Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Plaag?

Lee d'Oliveira

ZeewaterForum lid
Kan iemand mij vertellen wat dit is en of het een plaag is? Mijn buttons groeien zo goed als niet meer omdat deze kleine “bloemetjes” overwoekeren. En zoja wat kan ik er tegen doen?
 

Bijlagen

  • 5660C41D-3162-4DA6-96D2-8540EE18A33C.jpeg
    5660C41D-3162-4DA6-96D2-8540EE18A33C.jpeg
    98,7 KB · Weergaven: 157
  • 5FF69B86-1048-459C-9001-8DCF2C0E8E83.png
    5FF69B86-1048-459C-9001-8DCF2C0E8E83.png
    731,6 KB · Weergaven: 156
Het is xenia en kan een plaag zijn. Over aktieve kool filteren kan helpen om de groei te remmen.
 
Dat is Stolonifera sp. (familie van Xenia en dergelijke).
Tenzij je de hele bak ermee vol wilt, wil je dit niet in je bak hebben. Woekert als een malle overal tussendoor en kan "sporen" afstoten en zo door de hele bak verspreiden.
 
Wat is het beste dat ik er tegen kan doen, want die dingen blokken de groei van men buttons? Ik filter altijd over actieve kool en er staat een UV lamp op
 
Done!! Nu verder afwachten en zien wat er gebeurd! Ik moet zeggen het is van stek van al maaaanden geleden en het is niet verder gegroeid..op hoop van zegen
 
In eerste instantie lijkt het niet echt te groeien en dan ineens is daar een groeispurt en ben je te laat. Je kunt proberen je buttons te redden door alles van de steen te krabben en in een apart bakje te zetten zodat je kunt zien of alles eraf is en blijft, maar beter is de buttons eraf te halen.

het spul lijkt een beetje te groeien als paddenstoelen dus op een onderliggend netwerk van “wortels” of schimmeldraden

heb al eens natuurazijn, en middelen tegen flasanemoon geprobeerd zonder enig effect.
 
Bovenaan