Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Pistoolgarnaal met Goby mogelijk?

Madmurdock1945

ZeewaterForum lid
Hoi, ik heb een bak van 80L met daarin 2 clownsvissen 1 van 4cm en de andere van 5cm, daarnaast heb ik ook een hiramietkreeftje en een slak en 1 gele koraal gobie van 3cm. is het mogelijk om in deze bak van 80 L ook nog een pistool garnaaltje te doen en een andere gobie soort die op de grond leeft?

Grt,

Murdock
 
Clownsvissen hebben een terratorium die ze vaak vel verdedigen (helemaal als ze als stelletje eieren gaan leggen). Denk dat de gehele bak van 80 L als terratorium wordt beschouwd dus ik zou het niet doen. Grote kans op gevechten waarbij de Gobie het onderspit zal delven. Door dezelfde reden zal de Pistoolgarnaal een verdekt leven houden dus daar zal je niet veel aan hebben.

Edit: Ah, verkeerd gelezen, een Gobie heb je al en dat gaat kennelijk goed. Een 2e Gobie zou ik niet doen vanwege bovenstaande reden.
 
Laatst bewerkt:
Clownsvissen hebben een terratorium die ze vaak vel verdedigen (helemaal als ze als stelletje eieren gaan leggen). Denk dat de gehele bak van 80 L als terratorium wordt beschouwd dus ik zou het niet doen. Grote kans op gevechten waarbij de Gobie het onderspit zal delven. Door dezelfde reden zal de Pistoolgarnaal een verdekt leven houden dus daar zal je niet veel aan hebben.

Edit: Ah, verkeerd gelezen, een Gobie heb je al en dat gaat kennelijk goed. Een 2e Gobie zou ik niet doen vanwege bovenstaande reden.
Koraalgobie wordt geen maatjes met een pistoolgarnaal helaas, als in, in symbiose.

Of het kan of niet ligt aan de dieren zelf. Wij hebben in een 130 L (pak'm beet 1,5x jouw bak) een koppel anemoonsvissen, koppel pijlvisjes, poetsgarnaal, jack-in-the-box en zesstreeplipvis zitten met, jawel, een gele gobie en pistoolgarnaal.
Moet er wel bij zeggem dat de anemoonsvissen vooral de bovenkant van de bak als zwemruimte te gebruiken en niet gek actief hun terretorium verdedigen, en dat de gobie en garnaal een fijn plekje onderin het rif hebben gekozen.
 
Bedankt voor de reacties.

Ik heb toch besloten een randall gobie te kopen, aangezien hij zich aardig kan camoufleren in mijn bak. Ik heb hem sinds gisteren en alles lijkt erg goed te gaan...gelukkig. De clownsvissen hebben hem tegen alle verwachtingen in geen blik waardig gegund en zich meer als gastheren opgesteld?. ?? Hij heeft ook al zijn eigen hoekje uitgezocht. Alleen even kijken hoe de pistoolgarnaal zaterdag zal reageren.

Nogmaals dank
 

Bijlagen

  • 8392D475-C58F-4CBE-BC2A-5BAC282E0BEF.jpeg
    8392D475-C58F-4CBE-BC2A-5BAC282E0BEF.jpeg
    97,2 KB · Weergaven: 74
  • 4C37298E-F876-4F43-BF7E-5AF8BB7A18CE.jpeg
    4C37298E-F876-4F43-BF7E-5AF8BB7A18CE.jpeg
    85,1 KB · Weergaven: 74
En hoe houd de garnaal zich? Zijn maatje al gevonden in de bak? :)
Houd wel rekening dat de garnaal wel eens slecht zichtbaar kan zijn ondat ze zich goed verstoppen. Maar als hij zich bedreigd voelt (of het hol stort in) zal hij zich zeker laten horen
 
Helaas is er nog geen maatje bij gekomen?, er waren geen pistoolgarnaaltjes meer in Breda...hopelijk komen ze weer snel. Zou me geweldig lijken als die 2 samen op zouden gaan trekken. De namen liggen al klaar thuis ? starky en hutch.
 
Het kan echt nog gekker.... :D Mijn eerste gele gobi met garnaal was geen succes. Je kan als Gobi van 3 cm gewoon niet winnen van een Centropyge Bispinosa en 2 Gramma lorenzi..... Hoe stoer je ook doet..... die garnaal helpt echt niet. Heb nu een grotere Gobi ingebracht, die zijn plaats direct wist... en nu samen met 2 garnalen het erg leuk doet. En continu zichtbaar is en ook geaccepteerd wordt! Heel leuk zo een koppel/trio!!
 
Hahaha. Dat is pas een graafploeg????.De Randall goby is op dit moment 5cm hopelijk dat het goed klikt. Lijkt me echt kikken als ze samen op trekken. Heb mijn zandlaag hier en daar al opgehoogd.
 
Nog altijd trekken ze samen op
 

Bijlagen

  • 62CFD593-23B6-470D-8E58-180B58EE878C.jpeg
    62CFD593-23B6-470D-8E58-180B58EE878C.jpeg
    127,3 KB · Weergaven: 56
  • 20C4BFA4-55D2-43CF-9EAC-3E1394F0202C.jpeg
    20C4BFA4-55D2-43CF-9EAC-3E1394F0202C.jpeg
    121,1 KB · Weergaven: 56
Bovenaan