Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

pincetvis chelmon rostratus

Alleen al vanwege de prijs zullen niet veel mensen de gok wagen.
Aquashopping zei:
En hoe zit het met de Chelmon Marginalis?
Volgens de database zijn deze beter houdbaar dan de Rostratus, maar is dit ook echt zo?
 
140 euro is tegenwoordig een veel betaalde prijs voor de iets bijzondere vissen, worden laatste jaar volgens mij ook regelmatig geimporteerd hetzij in kleine aantallen. Ik ben van mening dat een chelmon prima te houden is indien er maar vaak genoeg diepvriesvoer word gegeven. De meeste pincet vissen accepteren snel artmia/mysis en soms krill. indien er elke dag voldoende hiervan word gevoerd zijn pincet vissen na gewenning erg makkelijk houdbaar.
 
Klopt Bas wat je schrijft.
Ik keeg onlangs gedroogde artemia en daar is mijn pincet vis ook dol op.
Het lijkt me ook verstandig om vooral een jonge vis te kopen.

Bas Arentz zei:
140 euro is tegenwoordig een veel betaalde prijs voor de iets bijzondere vissen, worden laatste jaar volgens mij ook regelmatig geimporteerd hetzij in kleine aantallen. Ik ben van mening dat een chelmon prima te houden is indien er maar vaak genoeg diepvriesvoer word gegeven. De meeste pincet vissen accepteren snel artmia/mysis en soms krill. indien er elke dag voldoende hiervan word gevoerd zijn pincet vissen na gewenning erg makkelijk houdbaar.
 
Ik heb de mijne nu bijna 2 jaar op een dieet quasi enkel bestaande uit (dutch) mysis. Vlokvoeder moet hij niet hebben en ander diepvriesvoer dan mysis ook niet, tenzij artemia, maar dat geef ik zelden ivm beperkte voedingswaarde zoals ik me laten vertellen heb.

Ik geef hem 2x per dag van de mysis.
 
ik heb er al 2 jaar een. voer regelmatig met de speciale voerbuis (zie dagboek eerste bak). Het is een prachtige vis en een glasanemoon heb ik nooooit meer gezien, maar:

Ik wil toch wel enige kanttekening bij bovenstaande berichten plaatsen, voor hen die er nog geen hebben en er hals over kop ook een willen gaan halen, omdat het lijkt dat het allemaal wel meevalt met "moeilijk houdbaar".
- Het blijft dat je heel veel geluk moet hebben een pincetvis langer in leven te kunnen houden (ik vindt mezelf met 2 jaar nog amper in die categorie vallen en menige hebben hem korter).
- Het is een must dat ie vervangend voer accepteerd (mysis is uit mijn ervaring het eerste).
- Hij moet ook genoeg binnen krijgen op de lange duur. Hier gaat het vaak mis voor de langere tijd. Met veel drukke vissen komen de meeste pincetvissen niet genoeg aan hun trekken (het voer is op voordat ze er bij zijn en ze zijn kieskeurig qua soort en maat voer).

Onhoudbaar wil ik ze ook niet noemen, maar moeilijk zeker. Meer dan 90 procent haalt het eerste jaar niet. Weet zeker dat je een goed exemplaar hebt en dat je er de extra moeite voor wil/kan doen en hoop op de nodige portie geluk.
 
Het kritische punt met deze vissen is volgens mij het eerste inzetten in de bak, zijn ze eenmaal gewend aan de bak en vervangend voer dan zijn ze goed houdbaar.
Ik hou al vele jaren pincet vissen, samen met gele dokters dit gaat prima zolang je maar eerst de pincet inbrengt en vervolgens de dokters.
Zorg dat de bak niet al te steriel is en het liefst volop bezet met glasanemonen zodat de vis de kans krijgt eerst aan te sterken op een anemonen dieet en langzaam kan wennen aan mysis.
Bij mij zijn deze vissen steeds absoluut veilig gebleken met koralen.
De eerste is moeten verhuizen na een paar jaar na het klappen van mijn 3500 liter zeewater aquarium, de tweede na 5 jaar vanwege tijdelijk stoppen met de hobby.

Pincetten zijn zeer makkelijk tam te maken en eten gemakkelijk uit de hand.

Zorg voor een bak vol glasanemonen en dan overwennen aan mysis is volgens mij de sleutel.
Glasanemonen kweken in b.v. je sump wordt door deze vissen zeer gewaardeerd, ik hou altijd een paar stenen waar ik glasanemonen op kweek die ik regelmatig laat verhuizen tussen sump en aquarium.

Andre
 
Laatst bewerkt:
De ene vis is de andere niet. Er zal zeker wel een "gemiddelde" vis zijn maar:
- mijn gele dokter keek nog geen minuut om naar mijn pincetvis.
- mijn pincet vis keek nog geen minuut om naar mijn glas anemonen (helaas)
- de vis was vanaf het begin gek op diepvries voer.

Zo zie je maar, niet te voorspellen dus in een vakje plaatsen blijft moeilijk.

Ger
 
Ik heb met verbazing dit topic zitten lezen. Voordat wij actief waren op dit forum, en dus ook nog niet zo goed geinformeerd, hebben wij ook een pincetvis aangeschaft. Nooit extra aandacht aan besteed eigenlijk. Nooit bijgevoederd ook, hij eet gewoon met de pot mee; vlokvoer dus.

Nu is het wel zo dat er momenteel voor de rest geen grote vissen in de bak zitten (2x annemoon, 1 zesstreeplipvis, 1 Valse bijouterievis, en pas sinds enkel weken een zeilvin dokter). Maar toch eet de pincet prima en ziet hij er volgens ons niet hongerig of uitgehongerd uit. Hij groeit zelfs als kool en is zo prachtig als een pincet hoort te zijn.

Ondertussen is hij toch al ruim 8 maanden oud.

Is dit een typisch gevalletje geluk hebben, of moet de klap nog komen? Misschien toch een slim idee om hem apart te gaan voeren?
 
Slob, dit is een geval van veel geluk. De Chelmon eet vrijwel nóóit vlokvoer maar ja, elke uitzondering.....

Ik schat dat meer dan de helft van de geïmporteerde Pincetten al in de winkels sneuvelen. De overblijvers zijn diegene die wel vervangend voer willen eten. Dit zijn meestal de wat kleinere exmplaren. Als je die net koopt heb je en goed kans dat het lukt.

Ik heb er eentje jaren geleden bij TMF Almere vandaan gehaald. Heeft het al die tijd goed gedaan, altijd dik, nooit stip zelfs na het wisselen van mijn eigen bak (binnen 24 leeg>andwere bak plaatsen>herinrichten>200 liter vers water bij 700 oud>vissen erin en zwemmen!)
Toch was ik hem ineens gewoon kwijt. OK na 5 of 6 jaar maar de vis zag er niet oud uit en is gwoon verdwenen. Ik heb waarschijnlijk wel 15 grotere slangsterren dus ik heb nóóit dode vissen liggen want die zijn in no time weg.
 
Helaas, heb vorige week een pincetvis na 5 dagen moeten terugbrengen naar de winkel. :(
De reden; hij werd opgejaagd tot en met, maar niet door m'n dokters (heb oa 2 gele jongens in de bak, een Picasso, Tomini en Desjardinii). De witte vossekop en de 2 markiezinnetjes waren de boosdoeners. Z'n achterkant werd volledig weggevreten.
Omdat ik niet aan kan zien hoe zo'n beestje de dood wordt ingejaagd kon ik hem terugbrengen.
 
Chelmons komen van diverse vangstgebieden. Wij hier in de Filippijnen krijgen de meeste uit de provincie Bicol. Dit zijn ook de dieren die veelal in Europe op de markt komen via manila of via ons vanaf mactan Island.:cool:
De Chelmons vanaf Indonesie zijn zwakkere broeders,maar dat kun je aan de buitenkant niet zien. ook zijn ze seizeongevoelig. je kunt ze niet het hele jaar door goed vangen en ze zijn alleen binenn het seizoen goed van kwaliteit..Vroeger kwamen de Chelmons bijna allemaal uit Singapore. Daar waren het "vuilnisbakken".. die met tig gevangen werden in o.a. de havens!! Maar nu praten we over 35 jaar geleden...
En probeer daar als hobbyist in Nederland maar eens achter te komen!!:confused:
GRoet Captain Nemo van onder zijn palmboom vandaan...:biggrin:
 
Hallo

Het is inderdaad een van de mooiste zee-watervissen,ik heb er een overgenomen van een liefhebber die er vanaf wilde.

Volgens kenners is dit een vis die we beter van een mede aquariaan kunnen overnemen inplaats van de aankoop in een winkel.

helaas heeft de pincetvis bij mij maar ong.6 mnd. geleefd want hij heeft zich klem gezwommen in een ruimte tussen 2 stenen ( zo vond ik hem)

Helaas,maar t.z.t komt er een nieuwe.

gr. bert
 
Helaas, heb vorige week een pincetvis na 5 dagen moeten terugbrengen naar de winkel. :(
De reden; hij werd opgejaagd tot en met, maar niet door m'n dokters (heb oa 2 gele jongens in de bak, een Picasso, Tomini en Desjardinii). De witte vossekop en de 2 markiezinnetjes waren de boosdoeners. Z'n achterkant werd volledig weggevreten.
Omdat ik niet aan kan zien hoe zo'n beestje de dood wordt ingejaagd kon ik hem terugbrengen.

Markiezinnetjes zijn sowieso monsters en zullen uiteindelijk je hele bak verstieren (of je moet echt grote stoere jongens erbij zetten) Heb dokters uit de bak zien springen door markiezinnen. Hou ze goed in de gaten hoor!!
 
De mijne is een import uit de Filipijnen en heeft bij introductie in de bak 2 dagen niet gegeten, nu laat hij/zij het kaas niet van zijn brood eten..... echt een goede eter.
Ik heb hem/haar nu ongeveer 3 weken is al aardig gewend aan mij en duikt niet meer van schrik achter de stenen, zodra ik voor de bak sta komt de vis direct naar voren in de hoop dat ik wat lekkers bij mij heb.
Ik hoop dat het goed blijft gaan en ik lang van deze vis mag genieten

ps bijkomstigheid de paar glas anemonen die ik had zijn verdwenenuitsteeekend op gegeten door de Chelmon ?
 
Ik heb er 3 in mijn aquarium zitten: de Rostratus, de Marginalis en de forcipiger flavissimus. Prachtig te zien hoe deze vissen in school naast elkaar zwemmen. Ze zitten in een speciaalaquarium voor pincetvissen en zeepaardjes. Ondanks ik over deze combinatie wel wat negatief las op het internet, blijkt dit bij mij ideaal te zijn. De zeepaarden komen bij etenstijd tussen de pincetvissen hangen en alles wat op de grond neervalt, wordt door de pincetvissen netjes opgeruimd. Bovendien kunnen glasanemonen geen schade meer aanrichten aan mijn zeepaardjes.
Ik merk inderdaad dat de pincetvissen stipgevoelig zijn. Geregeld zie ik lichte witte stipjes op de staartvin van de flavissimus, maar een UV-lamp en regelmatige waterwissel lossen veel op.
Zowel de zeepaarden als de pincetvissen eten dagelijks massa's diepvriesvoer, maar het resultaat van enerzijds het emotievol en sierlijke zeepaardje en anderzijds de kleurenpracht van de pincetvis, mag zeker gezien worden.
 
Ik heb er 3 in mijn aquarium zitten: de Rostratus, de Marginalis en de forcipiger flavissimus. Prachtig te zien hoe deze vissen in school naast elkaar zwemmen. Ze zitten in een speciaalaquarium voor pincetvissen en zeepaardjes. Ondanks ik over deze combinatie wel wat negatief las op het internet, blijkt dit bij mij ideaal te zijn. De zeepaarden komen bij etenstijd tussen de pincetvissen hangen en alles wat op de grond neervalt, wordt door de pincetvissen netjes opgeruimd. Bovendien kunnen glasanemonen geen schade meer aanrichten aan mijn zeepaardjes.
Ik merk inderdaad dat de pincetvissen stipgevoelig zijn. Geregeld zie ik lichte witte stipjes op de staartvin van de flavissimus, maar een UV-lamp en regelmatige waterwissel lossen veel op.
Zowel de zeepaarden als de pincetvissen eten dagelijks massa's diepvriesvoer, maar het resultaat van enerzijds het emotievol en sierlijke zeepaardje en anderzijds de kleurenpracht van de pincetvis, mag zeker gezien worden.

Ben wel eens benieuwd naar wat foto's.
 
Onze pincetvis had ik gehaald om de glasanemonen te laten opeten!
binnen een week alles weg! geweldig dier en zo mooi!!!
zaten glasanemonen bij van wel 7cm!
beesje eert lekker mee met de rest en houd de bak netjes bij.
glasanemonen geen kans!

onze held :)
Pincetvis2.jpg
 
Het resultaat van de twee Chelmons naast elkaar mag er zijn, maar het was de eerste twee dagen bang afwachten. De Rostratus was niet erg gesteld op zijn metgezel.
Graag had ik er ook nog een Chelmon Muelleri bijgeplaatst, maar ik ben een beetje bang dat deze dan twee belagers krijgt.
 

Bijlagen

  • DSC04261(2).jpg
    DSC04261(2).jpg
    92,9 KB · Weergaven: 70
  • DSC04268(2).jpg
    DSC04268(2).jpg
    66,7 KB · Weergaven: 74
  • DSC04277(2).jpg
    DSC04277(2).jpg
    57,2 KB · Weergaven: 65
Mijn eerste chelmon rostratus heb ik ca twee jaar gehad en toen is die naar een andere liefhebber verhuisd die hem beter kon verzorgen. Hij groeide bij mij te weinig. Mijn tweede at na tien dagen met de pot mee, en was vier dagen later dood door de stip. Had hij 'zelf' meegenomen.:(
 
Bovenaan