectra geven vergelijkbare resultaten (bepaalde soorten uitgezonderd). Uit de literatuur blijkt verder dat wit licht (alle kleuren in een redelijk gebalanceerde verhouding) hetzelfde groeiresultaat geeft (voor koraal en zoox) als blauw licht alleen. Hoe kan dat?

Uit recent onderzoek blijkt dat blauw licht essentieel is voor de celcyclus van zooxanthellen. Rood licht is op zich prima voor fotosynthese, echter blauw licht is op de lange termijn nodig voor een goede zoox-groei, en dus ook koraalgroei (het één kan niet zonder het ander in dit geval). Ook is het zo dat veel koralen mooier kleuren onder blauw licht. Ik bedoel dus niet alleen optisch, maar ook fysiek omdat ze meer fluorescerende eiwitten aanmaken.

De "take home message"? Plasmalicht is prima groeilicht (kweeklicht), maar blauwe LED's (of T5) geven een mooiere kleur (optisch en fysiek).

In Wageningen zijn we net een onderzoek gestart met een zeer bekend bedrijf, om nog beter te kunnen begrijpen hoe lichtkleur koraalgroei en fotosynthese-efficientie beinvloedt. Ik hoop daar binnen een jaar meer over te kunnen vertellen, het wordt spannend.
 
Duidelijk, ik ben nu al zeer benieuwd naar wat de resultaten van het onderzoek zullen zijn. Er komen steeds meer mooie verlichtings armaturen op de markt, met steeds betere en mooiere technieken. Het lijkt bij ledverlichting net wel als met mobiele telefoons. Wat je vandaag koopt is volgende week alweer oud. Zelf ben ik van plan om nog even de kat uit de boom te kijken, aangezien ik erg tevreden ben over T5 verlichting qua groei en kleur.
Iig bedankt voor je bevindingen. Het blijft erg interessant allemaal.

Mvg, Sander
 
Hallo Sander,

Beide verlichtingstypen zijn prima voor koraalgroei. Plasma heeft relatief veel rood en minder blauw, en voor de gangbare LED-combinaties (blue, royal blue en fosfor wit 7000K samen) geldt het omgekeerde. Onze verwachting was dat de meer blauwe LED-combi een betere groei zou geven. Dat is in de meeste gevallen niet zo; beide spectra geven vergelijkbare resultaten (bepaalde soorten uitgezonderd). Uit de literatuur blijkt verder dat wit licht (alle kleuren in een redelijk gebalanceerde verhouding) hetzelfde groeiresultaat geeft (voor koraal en zoox) als blauw licht alleen. Hoe kan dat?

Uit recent onderzoek blijkt dat blauw licht essentieel is voor de celcyclus van zooxanthellen. Rood licht is op zich prima voor fotosynthese, echter blauw licht is op de lange termijn nodig voor een goede zoox-groei, en dus ook koraalgroei (het één kan niet zonder het ander in dit geval). Ook is het zo dat veel koralen mooier kleuren onder blauw licht. Ik bedoel dus niet alleen optisch, maar ook fysiek omdat ze meer fluorescerende eiwitten aanmaken.

De "take home message"? Plasmalicht is prima groeilicht (kweeklicht), maar blauwe LED's (of T5) geven een mooiere kleur (optisch en fysiek).

In Wageningen zijn we net een onderzoek gestart met een zeer bekend bedrijf, om nog beter te kunnen begrijpen hoe lichtkleur koraalgroei en fotosynthese-efficientie beinvloedt. Ik hoop daar binnen een jaar meer over te kunnen vertellen, het wordt spannend.
Leuk om te lezen, thanks:cool:
 
Graag gedaan natuurlijk. Een bezoek aan dit forum is voor mij een welkome afwisseling op het schrijven van mijn proefschrift en het doen van experimenten. Soms ben je wel even toe aan iets luchtigers :). LED is inderdaad nog volop in ontwikkeling (plasma staat ook niet stil, er is weer een efficientere en sterkere versie), dus afwachten kan geen kwaad.
 
Bovenaan