Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

PH+ Po4 neerslag?

Aquajan

ZeewaterForum gebruiker
Hallo,

Ik ben begonnen met ent omschakelen naar de zeovit methode ipv nopox en rowaphos.

Nu is het zo dat het afgeraden word om kalkwater te gebruiken bij de zeovit methode omdat Po4 zou neerslaan op stenen en zand (wat volgensmij niet bewezen is maar wel door een overgroot deel van de reefer's geaccepteerd word).
In bepaalde omstandigheden (die er blijkbaar zijn met zeovit) kunnen die weer biologisch beschikbaar worden en algen voer worden.

Zelf heb ik het idee dat het neerslaan van de Po4 komt door het toedienen van kalkwater via een ato.
Een ato kan to zo een paar honderd milliliters in de bak pompen en als dat water een ph van 12 heeft dan is Po4 neerslag wel te begrijpen.
Maargoed ik ben absoluut geen chemicus of wetenschapper dus ik neem maar aan dat elke wijze van kalkwate toedienen Po4 neerslag tot gevolg heeft.

Ik moet dus stoppen met kalkwater en dat vind ik tog wel jammer, want een ph van 8.2-8.3 geeft naar mijn idee een goeie groei.

Dus nu zat ik te kijken naar een alternatief en ik kwam uit op Dsr PH+.
Maar ik las dat bij een te snelle toediening er kalk kan neerslaan wat mij doet vermoeden dat het het zelfde effect op de Po4 gaat geven.
Weet iemand of er Po4 neerslag plaatst vind bij het doseren van dsr PH+?

OP
Aquajan

Aquajan

ZeewaterForum gebruiker
Hoi koolstofje,

Ja dat klopt maar co2 absorber is wel een veel duurdere optie.
Dus vandaar dat ik liever voor PH+ ga als dat geen Po4 neerslag geeft.

OP
Aquajan

Aquajan

ZeewaterForum gebruiker
Hoi Mefisto,

Ik heb vandaag 2 pakken arm hammer baking soda gehaald bij de jumbo en ga dit een uur bakken op 150 graden.
Dan in eerste instantie dat gebruiken om mee te doseren en kijken wat dat met de ph doet.
Ik heb nog een vrij laag verbruik dus red ik het momenteel met verzadigde kalkwater wat een ph heeft van 12 volgensmij..

Het lijkt mij dat ik dan ook natrium carbonaat kan gebruiken zonder te mixen met bicarbonaat met het huidige verbruik (+- 1 kh per dag).

Ik ga de komende 10 dagen langzaam 10% minder kalk doseren en ipv de kalk de natrium carbonaat er de dsr calcium en kijken wat de ph doet en de kh en ca uiteraard.

Nijland

Forumlid anno 2004
Hoi Mefisto,

Ik heb vandaag 2 pakken arm hammer baking soda gehaald bij de jumbo en ga dit een uur bakken op 150 graden.
Dan in eerste instantie dat gebruiken om mee te doseren en kijken wat dat met de ph doet.
Ik heb nog een vrij laag verbruik dus red ik het momenteel met verzadigde kalkwater wat een ph heeft van 12 volgensmij..

Het lijkt mij dat ik dan ook natrium carbonaat kan gebruiken zonder te mixen met bicarbonaat met het huidige verbruik (+- 1 kh per dag).

Ik ga de komende 10 dagen langzaam 10% minder kalk doseren en ipv de kalk de natrium carbonaat er de dsr calcium en kijken wat de ph doet en de kh en ca uiteraard.
Waarom ga je de baking soda bakken??

Laatst bewerkt:
OP
Aquajan

Aquajan

ZeewaterForum gebruiker
Waarom ga je de baking soda bakken??
Omdat baking soda (natrium bicarbonaat) een ph heeft van 7.8 dacht ik.. En als je de baking soda een uur lang bakt op 180 word het natrium carbonaat (het water verdampt er uit) wat een ph heeft van 10 en waarvan 2x zoveel kan worden opgelost in osmose water.
Dus het werkt ph verhogend en ruimte besparend.

Bovenaan