Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

pincetvis chelmon rostratus

Taurus

I have a dream...
Na veel wikken en wegen toch een pincetvis aangeschaft. Ik vind het schitterende vissen al voordat ik ooit van een zeebak durfde te dromen. De pincetvis zat al week of 2 bij de winkelier voordat ik hem op ging halen, zodat ik zeker wist dat hij goed (vervangend) voer at.

Ik had al een gele dokter en had al gelezen dat dit problemen kon geven...nou dat klopt. De dokter begon als een gek te dreigen en te tieren tegen mijn nieuweling. Heel sneu omdat je dan meteen de beperkingen ziet van een aquarium tov de wijde zee!! Gelukkig kon hij in mijn bak zich goed verstoppen en de eerste paar dagen heb ik dmv een grote spuit extra veel gevoederd, achter de stenen, tussen stenen overal waar hij kon komen met zijn puntneus. Even dus niet naar het systeem gekeken maar puur naar de vis en zijn welzijn. Ook heb ik een aantal keren per dag een spiegel in de hoek van de bak geplaatst (aan de buitenkant) waar meneer de dokter zich driftig op uitleefde en daardoor mijn pincet vergat die inmiddels voorzichtig naar voren kwam....

tot ik na ongeveer 5 dagen thuis kwam uit mijn werk....en ze gezamenlijk voor de ruit zag zwemmen, keurig naast elkaar als 2 beste maatjes :O

Tot op heden geen problemen meer gehad met de pincet; hij eet keurig met de pot mee, dol op mysis en krill en al mijn glasanemonen zijn weg. Overigens geef ik m nog regelmatig een vers steentje met glasanemonen te eten en voer ik smorgens vroeg hem extra bij...de rest slaapt dan nog maar mijn rifwachter, pincetvis en pitvisje weten dat er dan extra gevoerd word en komen elke ochtend keurig eten.... Ik vind het nog steeds een aanwinst voor mijn bak en hoop er nog lang van te kunnen genieten!

Hans1957

ZeewaterForum gebruiker
Ik heb hier nu 3 maanden een pincetvis zitten en hij doet het fantastisch en eet hij me de pot mee. Het valt mij wel op dat bij alle bekende van mij die een pincet vis gekocht hadden bij Theo in Kerdriel de vissen het goed doen.

Bijlagen

• pincetvis.jpg
    pincetvis.jpg
    235,5 KB · Weergaven: 78

Eddy

Senior Forumlid
Waar blijven zij waarbij het niet zo goed is afgelopen??:mad: Ik ben er altans één van.

Gr,Eddy

jaapt

ZeewaterForum gebruiker
Bij mij doet die het ook goed. Ik heb hem van iemand overgenomen dus was die al aan diepvriesvoer gewend en eet die alles. Weet alleen niet of die wel genoeg krijgt andere vissen zijn behoorlijk druk. Is het aan de vis te zien als die te weinig krijgt?

OP
Taurus

Taurus

I have a dream...
hai

ja ingevallen buikie moet je wel kunnen zien...
maar probeer m gewoon wat gerichter te voeren anders. Ik begin om de ergste honger van de rest te stillen altijd eerst met vlokvoer te voeren en dan pas het diepvries. Dan spuit ik altijd ook nog met zo'n hele lange spuit wat van het diepvriesvoer tussen de stenen enzo, daar kan hij met zijn lange puntneus wel bij, de rest wat minder makkelijk ;)

Of probeer eens zo n voederkoker, werkt ook! succes ermee!

Groetjes Miranda

Reza

Senior Forumlid
Die van mij deed het ook prima en was erg gek op mysis, maar hij was de eerste die de stp niet heeft kunnen overleven. Ik had hem samen met gele dokter in de bak gedaan en ze waren vanaf het begin vriendelijk naar elkaar toe. Ik vind tot tegenstelling wat over ze geschreven wordt (moeilijk aan eten krijgen en ...) best goed houdbare vissen als i dit ook allemaal lees.

aquariumlappie

doorgewinterde bakkoloog
ik kan met enige trots vertellen dat mijn chelmon inmiddels 6 jaar in de bak leeft ondanks enkele wisselingen van bak in uitmuntende conditie ,hij /zij leeft met 5 gele dokters samen

Paul

Senior Forumlid
Had er 1 voor ruime een half jaar. At goed en geen drukke vissen bij hem in de buurt. Helaas geveld door witte stip. Ingebracht door nieuwe vis.

Eddy zei:
Waar blijven zij waarbij het niet zo goed is afgelopen??:mad: Ik ben er altans één van.

Gr,Eddy

a.romijn

Senior Forumlid
De eerste die ik in mijn bak had ,die heeft er ruim anderhalf jaar ingezeten.
Maar idd na twee zware stip aanvallen jammer genoeg niet overleefd :(
Ik heb er nu weer een in zitten, ruim een jaar en die doet het ook prima ,hij of zij eet zeer goed ,mysis en rode muggelarven

Jan_C.

Senior forumlid
Hoi,

Bij mij zit er een in de bak die goed met de pot mee eet, zelfs gedroogde artemia gaat er prima in. Ondanks mijn drukke vis bestand weet hij zich toch goed te handhaven.

Reza

Senior Forumlid
vroeger werd ik gefascineerd door twee vissen en dat was de reden voor mij om ooit met een zeeaquarium te beginnen, pincet en pitvis.
Ik heb veel over pincetvissen gelezen op Internet voordat ik eentje ging kopen. Veel mensen zijn van mening dat deze vis niet moeilijk houdbaar is. Ze kunnen alleen niet goed tegen een stipaanval.
Deze vis wordt op database als zeer moeilijk genoemd en dat ze niet langer dan 6 tot 12 maanden kunnen overleven. Is het niet tijd voor een update in database vraag ik me af?

A

Aquashopping

Guest
En hoe zit het met de Chelmon Marginalis?
Volgens de database zijn deze beter houdbaar dan de Rostratus, maar is dit ook echt zo?

Laatst bewerkt:

Stefan

Senior Forumlid
Ik heb eens gelezen dat de mannelijke exemplaren, die slanker zijn dan de vrouwtjes, toch na enige tijd sterk vermageren en sterven. Blijkbaar missen ze een bepaald voedsel supplement waarvan er nog niet geweten is hetwelke. Iemand die ervaring heeft met de Chelmon die daar een mening over heeft ?

Bovenaan